Ikä yksi keskeisimmistä digitaalisen eriarvoisuuden tekijöistä Suomessa (Väitös VTM Matti Näsi, 7.6.2013)

29.05.2013

VTM Matti Näsin tutkimustulosten mukaan nuoret kokevat tärkeiksi erilaiset nettiyhteisöt. Ikääntyneiden aktiivinen informaatioteknologian käyttö on yhteydessä koettuun terveyteen.

Turun yliopiston väitöstiedote 29.5.2013

Tutkimuksessa tarkasteltiin uuden informaatioteknologian käytön vaikutuksia suomalaisten arkielämään kuluneen vuosikymmenen aikana.

Uuden informaatioteknologian käytön myötä esimerkiksi tiedonhankinta sekä sosiaalisten suhteiden luominen ja ylläpito ovat muuttuneet merkittävästi.

– Uutta teknologiaa otetaan nykyään käyttöön jo varsin nuorella iällä, mutta teknologioiden pitempiaikaisista sosiaalisista vaikutuksista tiedetään kuitenkin toistaiseksi verrattain vähän, Näsi taustoittaa.

Tutkimuksen mukaan nuoret kokivat esimerkiksi erilaiset nettiyhteisöt sekä sähköisen median selkeästi tärkeämmäksi kuin vanhemmat ikäryhmät.

– Toisaalta taas ikäihmisten keskuudessa aktiivinen Internetin käyttö heijasti aktiivisempaa vapaa-ajan osallistumista, joka näkyi muun muassa parempana koettuna terveytenä, Näsi kertoo.

Muisti ja keskittymiskyky tulevaisuuden haasteena

Informaatioteknologian käyttö on lisääntynyt huomattavasti sekä työ-, että vapaa-ajalla. Tämän seurauksena eräänlainen koettu ”informaatioähky” on nostettu esiin useassa yhteydessä. Väitöstutkimuksessa tarkasteltiinkin Internetin käytön koettuja vaikutuksia myös muistin ja keskittymiskyvyn osalta.

– Varsinkin työssäkäyvien kokemukset antoivat viitteitä koetusta ylikuormituksesta sekä muistin että keskittymiskyvyn osalta, Näsi sanoo.

Digitaalinen eriarvoisuus muutoksessa

Valtaosa suomalaisista on aktiivisia informaatioteknologian käyttäjiä. Tilastojen valossa ainoastaan yli 65-vuotiaiden osalta on nähtävissä selkeä jako käyttäjien ja ei-käyttäjien osalta.

– Tämä tarkoittaa sitä, että digitaalinen eriarvoisuus Suomessa painottuu entistä enemmän informaatioteknologian käyttötarkoituksiin. Valtaosalla suomalaisista on halutessaan mahdollisuus kattavaan tiedonhankintaan, sekä viihde- ja sähköisten palvelujen käyttöön, Näsi kertoo.

Tutkimustulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että informaatioteknologian käyttötarkoitukset poikkeavat selvästi eri sosioekonomisten ja sosiodemografisten ryhmien välillä. Tämä tarkoittaa sitä, että käytön mahdolliset seuraukset heijastelevat näitä samoja sosiaalisia eroja.

**

Perjantaina 7. kesäkuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Publicum, Pub3-auditorio, Assistentinkatu 7) julkisesti tarkastettavaksi valtiotieteiden maisteri Matti Johannes Näsin väitöskirja ”ICT Disparities in Finland - Access and Implications” (Digitaaliset eriarvoisuudet Suomessa – Käyttö ja seuraukset). Virallisena vastaväittäjänä toimii KTT Petteri Repo Kuluttajatutkimuskeskuksesta ja kustoksena professori Pekka Räsänen.

VTM Matti Näsi on syntynyt vuonna 1984 Seinäjoella ja kirjoittanut ylioppilaaksi 2003 Seinäjoen lukiosta. Näsi on valmistunut valtiotieteiden maisteriksi 2009 Turun yliopistosta, jossa hän parhaillaan toimii parhaillaan tohtorikoulutettavana. Lisäksi hän on suorittanut BA (Hons) European Tourism -tutkinnon vuonna 2007 Lincolnin yliopistossa Englannissa.  Väitös kuuluu taloussosiologian alaan.
Luotu 29.05.2013 | Muokattu 01.12.2020