Ihminen on pakotettu tutkimaan tekemisiään eri näkökulmista (Väitös 26.4.2013, VTL Mikael Melan)

11.04.2013

Filosofian yksi tunnetuimmista kysymyksistä, voiko ihminen valita vapaasti vai ohjaako kaikkea toimintaa ennalta määrätty syy-seuraussuhde, saa uuden vastauksen valtiotieteiden lisensiaatti Mikael Melanin Turun yliopistoon tekemässä väitöstutkimuksessa.

Turun yliopiston tiedote 11.4.2013

– Näkemykseni mukaan kysymys determinismistä ei ole niinkään olennainen tahdonvapauden kannalta. Olen siirtänyt kysymystä enemmän kohti ihmisen olemassaolon arkipäiväistä kaksijakoisuutta, Melan sanoo.

Yksi filosofian tunnetuimmista ongelmista on ollut vapaan ja moraalisesti vastuullisen toimijan sovittaminen tieteelliseen maailmankuvaan, jossa asiat näyttäytyvät usein syy-seuraussuhdeketjujen summana. Melanin mukaan lukuisten syy-seuraussuhdeketjujen maailmassa on vaikea löytää paikkaa ihmiselle, joka todella tekee jotain, ei vain reagoi osana tapahtumien ketjua.

– Tutkimukseni keskeinen väite on, että olemme sekä oikeutettuja että pakotettuja tarkastelemaan ihmisen toimintaa erilaisista näkökulmista, jotka päällepäin saattavat tuottaa hyvinkin ristiriitaisia kuvia kohteestaan, Melan toteaa.

Pakottavuuden Melan perustelee käytännön välttämättömyydellä. Oikeutuksen hakeminen on Melanin mukaan suurempi ongelma.

– On kieltämättä melko häiritsevää väittää, että olemme oikeutetut toteamaan esimerkiksi, että norjalainen joukkosurmaaja Anders Behring Breivikin oli sekä rangaistuksen ansaitseva äärimmäisen paha ihminen että ympäristön muokkaama tuotos, jonka toiminta oli vain samankaltainen reaktio kuin vaikkapa puuhun iskevä salama, Melan sanoo.

Vastaavasti Melanin mukaan ihminen toimii aina välttämättä vapauden näkökulmasta punniten vaihtoehtoja ja valiten perusteiden pohjalta. Toisaalta hän samalla pystyy myös ikään kuin ”astumaan itsensä ulkopuolelle” ja näkemään toimintansa osana maailman jatkuvaa persoonatonta kulkua.

Luonnollinen reaktio on tällaisen ristiriitaisuuden kieltäminen, mutta osoitan väitöskirjassani, ettei meillä ole muuta vaihtoehtoa kuin oppia elämään tämän monimuotoisuuden kanssa, Melan sanoo.

Asian hyväksyminen auttaa Melanin mukaan ihmisiä ymmärtämään lukuisia teon filosofiaan liittyviä ongelmia, jotka kumpuavat pyrkimyksestä puristaa kyseinen jännite yhtenäiseksi kuvaksi.

Oikeutuksen löytäminen yhtä lailla hyväksyttäville näkökulmille ei ole yksinkertainen tehtävä. Pyrin osoittamaan silmiemme eteen avautuvien ilmiöiden ja niiden hahmottamisen välille jäävän ilman, jossa voidaan samalla nähdä sijaitsevan myös vapautemme valita erilaisia näkökulmia, Melan sanoo.

Melanin tutkimusta on tukenut tutkijakoulu COREHES.

**

Perjantaina 26. huhtikuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Publicum, Pub2, Assistentinkatu 7) julkisesti tarkastettavaksi valtiotieteiden lisensiaatti Mikael Vilhelm Melanin väitöskirja ”Will and Mechanisms” (Tahto ja mekanismit). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Arto Laitinen Tampereen

yliopistosta ja kustoksena professori Olli Koistinen.

VTL Mikael Melan on syntynyt 1981 Turussa ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 2002 Pernon lukiosta. Melan on valmistunut valtiotieteiden maisteriksi 2008 ja valtiotieteiden lisensiaatiksi 2012 Turun yliopistosta, jossa hän toimii tohtorikoulutettavana. Väitös kuuluu teoreettisen filosofian alaan.

Luotu 11.04.2013 | Muokattu 11.11.2020