Kasviperäiset ristisilloittajat lisäävät hammaspaikkojen kestävyyttä (Väitös: PhD Roda Seseogullari-Dirihan, 28.10.2016, hammaslääketiede)

25.10.2016

Turun yliopistossa väittelevä Roda Seseogullari-Dirihan on tutkimuksessaan todennut kasviperäisten ristisilloittajien lisäävän hammaspaikkojen kestävyyttä. Tutkimustulokset luovat edellytyksiä kehittää uusia sidostusta kestävämmäksi saavia aineita sekä uusia sidostustekniikoita.

​Turun yliopiston tiedote 25.10.2016

Hampaita paikataan yleisimmin hampaanvärisillä muovipaikoilla. Paikan kestävyyteen vaikuttaa eniten se, miten paikka-aine kiinnittyy hampaaseen. Sidostumisen suurimpana ongelmana on hammaskudoksen kollageenin hajoaminen sidostumiskohdasta ajan myötä. Hajoaminen johtuu hammasluun (dentiinin) kollageenia hajottavien matriksin metalloproteinaasien (MMP) ja kysteiini-katepsiinien (CC) toiminnasta. Muovipaikan ja hampaan sidostumiskohdan kestävyyttä pyritään parantamaan estämällä kollageenia hajottavien proteolyyttisten entsyymien toimintaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli arvioida ristisilloittajien soveltuvuutta estämään dentiiniä hajoittavien entsyymien toimintaa ja tuottaa tietoa ristisilloittajien toiminnasta dentiinin hajoamisen estämisessä.

Tutkimukseen valittujen kasviperäisten ja synteettisten ristisilloittajien vaikutusta dentiinin MMP:n ja CC:n inaktivointiin arvioitiin suoraan ja epäsuorasti käyttäen mm. gelatiini- ja in situ -zymografiaa ja MMP-kokonaisaktiivisuuden analyysitekniikoita. Ensimmäisessä tutkimuksessa osoitettiin dentiinin kollageenimatriksin hajoamisen vähenevän merkittävästi ristisilloittajilla tehdyn esikäsittelyn jälkeen. Toinen tutkimus osoitti UVA-valon aiheuttaman ristisidosten inaktivoivan vaikutuksen olevan tehokkaampaa katepsiini K:n kuin MMP:ien osalta. Kolmannessa tutkimuksessa vahvistettiin ristisilloittajien dentiinin MMP:ien suora inaktivaatio sekä ristisilloittajien kyky muodostaa uusia sidoksia demineralisoidun dentiinin kollageeni- ja ei-kollageenikomponenteissa. Näytteiden vanhennus osoitti, että pitkäaikaisvaikutus riippuu valitusta ristisilloittajasta, sillä vain tietyt ristisilloittajat säilyttivät entsyymejä estävän vaikutuksensa kuuden kuukauden ajan. Kasviperäisten ja tunnettujen synteettisten ja ristisilloittajien välillä ei ollut eroa. Aikaisempia tutkimuksia kasviperäisistä ristisilloittajien vaikutuksista dentiinin entsyymiaktiivisuuteen ei ole.

Tutkimukset antoivat uutta tietoa ristisilloittajien kyvystä estää dentiinin kollageenimatriksin proteolyyttistä hajoamista.

– Kasviperäiset ristisilloittajat ovat bioyhteensopivuudeltaan parempia kuin synteettiset. Tutkimustulokset luovat edellytykset kehittää uusia sidostusta kestävämmäksi saavia aineita sekä kehittää uusia sidostustekniikoita, Turun yliopistossa väittelevä Roda Seseogullari-Dirihan sanoo.

***
PhD Roda Seseogullari-Dirihan esittää väitöskirjansa Effect of Collagen Crosslinkers on Dentin Protease Activity julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 28.10.2016 klo 12.00 (Turun yliopisto, Dentalia, Arje Scheinin -sali, Lemminkäisenkatu 2, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Steven R. Armstrong (University of Iowa, Yhdysvallat) ja kustoksena professori Arzu Tezvergil-Mutluay (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

PhD Roda Seseogullari-Dirihan on syntynyt vuonna 1979. Hän on suorittanut korkeakoulututkintonsa (DDS 2003, PhD 2010) Dicle University  -yliopistossa Turkissa. Väitöksen alana on hammaslääketiede.

Väittelijän yhteystiedot: p. 0400 126 624, dirose(at)utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/seseogullari-dirihan_roda.jpg

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: https://www.doria.fi/handle/10024/125587

Luotu 25.10.2016 | Muokattu 25.10.2016