IT-palvelusopimuksia joudutaan käytännössä soveltamaan (Väitös: MSc Tingting Lin, 27.5.2016, tietojärjestelmätiede)

23.05.2016

Sekä IT-palvelutarjoajat että asiakkaat poikkeavat usein sopimuksiin kirjatuista hallintakäytännöistä. Siihen, miten käytänteet muovautuvat, vaikuttavat monet ulkoistussuhteeseen liittyvät tekijät, selviää Tingting Linin väitöstutkimuksesta.

​Turun yliopiston tiedote 23.5.2016

Useimmat suuret ja keskisuuret yritykset hankkivat tarvitsemansa IT-palvelut näihin palveluihin erikoistuneilta yrityksiltä. Palveluihin sisältyy paitsi käyttäjien tukipalvelut, myös järjestelmien hallinta siten, että järjestelmät ja niissä olevat tiedot ovat jatkuvasti liiketoiminnan käytettävissä ja muun muassa niiden tietoturvasta on asianmukaisella tavalla huolehdittu.

Tingting Lin tutki tietojärjestelmätieteen väitöskirjassaan, miten yhteistyön käytännöt noudattavat sopimuksiin kirjattuja toimintatapoja. Hän tarkasteli sitä, miten hallinnan pitäisi sopimusten mukaan toteutua, miten eri osapuolet sopimuksia tulkitsevat ja miten eri osapuolen käytännössä toimivat erilaisissa tilanteissa.

‒ Palvelun tuottaminen perustuu pitkäkestoiseen sopimukseen, jossa asiakas ja IT-palvelutarjoaja määrittävät palvelujen sisällön, laatutasot ja myös tavan, jolla sopimusta hallinnoidaan sopimuskauden aikana. Sopimusten tulkinta käytännön moninaisissa tilanteissa ei ole helppoa. Erityisen vaikeaa se on niissä tilanteissa, joissa yrityksen IT-palveluita on ulkoistettu useille toimijoille, Lin sanoo.

Asiakasyrityksen työntekijät eivät aina tunne sopimuksen yksityiskohtia

Usein IT-palvelutarjoaja pitäytyy tarkemmin sopimuksessa ja sen mukaisissa käytännöissä. Asiakasyritykselle sopimuksen noudattaminen ei ole yhtä itsestään selvää.

– Asiakasyrityksen työntekijät eivät välttämättä tunne sopimuksen yksityiskohtia, toisaalta akuuttiin ongelmaan halutaan saada ratkaisu nopeasti. Kun palvelun tarjoajia on kaksi, sopimusten tulkinta erilaisissa tilanteissa muuttuu entistä vaativammaksi.

Tingting Linin väitöstutkimus osoittaa, että huolellisesti laadittu ulkoistamissopimus ei pelkästään riitä. Yritysten tulisi seurata, miten sopimusten hallinta käytännössä toteutuu. Lin teki väitöstutkimuksensa tulkitsevana tapaustutkimuksena. Kohdeyritykselle analyysi tarjosi uutta tietoa omien käytäntöjensä kehittämiseksi ja eri käyttäjäryhmille useissa eri maissa tarjottavien IT-palvelujen laadun parantamiseksi.

***

MSc Tingting Lin esittää väitöskirjansa Deviations of Governance in IT Multi-Sourcing: A Case Study (Poikkeamat IT-palveluiden ulkoistuksen hallinnassa: tapaustutkimus monitoimittajaympäristössä) julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 27.5.2016 klo 12 (Turun kauppakorkeakoulu, Elovena-sali, Rehtoripellonkatu 3, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Ilan Oshri (Loughborough School of Business and Economics, UK) ja kustoksena professori Hannu Salmela. Tilaisuus on englanninkielinen.

MSc Tingting Lin on syntynyt vuonna 1984 Ningbossa Kiinassa ja suorittanut toisen asteen tutkintonsa 2003 Xiaoshi Middle School -lukiossa Ningbossa. Korkeakoulututkintonsa (MSc) Lin suoritti Turun kauppakorkeakoulussa 2009. Väitöksen alana on tietojärjestelmätiede.

Väittelijän yhteystiedot: p. 045 351 3168, tinting.lin@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/ling_tingting.jpg