Ikäihmiset soveltuvat sairaanhoitajaopiskelijoiden kouluttajiksi (Väitös: TtM Sanna Koskinen, 22.4.2016, hoitotiede)

14.04.2016

Ikäihmiset auttavat edistämään sairaanhoitajaopiskelijoiden ymmärrystä ikääntymisestä ja heidän kiinnostustaan työskennellä iäkkäiden hoidossa. Tästä huolimatta opiskelijoiden kiinnostuksessa työskennellä ikäihmisten parissa on edelleen parantamisen varaa, Turun yliopistossa tarkastettavasta väitöstutkimuksesta selviää.

​Turun yliopiston tiedote 14.4.2016

Terveystieteiden maisteri Sanna Koskinen osoittaa väitöstutkimuksessaan, että ikäihmisten aktiivinen osallistuminen koulutukseen voi edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden työurien suuntautumista iäkkäiden hoitoon valmistumisen jälkeen. Koskinen toteutti yhteistyössä kahden ammattikorkeakoulun kanssa sairaanhoitajaopiskelijoille koulutusviikon, jossa yli 70-vuotiaat henkilöt toimivat ikääntymisen asiantuntijoina osallistuen kouluissa järjestetyille tunneille.

– Koulutuskokeilun tulokset olivat rohkaisevia. Koulutusviikolle osallistuneet opiskelijat olivat kiinnostuneempia iäkkäiden hoitamisesta ja heillä oli myönteisemmät asenteet ikäihmisiä kohtaan kuin vertailuryhmän opiskelijoilla, Turun yliopistossa väittelevä Sanna Koskinen kertoo.

Ikäihmisten osallistuminen terveysalan koulutukseen on Suomessa vielä uutta. Samalla, kun opiskelijat oppivat ikäihmisten kokemuksista, ikäihmiset pääsivät vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osallistumalla tulevien terveysalan ammattilaisten kouluttamiseen ja osaamisen kasvattamiseen.

– Usein ikäihmisten osallistumisen katsotaan kuuluvan vain sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen. Ikäihmisillä on kuitenkin paljon annettavaa myös monilla muilla yhteiskunnan alueilla, kuten sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa. Tutkimukseni opiskelijat pitivätkin ikäihmisten tuomaa panosta koulutusviikolle oman oppimisensa kannalta aivan keskeisenä.

Iäkkäiden hoitaminen ei innosta opiskelijoita

Kaiken kaikkiaan sairaanhoitajaopiskelijoiden kiinnostus iäkkäiden hoitamiseen työurana oli parhaimmillaankin vain kohtalaista. Kiinnostusta lisäsi, jos opiskelijalla oli aikaisempaa työkokemusta hoitotyöstä, hän oli osallistunut iäkkäiden hoitotyön opetukseen tai opiskellut aiheesta lisää itsenäisesti.

– Tutkimukseni tulokset ovat linjassa kansainvälisissä tutkimuksissa saatujen tulosten kanssa. Ikäihmisten parissa tehtävä hoitotyö ei houkuttele ensisijaisena uravalintana. Työuran valinta on monitahoinen prosessi, mutta on kuitenkin lupaavaa, että sitä voidaan opetusvalinnoilla edistää Koskinen huomauttaa.

Huolimatta iäkkään väestön yleisestä hyvinvoinnin lisääntymisestä, osa ikäihmisistä tulee tulevaisuudessa tarvitsemaan monia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja. Samanaikaisesti ikäihmisten määrän lisääntyessä myös eläkkeelle jäävien hoitajien määrä kasvaa.

– Pelkkä koulutuspaikkojen määrän lisääminen ei yksin takaa sairaanhoitajien riittävää määrää iäkkäiden hoidossa. On myös pyrittävä varmistamaan, että alalle hakeutuu iäkkäiden hoitamiseen motivoituneita sairaanhoitajia, Sanna Koskinen sanoo.

***

Terveystieteiden maisteri Sanna Koskinen esittää väitöskirjansa Nursing students and older people nursing - Towards a future career julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 22.4.2016 klo 12 (Turun yliopisto, PharmaCity, Pha1-auditorio, Itäinen Pitkäkatu 4, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Helen Allan (Middlesexin yliopisto, Lontoo, Iso-Britannia) ja kustoksena professori Helena Leino-Kilpi (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

TtM Sanna Koskinen on syntynyt vuonna 1978 Vahdolla ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1997 Turun Lyseon lukiossa. Korkeakoulututkintonsa (TtM) Koskinen suoritti Turun yliopistossa 2010. Koskinen työskentelee projektitutkijana Turun yliopiston hoitotieteen laitoksella. Väitöksen alana on hoitotiede.

Väittelijän yhteystiedot: p. 050 542 4166, smtkos(at)utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/koskinen-sanna.jpg