Kansalaistaidot jäävät vähälle huomiolle Euroopan unionin aikuiskoulutuspolitiikassa (Väitös M.Sc. Rosario Maniscalco, 25.10.2013)

22.10.2013

M.Sc. Rosario Maniscalcon väitöstutkimuksessa selvisi, että ne taidot ja kompetenssit, joiden vahvistamista Euroopan unionin politiikassa korostetaan, on johdettu ennen kaikkea tietotalouden tarpeista käsin, yrityssektorin mallien mukaisesti. Kansalaistaitoja ei käsitellä syvällisemmin.

​Turun yliopiston tiedote 22.10.2013

EU:n politiikka-asiakirjojen analyysiin perustuva väitöstutkimus tarkastelee Euroopan unionin aikuiskoulutuspolitiikkaa ja sen yhteyksiä muihin yhteiskunnan osa-alueisiin kuten talouspolitiikkaan, kansainvälisiin suhteisiin ja globaaleihin ilmiöihin.

Korostettaessa uusien taitojen hankkimista uutta työtä varten, jäävät liian vähälle huomiolle elämän varrella hankitut laaja-alaisemmat taidot kuten esimerkiksi sosiaaliset taidot ja kansalaistaidot.

– Retoriikan tasolla niitä kyllä asiakirjoissa nostetaan esiin, mutta ei juurikaan eritellä syvällisemmin ja konkreettisemmin. Kansalaisen sijaan EU:n aikuiskoulutuspolitiikan kiinnostuksen kohteena on nykyään yhä enemmän työntekijä, jonka kompetensseja halutaan kehittää yrityssektorilta johdettujen mallien mukaisesti, Maniscalco kertoo.

Väitöstutkimuksessa pohditaan myös EU:n aikuiskoulutuksen roolia ja mahdollisuuksia kasvattaa ihmisiä kriittiseen ajatteluun, tuottaa kansalaistaitoja ja antaa valmiuksia demokraattisena kansalaisena toimimiseen. Vakaat, yhtenäiset, kansalaisille osallistumismahdollisuudet tarjoavat yhteiskunnat ovat viime kädessä riippuvaisia näiden tavoitteiden saavuttamisesta.

– Näitä tehtäviä varten erilaiset kansainväliset ja alueellisen aikuiskoulutuksen eri muodot ovat olemassa pystyäkseen vastaamaan uuden vuosituhannen haasteisiin, Maniscalco sanoo.

--
Perjantaina 25. lokakuuta 2013 12 esitetään Turun yliopistossa (Educarium, Edu 1, Assistentinkatu 5) julkisesti tarkastettavaksi M. Sc. Rosario Maniscalcon väitöskirja ”Adult education policy in the European Union during the Lisbon decade. The shift to vocational adult learning and work skills matching.” Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Martin Lawn Edinburgin yliopiston kasvatussosiologian keskuksesta ja kustoksena professori Risto Rinne.

M.Sc. Rosario Maniscalco on syntynyt 1975 ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1994. Hän on valmistunut maisteriksi Università degli Studi di Pisa -yliopistosta 1999 oppiaineenaan kieli ja kirjallisuus sekä Università degli Studi di Roma "La Sapienza" -yliopistosta 2009 alalta Eurooppa-opinnot ja kansainväliset suhteet. Maniscalco on Turun yliopiston tutkijakoulun tohtorikoulutettava. Väitös kuuluu kasvatustieteen alaan.

Luotu 22.10.2013 | Muokattu 07.07.2021