Kestävän kehityksen koulutusta voidaan edistää laadunvarmistustyökalujen avulla (Väitös: FM Tove Holm, 6.6.2014, ympäristötiede)

28.05.2014

Laatu-, ympäristö- ja yhdistettyjä hallintajärjestelmiä voidaan käyttää keinoina edistää kestävän kehityksen koulutusta korkeakouluissa. Tämä selviää FM Tove Holmin ympäristötieteen alan väitöskirjasta, joka tarkastetaan Turun yliopistossa 6. kesäkuuta 2014.

​Turun yliopiston tiedote 28.5.2014

Tulevilla sukupolvilla tulisi olla samanlaiset mahdollisuudet kuin edellisillä. Tämä on kestävän kehityksen perusmääritelmä.

YK on asettanut maailmanlaajuisen tavoitteen, jonka mukaan kestävän kehityksen koulutus tulisi integroida kaikille koulutusasteille vuosien 2005–2014 aikana. Tavoite koskee myös korkeakouluja. Korkeakouluista valmistuneilla on keskeinen, johtava asema kaikilla työmarkkinoilla.

– Korkeakouluissa kestävän kehityksen koulutuksen tavoitteet ovat, että valmistuneet saavat tietoa ja taitoa huomioida taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristöön kohdistuvat kustannukset ja hyödyt päätöksiä tehdessään. Opintojen tulee kehittää järjestelmällistä ja kokonaisvaltaista ajattelua, mikä puolestaan edellyttää poikkitieteellistä koulutusta, Tove Holm sanoo.

Toistaiseksi suunnitellut tavoitteet eivät ole toteutuneet.

– YK on tunnistanut lisää tutkimustarvetta kestävän kehityksen koulutukselle, jonka pitäisi olla poikkitieteellistä.

Prosessimalli osoittautui hyväksi työkaluksi

Laadunvarmistus on korkeakouluille yhteinen, maailmanlaajuinen vaatimus. Laadunvarmistuksella pyritään siihen, että opetus ja oppiminen parantuvat. Joissakin korkeakouluissa laadunvarmistuksen vaatimusten täyttämiseksi käytetään laatu-, ympäristö- ja yhdistettyjä hallintajärjestelmiä.

Tove Holm halusi väitöstutkimuksessaan kartoittaa uusia tapoja, joilla voitaisiin edistää kestävän kehityksen koulutusta korkeakouluissa. Hän selvitti, miten hallintajärjestelmiä voitaisiin käyttää kestävän kehityksen koulutuksen edistämisen välineinä.

Tutkimuksessa todennettiin kestävän kehityksen näkökohtia eri aloilta hyödyntämällä prosessimallia.

– Laadunvarmistukseen yhdistettynä prosessimallia voidaan käyttää kestävän kehityksen koulutuksen arviointiin, vertailuun ja viestittämiseen. Myös vertailevien tutkimusten tekeminen eri kulttuurien välillä kannattaa kestävän kehityksen koulutusta tarkasteltaessa. Näin oivalletaan oman kulttuurin erityispiirteitä, Holm sanoo.

***

Perjantaina 6. kesäkuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (päärakennus, luentosali II, Yliopistonmäki) julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Tove Holmin väitöskirja ”Enabling Change in Universities: Enhancing Education for Sustainable Development with Tools for Quality Assurance” (Muutoksen mahdollistamista korkeakouluissa: Kestävän kehityksen koulutuksen edistämistä laadunvarmistustyökalujen avulla). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Rodrigo Lozano Utrechtin yliopistosta Alankomaista ja kustoksena lehtori Timo Vuorisalo.

FM Tove Holm on syntynyt 1973 Espoossa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1992 Mattlidens gymnasiumista Espoosta. Filosofian maisteriksi hän valmistui 1998 Åbo Akademista. Parhaillaan hän työskentelee Yrkeshögskolan Noviassa. Väitös kuuluu ympäristötieteen alaan.

Luotu 28.05.2014 | Muokattu 21.07.2021