Kiina etsii identiteettiään pehmeän voiman avulla (Väitös: M.Sc. Jukka Aukia, 18.11.2017, Asian Studies)

13.11.2017

M.Sc. Jukka Aukia tarkastelee väitöstutkimuksessaan Kiinan hallinnon innostusta niin sanotun pehmeän voiman käyttöön. Tutkimuksen mukaan Kiinan hallinto pyrkii pehmeällä voimalla ennen kaikkea parantamaan omaa legitimiteettiään kotimaassa korostamalla kulttuurista itsetuntoa uhaksi koetun läntisen globalisaation edessä.

​Turun yliopiston tiedote 13.11.2017

Pehmeä voima on alun perin Yhdysvalloissa kehitetty käsite, jonka mukaan maat voivat saavuttaa kansainvälisiä tavoitteitaan kansallisen ”viehätysvoiman” avulla. Tutkimuksessaan Aukia pyrkii tuomaan esiin läpileikkauksen niistä syistä, jotka vaikuttavat Kiinan keskushallinnon innostukseen pehmeän voiman käyttöön.

– Tuloksista käy ilmi, että pehmeään voimaan liittyvä retoriikka perustuu Kiinan hallinnossa kategoria-argumenteille ”länsimaisen kulttuurin vastustaminen” ja ”Kiinan kulttuurinen turvallisuus”. Vastaavat asenteet ovat nähtävissä myös kiinalaisessa valtionrahoittamissa populaarikulttuurin tuotteissa, esimerkiksi elokuvissa, Aukia kertoo.

Tutkimuksessaan Aukia sovelsi yhteistyössä Turun yliopisto Informaatiotieteiden laitoksen kanssa kehitettyä metodia, jonka avulla analysoitiin noin puolitoista miljoonaa Reutersin uutisartikkelia. Aukian väitös ottaa myös kantaa Kiinan keskushallinnossa viljeltyyn väitteeseen siitä, demonisoiko läntinen lehdistö Kiinaa. Tulosten perusteella Kiinan läntinen uutismediakuva todettiin suhteellisen positiiviseksi.

Tutkimus analysoi kiinalaista pehmeän voiman innostusta myös laajemmassa kontekstissa keskittyen erityisesti Kiinan keskushallinnon käsitykseen Kiinan kansainvälisen identiteetin rakentumisprosessista.

– Pehmeän voiman painottamisen syinä voidaan myös nähdä halu nostaa Kiinan identiteetti vastaamaan maailman johtavien demokraattisten markkinatalousmaiden asemaa, ja näin mitätöidä lännessä esitettyä kritiikkiä sen poliittista järjestelmää kohtaan, Aukia sanoo.

Tutkimuksessa todetaan, että Kiinan keskushallinnon ajaman pehmeän voiman taustalla vaikuttaa subjektiivinen käsitys siitä, että Kiinaa on kohdeltu ja kohdellaan maailmalla epäoikeudenmukaisesti.

***
MSc Jukka Aukia esittää väitöskirjansa The Disrespected State: China's Struggle for Recognition through Soft Power julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 18.11.2017 kello 11.00 (Turun yliopisto, Publicum, Pub 3 -luentosali, Assistentinkatu 7, Turku).

Vastaväittäjänä toimii vanhempi tutkija Jyrki Kallio (Ulkopoliittinen instituutti) ja kustoksena professori Louis Clerc (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

MSc Jukka Aukia on syntynyt vuonna 1978 ja kirjoittanut ylioppilaaksi Puolalanmäen lukiossa vuonna 1998. Aukia suoritti korkeakoulututkintonsa (MSc) vuonna 2008 Amsterdamin yliopistossa Alankomaissa. Väitöksen alana on Asian studies. Aukia työskentelee Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksessa tohtorikoulutettavana.

Väittelijän yhteystiedot: p. 050-5576442, jukka.aukia@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/aukia_jukka.jpg