Kasvupaikan pohjoisuudella on vaikutusta tyrnin ja herukoiden fenolisiin suoja-aineisiin (Väitös: MSc Wei Yang, 31.3.2017, elintarvikekemia)

24.03.2017

MSc Wei Yang tutki elintarvikekemian alan väitöskirjatyössään nestekromatografian ja massaspektrometrian avulla tyrnin ja herukoiden biologisesti aktiivisia, terveyteen vaikuttavia fenolisia yhdisteitä. Tutkimuksen mukaan sekä kasvin perimä että kasvuolosuhteet vaikuttavat tutkittujen yhdisteiden määriin ja koostumukseen. Tuloksia voidaan soveltaa kasvinjalostuksen, alkutuotannon, teollisuuden ja kaupan tarpeisiin.

​Turun yliopiston tiedote 24.3.2017

Wei Yangin väitöstutkimuksessa selvisi, että pohjoismaista alkuperää olevien, Suomessa ja Kanadassa kasvatettujen tyrnien polymeeristen proantosyanidien (PA) määrät olivat suurempia kuin venäläistä ja kiinalaista alkuperää olevien marjojen.

Kittilässä vuosina 2007‒2013 tuotettujen suomalaisten tyrnimarjojen PA-pitoisuudet olivat kaksinkertaiset verrattuna Turun Satavassa kasvatettuihin samaa alkuperää oleviin marjoihin. Erot johtuivat erityisesti erilaisista valaistus- ja lämpöolosuhteista sekä sademääristä.

Musta-, viher- ja valkoherukan lehtiä käytetään mausteina, juomissa ja monissa elintarvikkeisiin kuulumattomissa tuotteissa. Väitöskirjatyössä selvitettiin Turussa ja Rovaniemellä kasvatettujen, eri ajankohtina ja eri osista pensaita kerättyjen lehtien fenolisiin yhdisteisiin kuuluvia flavonoliglykosideja (FG).

Tutkitut 27 yhdistettä saavuttivat Turussa korkeimmat pitoisuutensa kahta viikkoa aikaisemmin kuin Lapissa. Työssä eristettiin ja tunnistettiin useita aiemmin tuntemattomia FG-yhdisteitä. Viher- ja valkoherukan koostumusprofiilit olivat toistensa kaltaisia, ja ne erosivat selvästi mustaherukasta.

Väitöskirja on osa Turun yliopistossa tehtävää pohjoisten elintarvikkeiden tieteellistä, kemiallista perustutkimusta, jonka tuloksia voidaan soveltaa myös kasvinjalostuksen, alkutuotannon, teollisuuden ja kaupan tarpeisiin.

***

MSc Wei Yang esittää väitöskirjansa Effects of Genetic and Environmental Factors on Proanthocyanidins in Sea Buckthorn (Hippophaë rhamnoides) and Flavonol Glycosides in Leaves of Currants (Ribes spp.) julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 31.3.2017 klo 12 (Turun yliopisto, Publicum, Pub 3 -luentosali, Assistentinkatu 7, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Marina Heinonen (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Baoru Yang (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

MSc Wei Yang on syntynyt vuonna 1984 Kiinassa ja suorittanut korkeakoulututkintonsa (MSc) Northeast Agricultural University -yliopistossa Harbinissa Kiinassa vuonna 2011. Väitöksen alana on elintarvikekemia. Yang työskentelee tohtorikoulutettavana Turun yliopistossa.

Väittelijän yhteystiedot: p. 045 143 8566, yanwei(at)utu.fi

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: https://www.doria.fi/handle/10024/133965