Iäkkäiden suomalaisten kolesteroliarvot ovat parantuneet ja statiinien käyttö lisääntynyt (Väitös: LL Eveliina Upmeier, 27.5.2016, geriatria ja farmakologia, lääkekehitys ja lääkehoito)

20.05.2016

Uusi väitöstutkimus osoittaa, että 70-vuotiailla on vähemmän valtimosairauksia ja paremmat kolesteroliarvot kuin saman ikäisillä 20 vuotta aiemmin. Kolesterolilääkkeiden käyttö on Suomessa yleistynyt yli 70-vuotiailla ja hoito kohdentuu pääosin hoitosuositusten mukaisesti henkilöille, joilla on riskitekijöitä.

​Turun yliopiston tiedote 20.5.2016

Turun yliopistossa väittelevä Eveliina Upmeier totesi Turun Vanhustutkimuksen aineistoon perustuvassa tutkimuksessaan, että 70-vuotiaiden terveydentila näyttäisi parantuneen 20 vuoden aikana etenkin sepelvaltimotaudin ja alaraajojen valtimotaudin osalta.

Vuonna 2011 tutkittujen 70-vuotiaiden kolesteroliarvot olivat selvästi paremmat kuin ikätovereidensa 20 vuotta aiemmin ja myös heidän verenpainetasonsa oli matalampi.

– Sen sijaan väestön verensokeriarvot ja painoindeksi olivat hieman korkeammat vuonna 2011 tutkituilla, mikä viittaa siihen, että vanhuusiän diabeteksen esiintyvyys on lisääntymässä, Upmeier sanoo.

Upmeier havaitsi tutkimuksessaan, että 70-vuotiailla matala veren kokonaiskolesteroli vähensi pitkäaikaisseurannassa riskiä kuolla valtimotautitapahtumaan, kuten sydäninfarktiin. Matala HDL-kolesteroli puolestaan lisäsi valtimotaudin riskiä. Analyysissä Upmeier otti huomioon väestön muutkin riskitekijät, kuten aiemmin todetun sepelvaltimotaudin, aivohalvauksen, diabeteksen, verenpainetaudin, tupakoinnin ja ylipainon.

Statiinilääkkeisiin sitoutumisessa on parantamisen varaa

Väestötason rekisteritutkimuksissaan Upmeier huomasi, että statiinien käyttö on kolminkertaistunut Suomessa ikääntyneen väestön keskuudessa 2000-luvun aikana. Statiinit ovat tärkein kolesterolilääkkeiden ryhmä. Vuonna 2008 lähes 40 prosenttia iäkkäistä ja kotona asuvista suomalaisista käytti statiineja.

– Eniten statiinien käyttö lisääntyi henkilöillä, joilla oli riskitekijöitä, joten lääkärit näyttävät omaksuneen hoitosuositukset hyvin. Statiinien käyttö lisääntyi selvästi myös vanhimmassa yli 80-vuotiaiden ikäryhmässä, vaikka tämän ikäisten statiinihoidosta on toistaiseksi varsin vähäistä tutkimusnäyttöä ja lisätutkimuksia kaivataan, Upmeier sanoo.

Upmeierin mukaan kansanterveyden kannalta on huomioitavaa, että eliniän pidentyessä juuri vanhimmat ikäryhmät, yli 75–80-vuotiaat, sairastavat eniten valtimotauteja. Siksi ennaltaehkäiseviä hoitoja, kuten statiineja, on tarpeen tarjota heillekin.

Tutkimuksessa seurattiin myös kotona asuvia iäkkäitä, jotka olivat vasta aloittaneet statiinilääkityksen. Väittelijä totesi, että kaksi kolmesta jatkoi lääkitystään säännöllisesti neljän vuoden seurannassa.

– Statiinien hyödyt perustuvat pitkäaikaiseen käyttöön, joten lääkärien tulisi huomioida potilaidensa sitoutuminen lääkehoitoon aiempaa paremmin, Upmeier sanoo.

Väitöskirjatutkimus ja siihen liittyvä laaja kirjallisuuskatsaus vahvistavat käsitystä siitä, että myös iäkkäiden kolesteroliarvoilla on merkitystä valtimosairauksien hoidossa.

– Statiinilääkkeillä voidaan turvallisesti ennaltaehkäistä ikääntyneiden sydän- ja verisuonitautitapahtumia, kunhan hoito kohdennetaan oikeille potilasryhmille, se aloitetaan riittävän aikaisessa vaiheessa ja hoidon jatkuvuuteen kiinnitetään erityistä huomiota, Upmeier painottaa.

***

Lääketieteen lisensiaatti Eveliina Upmeier esittää väitöskirjansa Cholesterol, cardiovascular risk and statin use in older persons (Kolesteroli, valtimosairausriski ja statiinien käyttö iäkkäillä) julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 27.5.2016 klo 12 (Turun kaupunginsairaala, luentosali, Luolavuorentie 2, Talo 1 C).
Vastaväittäjänä toimii professori Timo Strandberg (Helsingin ja Oulun yliopisto) ja kustoksena professori Risto Huupponen. Tilaisuus on suomenkielinen.

LL Eveliina Upmeier on syntynyt vuonna 1972 Toijalassa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1992 Valkeakosken lukiossa. Korkeakoulututkintonsa (LL) Upmeier suoritti Oulun yliopistossa 1998. Väitöksen alana on geriatria sekä farmakologia, lääkekehitys ja lääkehoito.

Väittelijän yhteystiedot: p. 040 830 8468, eveupm@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/upmeier_eveliina.jpg