HSD17B1-entsyymin geenialueen muuntelu aiheuttaa alentunutta hedelmällisyyttä ja muutoksia aineenvaihdunnassa (Väitös: FM Heli Jokela, 5.1.2018, fysiologia)

03.01.2018

Lisääntymiseen ja rasvan toimintaan vaikuttavien tekijöiden tutkiminen on välttämätöntä, jotta tulevaisuudessa voidaan kehittää hoitoja esimerkiksi lisääntymisongelmiin tai rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin. FM Heli Jokela tutki Turun yliopiston biolääketieteen laitoksella tekemässään väitöskirjatutkimuksessa HSD17B1-entsyymin poiston vaikutusta paikalliseen sukupuolihormonien säätelyyn munasarjoissa ja rasvassa. Jokela osoitti tutkimuksessaan, että HSD17B1-entsyymi on välttämätön naaraiden hedelmällisyydelle. Lisäksi Jokela havaitsi geeninpoiston aiheuttavan merkittävän muutoksen naapurigeenin ilmentymiseen, mikä vaikutti voimakkaasti koko kehon aineenvaihduntaan, etenkin rasvakudokseen ja maksaan.

​Turun yliopiston tiedote 3.1.2018

On yleisesti tiedossa, että HSD17B-ryhmän entsyymit säätelevät sukupuolihormonien tasoja paikallisesti niiden kohdekudoksissa, kuten munasarjassa, kiveksissä ja rintarauhasessa. Heli Jokela selvitti väitöstutkimuksessaan tarkemmin HSD17B1-entsyymin roolia hiirimallissa, jossa kyseinen geeni on poistettu kokonaan. Jokela havaitsi tutkimuksessaan HSD17B1-entsyymin puutoksen aiheuttavan naarashiirillä merkittävästi alentuneen hedelmällisyyden ja alentuneen kyvyn ylläpitää raskautta. Tämä johtui paikallisesta munasarjojen hormonien epätasapainosta. Lisäksi Jokela havaitsi merkittävän alenemisen poistogeenisten naarashiirten munasarjojen keltarauhasen määrässä ja toiminnassa.

– Tutkimuksen tulokset toivat uutta tietoa lisääntymiseen liittyvistä mekanismeista ja paikallisen hormonisäätelyn merkityksestä. Uusien lisääntymiseen vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen avaa uusia mahdollisuuksia tutkia asiaa yksityiskohtaisemmin. Lisäksi tulokset tarjoavat tulevaisuudessa uusia työkaluja hedelmättömyyden yksilölliseen tutkimiseen ja hoitoon, Jokela kertoo.

Geenialueen muokkaus vaikutti myös aineenvaihduntaan

Toinen merkittävä havainto Heli Jokelan työssä oli Hsd17b1-poistogeenisen hiirimallin vähentynyt rasvamassa, rasvan kertyminen maksaan ja parantunut sokerinsietokyky. Näiden muutosten tutkimisen aikana Jokela havaitsi, että geeninpoisto aiheutti odottamattomasti huomattavan alenemisen viereisen Naglu-geenin ilmentymisessä. Naglu-geenin vaimennus sai aikaan glykosaminoglykaanien kertymisen lysosomeihin ja selitti suurimmassa määrin havaittuja rasva-aineenvaihdunnan muutoksia.

– Tämä väitöskirjatyö on hyvä esimerkki siitä, miten geenien muokkaus voi aiheuttaa ei-haluttujakin muutoksia läheisten geenien säätelyssä. Jos tätä ei oteta huomioon tehtäessä geenimuunteluun perustuvaa tutkimusta, voi tulosten tulkinta johtaa jopa vääriin johtopäätöksiin. Onneksi tässä tutkimuksessa geeninpoiston vaikutus havaittiin ajoissa ja saimme uutta tietoa spesifisestä geeninsäätelystä sekä lysosomaalisen NAGLU-entsyymin toiminnasta rasva-aineenvaihdunnassa, Jokela tiivistää.

***

FM Heli Jokela esittää väitöskirjansa Outcome of Hsd17b1 gene deletion in ovarian and adipose tissue function: alterations resulting from both HSD17B1 enzyme inhibition and the off-target effect on the Naglu gene julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 5.1.2018 klo 12 (Turun yliopisto, Medisiina, Osmo Järvi -luentosali, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Jenny Visser (University Medical Center Rotterdam, Alankomaat) ja kustoksena professori Matti Poutanen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.
FM Heli Jokela on syntynyt vuonna 1980 ja kirjoitti ylioppilaaksi Länsi-Porin lukiossa vuonna 1999. Korkeakoulututkintonsa (FM) Jokela suoritti Turun yliopistossa vuonna 2007. Väitöksen alana on fysiologia. Jokela työskentelee Turun yliopistossa projektitutkijana.

Väittelijän yhteystiedot: p. 0414626607, heli.jokela@utu.fi

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7098-8