Kalloimplanttien pinta saadaan torjumaan tulehduksia (Väitös MSc Sara Nganga, 25.10.2013)

15.10.2013

Luuimplanttien ympärillä oleva kudos tulehtuu varsin usein, jolloin potilas joudutaan leikkaamaan uudelleen. MSc Sara Nganga selvitti väitöskirjatyössään, että kalloimplanttien mikrobien vastustuskykyä pystytään parantamaan erityisellä polysakkaridipinnoitteella, joka sisältää myös nanohopeaa.

​Turun yliopiston tiedote 15.10.2013

Kallon luun uudelleenrakentamista tarvitaan, kun korjataan onnettomuuksien, kasvainten ja tulehdusten aiheuttamia laajoja kallovaurioita.

– Perinteisesti synteettiset implantit on tehty materiaaleista kuten titaani, erilaiset muovit ja keramiikka. Uutena ratkaisuja on esitelty kuitulujitteiset bioaktiiviset implantit, jotka pienentävät tulehdusriskiä, Nganga kertoo.

Sara Ngangan väitöstutkimus liittyy turkulaiseen kalloimplanttitutkimukseen. Nganga teki väitöstyönsä yhteistyössä Skulle Implants Oy: kanssa, joka tuottaa kuitulujitteisia bioaktiivisia kalloimplantteja.

– Kalloimplanttien bioaktiivisuus ja mikrobitulehdusta estävä vaikutus saadaan tällä hetkellä aikaan implantin sisällä olevan bioaktiivisen lasin avulla. Väitöstyössäni selvitin, miten vastustuskykyä pystyttäisiin parantamaan entisestään, Nganga selittää.

Antimikrobinen vaikutus

Väitöstutkimuksessa kalloimplanttien mikrobien vastustuskykyä pystyttiin parantamaan nykyisestään erityisellä polysakkaridipinnoitteella nimeltä Chitlac. Se sisältää myös nanohopeaa, jota käytetään yleisesti antimikrobisena aineena.

Polysakkaridipinnoite toimi yhdessä lasikuitumuovin kanssa ja sai aikaan antimikrobisen vaikutuksen eli torjui yleisimpiä tulehdusta aiheuttavia bakteereja.

Tutkimuksessa todettiin lisäksi, että kuitulujitteiset implantit kiinnittyvät hyvin luuta jäljittelevään keinomateriaaliin, joka tukee kliinisistä tutkimuksista jo saatua tietoa.

– Ennen kliinisen käytön aloittamista on nanohopean antimikrobivaikutuksen kestoa kuitenkin vielä saatava pidennettyä, Nganga sanoo.

--
Perjantaina 25. lokakuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Dentalia, Arje Scheinin -sali, Lemminkäisenkatu) julkisesti tarkastettavaksi M.Sc. Sara Ngangan väitöskirja ”Development of porous glass-fiber reinforced composite for bone implants. Evaluation of antimicrobial effect and implant fixation” (Huokoisten lasikuiduilla vahvistettujen yhdistelmämateriaalien kehittäminen luuimplanttisovellutuksia varten. Antimikrobisen vaikutuksen ja fiksaation tutkiminen). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Serena Best Cambridgen yliopistosta Isosta-Britanniasta ja kustoksena professori Pekka Vallittu.

M.Sc. Sara Nganga on syntynyt 1986 Münchenissä, kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 2005 Meersburgissa ja suorittanut Master of Science -tutkinnon 2010 Aachenissa Saksassa. Nganga  toimii parhaillaan projektitutkijana Turun yliopistossa. Väitös kuuluu biomateriaalitieteen alaan.

Luotu 15.10.2013 | Muokattu 07.07.2021