Huonoennusteisen rintasyövän hoitoa voidaan kenties parantaa uuden biomarkkerin avulla (Väitös: FM Jouko Sandholm, 10.6.2016, solu- ja molekyylibiologia)

07.06.2016

Jouko Sandholmin väitöstutkimuksessa löydettiin huonoennusteinen kolmoisnegatiivisen rintasyövän alatyyppi, jolla on matala TLR9-taso, ja jonka avulla tämä alatyyppi voitaisiin seuloa muista kolmoisnegatiivisista syöpätyypeistä. Tulevaisuudessa tämä saattaa mahdollistaa täsmähoidot potilaille, joilla on matalan TLR9-proteiinin kolmoisnegatiivinen syöpä.

​Turun yliopiston tiedote 7.6.2016

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä, johon joka kahdeksas nainen sairastuu elämänsä aikana. Kliinisesti rintasyöpä jaotellaan kolmeen alatyyppiin, joista kolmoisnegatiivinen rintasyöpä on aggressiivisin. Tämän tyypin syövät eivät ilmennä hormonireseptoreja (estrogeeni- ja progesteronireseptori) tai HER2-reseptoria.

Tästä johtuen kolmoisnegatiivisten potilaiden hoitoon ei voida käyttää rintasyövän nykyisten hoitosuositusten mukaisia täsmähoitoja.

– Kolmoisnegatiivinen rintasyöpä ei kuitenkaan ole yksi sairaus, koska molekyylitasolla sen on osoitettu koostuvan lukuisista erilaisista syöpämuodoista. Tällä hetkellä kliinisessä käytössä ei ole biomarkkeria, jonka avulla kolmoisnegatiivisen rintasyövän alatyypit voisi erottaa toisistaan, Sandholm kertoo.

Sisäsyntyisen immuniteetin tehtävä on tunnistaa mikrobien molekyylirakenteita, mikä saa aikaan adaptiivisen immuunijärjestelmän aktivoitumisen. Tollin kaltainen reseptori 9 (TLR9) on dna:ta tunnistava sisäsyntyisen immuniteetin reseptori, jota ilmennetään myös useissa syövissä, kuten rintasyövässä.

– Tutkimusryhmämme löysi uuden kolmoisnegatiivisen syövän alatyypin, joka ilmentää vain vähän TLR9-proteiinia. Tällä syövän alatyypillä on erittäin huono ennuste ja tulostemme perusteella TRL9-tason selvittäminen voisi seuloa huonoennusteiset syövät kolmoisnegatiivisten syöpien joukosta. Nämä potilaat voisivat hyötyä aggressiivisimmista hoidoista, Sandholm kertoo.

Tutkimuksessa kehitettiin eläinmalli, jolla voidaan tutkia matalan ja korkean TLR9-tason vaikutuksia kolmoisnegatiivisten kasvainten hoitovasteeseen.

– Toinen löytömme oli, että kemoterapialla tapettujen syöpäsolujen dna saa aikaan elävien syöpäsolujen TLR9-välitteistä invaasiota. Normaalisti entsyymit hajottavat yksilön oman solunulkoisen dna:n. Erikoistilanteissa, kuten syöpähoitojen yhteydessä, jolloin solukuolema on massiivista, elimistön oma koneisto ei ehdi tuhoamaan solunulkoista dna:ta ja sitä voi kertyä eläviin soluihin, joissa se aktivoi TLR9:n.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että sukupuolihormonit estrogeeni ja testosteroni, sekä estrogeenireseptori osallistuvat TLR9:n ilmentymisen ja aktiivisuuden säätelyyn.

– Tuloksemme osoittavat, että TLR9 on potentiaalinen biomarkkeri kolmoisnegatiivisessa rintasyövässä. Sen avulla voimme kenties tulevaisuudessa seuloa huonoennusteiset syöpätyypit, jolloin näiden syöpien hoidossa voitaisiin käyttää kaikista tehokkaimpia saatavilla olevia hoitoja.

**

Filosofian maisteri Jouko Sandholm esittää väitöskirjansa Toll-like receptor 9 in breast cancer (Tollin kaltainen reseptori 9 ja rintasyöpä) julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 10.6.2016 klo 12 (Turun yliopisto, PharmaCity, Pha1-auditorio, Itäinen Pitkäkatu 4, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Veli-Pekka Lehto (Helsingin yliopisto) ja kustoksena dosentti Päivi Koskinen, Turun yliopisto. Tilaisuus on suomenkielinen.

FM Jouko Sandholm on syntynyt vuonna 1968 ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1987 Uudenkaupungin lukiossa. Korkeakoulututkintonsa (FM) Sandholm suoritti Turun yliopistossa 1996. Sandholm työskentelee tutkimuskoordinaattorina biotekniikan keskuksen solukuvantamisyksikössä. Väitöksen alana on solu- ja molekyylibiologia.

Väittelijän yhteystiedot: p. 040 727 8969, jouko.sandholm(at)btk.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/sandholm_jouko.jpg