Keskustelufoorumit vilisevät tuoteinnovaatioideoita (Väitös: KTM Piia Haavisto, 26.9.2014, kansainvälinen liiketoiminta)

16.09.2014

Yrityksen ei kannata vaieta keskustelufoorumeilla. KTM Piia Haaviston väitöstutkimus esittelee tuoteinnovaatioevankelistat, jotka ohjaavat keskustelua ja pitävät sen positiivisena.

​Turun yliopiston tiedote 18.9.2014

KTM Piia Haavisto tarkasteli kansainvälisen liiketoiminnan alaan kuuluvassa väitöstutkimuksessaan Turun yliopistossa keskustelufoorumeiden hyödyntämistä tuoteinnovoinnissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten keskustelufoorumeilla esitetyt tuoteideat saataisiin yrityksen hyödynnettäväksi.

Haavisto tutki väitöstyötään varten sykemittareihin liittyviä internet-keskusteluja. Tutkijan mukaan kuluttajat ovat innokkaita jakamaan osaamistaan saadakseen parempia tuotteita harjoittelunsa tueksi. Keskustelufoorumeilta löytyy tietoa siitä, millaisia perustekijöitä, suoritustekijöitä ja yllätystekijöitä kuluttajat tuotteelta odottavat. Nämä kaikki määrittävät, millainen on kuluttajan kokema arvo.

‒ Ideat, joista kuluttajat mieluiten keskustelevat, liittyvät erityisesti tehokkaaseen harjoitteluun ja harjoitustuloksiin, kertoo sykemittareihin liittyviä keskusteluja tutkinut Haavisto.

Väitöskirja esittelee tuoteinnovointievankelistat

Haaviston väitöstutkimuksen mukaan keskustelufoorumeita voidaan käyttää tuoteinnovointiin ilman yrityksen osallistumista keskusteluun.

‒ Tosin tämä on suhteellisen tehotonta. Suljettu innovaatiofoorumi, jossa kuluttajat ja yrityksen edustajat ovat vuorovaikutuksessa, on selkeästi tehokkaampi vaihtoehto.

Haavisto esittelee tutkimuksessaan tuoteinnovaatioevankelistan, jonka tehtävänä on ohjata keskustelua ja pitää se sävyltään positiivisena. Tutkijan mukaan keskustelufoorumeissa aihe vaihtuu usein ja varsinainen ajatus hukkuu, minkä vuoksi on oleellista, että joku ohjaa keskustelua.

‒ Keskustelijat hyväksyvät yrityksestä riippumattoman asiantuntijan joukkoonsa mieluummin kuin yrityksen virallisen edustajan. Keskusteluista huomaa, että harjoittelun asiantuntija saa osakseen todella positiivista kohtelua ja hänen kanssaan keskustellaan mielellään.

Tuotepettymyksiin puututtava nopeasti

Haaviston mukaan keskustelufoorumeilla on paljon potentiaalisia innovoijia, jotka odottavat yritykseltä aktiivista osallistumista.

‒ Negatiiviset tunteet leviävät helposti keskustelijoiden keskuudessa ja muuttuvat tuotepettymyksistä vihaan yritystä kohtaan, ellei yritys ole selvillä keskustelun kulusta ja puutu tilanteeseen nopeasti. Siksi on tärkeää paitsi käsitellä kuluttajien valitukset, myös puuttua nopeasti negatiivisia tunteita aiheuttaviin ongelmiin.

Haavisto tarkasteli tutkimuksessaan keskustelufoorumien käyttöä vähittäisten innovaatioiden ideointiin. Tutkimuksen aineisto koostuu 2187 keskustelusta 28 yleiseltä tai yrityksen ylläpitämältä sykemittareihin liittyvältä keskustelufoorumilta.

***

Perjantaina 26. syyskuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Turun kauppakorkeakoulu, Elovena-sali, Rehtorinpellonkatu 3) julkisesti tarkastettavaksi kauppatieteiden maisteri Piia Haaviston väitöskirja ”Discussion forums - from idea creation to incremental innovations: Focus on heart-rate monitors” (Keskustelufoorumit – ideoiden luomisesta vähittäisiin innovaatioihin: Tarkastelukohteena sykemittarit). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Liisa-Maija Sainio Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta ja kustoksena tutkijatohtori Birgitta Sandberg Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

KTM Piia Haavisto on syntynyt 1976 ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1995 Porkkalan lukiosta Kirkkonummelta. Kauppatieteiden maisteriksi hän valmistui 2000 Turun kauppakorkeakoulusta ja filosofian maisteriksi 2001 Turun yliopistosta. Haavisto toimii lehtorina Laurea-ammattikorkeakoulussa. Väitös kuuluu kansainvälisen liiketoiminnan alaan.

Luotu 16.09.2014 | Muokattu 26.07.2021