Kansalaiset pakottivat Kiinan noudattamaan lain kirjainta (Väitös: M. Soc. Sc. Xinhong Wangin, 28.3.2014, Itä-Aasian tutkimus)

20.03.2014

Kiinan kansantasavallan hallinto on joutunut taipumaan kansalaisten, järjestöjen, asianajotoimistojen ja median tahtoon ympäristötiedon julkistamisessa. Valtio hyväksyi 2008 lain tietojen julkisuudesta, mutta vasta toimijoiden tiukat vaateet sekä vetoaminen lainsäädäntöön ovat pakottaneet virkamiehet noudattamaan lain kirjainta. Muutos paljastuu Xinhong Wangin Turun yliopistoon tekemässä väitöstutkimuksessa.

​Turun yliopiston tiedote 20.3.2014

Xinhong Wang tarkastelee väitöstutkimuksessaan kansalaisten ja järjestöjen rooleja heidän pyytäessä Kiinan kansantasavallan valtion laitoksia luovuttamaan ympäristön tilaa koskevaa tietoa vedoten tiedonsaantiin liittyvään lainsäädäntöön. Tarkastelun kohteena ovat myös tietopyyntöprosessin yhteiskunnallislaillisen ja poliittislaillisen vuorovaikutuksen mukanaan tuomat muutokset.

Tutkimuksen johtopäätös on, että hyödyntämällä valtion omia lainvoimaisia tietopyyntöjä mahdollistavia mekanismeja, kansalaiset, järjestöt, asianajotoimistot ja media ovat aikaansaaneet valtioon kohdistuvan paineen, joka on pakottanut sen toimimaan lisääntyvästi lain kirjaimen mukaan.

– Näin ylhäältä käsin luodun mekanismin toimivuuden on todistanut ruohonjuuritason aktivismi. Kansalaiset ja järjestöt ovat siis luoneet niin pääsyn tiedon lähteille kuin keinon saattaa valtion toimijat vastuuseen lain edellyttämistä velvoitteistaan. Lain rooli kansalaisten osallistamisessa poliittiseen prosessiin on täten ilmeinen, Xinhong Wang toteaa.

Väitöskirjan lähestymistapa on oikeussosiologinen sen hyödyntäessä yhteiskuntatieteen ja laintulkinnan metodeja. Tutkimuksen keskiössä on kansalaisten ja muiden toimijoiden toiminnan ristiriita niiden hyödyntäessä lakia saadakseen käsiinsä ympäristön tilaa koskevaa informaatiota. Ristiriita kumpuaa tiedon saannin epävarmuudesta ja uuden mekanismin toimintavarmuuden kyseenalaisuudesta. Väitöskirjassa laki nähdään realistisen koulukunnan mukaan yhtenä politiikan osa alueena.

Tutkimuksen pohjana on 28 tapausta ja kahdeksan selvitystä ympäristötietoa koskevista tietopyynnöistä. Tapaukset ja selvitykset ajoittuvat ajalle, joka alkaa vuoden 2008 toukokuun lopulta, jolloin Kiina otti käyttöön tiedon avoimuutta käsittelevät säädökset. Materiaalien keräys päättyi vuoden 2012 elokuussa.

***

Perjantaina 28. maaliskuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Educarium, Edu3-auditorio, Assistentinkatu 5) julkisesti tarkastettavaksi M. Soc. Sc. Xinhong Wangin väitöskirja ”Environmental Information Upon Disclosure Request in China: The Paradox of Legal Mobilization” (Ympäristötietoa koskevista tietopyynnöistä Kiinan kansantasavallassa). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Agnes Schick-Chen Wienin yliopistosta Itävallasta ja kustoksena professori Lauri Paltemaa.

M. Soc. Sc. Xinhong Wang on suorittanut Master of Social Sciences -tutkinnon vuonna 2009 Åbo Akademissa. Parhaillaan Wang toimii tohtorikoulutettavana Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksessa. Väitös kuuluu Itä-Aasian tutkimuksen alaan.

Luotu 20.03.2014 | Muokattu 19.07.2021