Krooniset sairaudet haittaavat työntekoa monin tavoin (Väitös: LL Kalle Mattila, 29.1.2016, kansanterveystiede)

21.01.2016

Krooniset sairaudet voivat haitata potilaan työkykyä monin eri tavoin, esimerkiksi sairauspoissaolojen, sairaana työskentelyn sekä ennenaikaisen eläköitymisen kautta. Työelämään kohdistuvan haitan kokonaisvaltainen arvioiminen tuo arvokasta lisätietoa, toteaa Kalle Mattila Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa.

​Turun yliopiston tierdote 21.1.2016

Mattilan tutkimuksen tavoitteena oli saada laaja-alaista tietoa tutkituista kroonisista sairauksista nimenomaan potilaan näkökulmasta. Tutkimuksen kroonisiksi sairauksiksi valikoituivat krooniset alaselkäkivut, psoriaasi ja nivelreuma. Alaselkäkipu- ja psoriaasitutkimusten aineistot olivat paikallisia ja nivelreumatutkimus perustui 11 Euroopan maan aineistoon.

–  Kaikista tutkituista sairauksista aiheutui potilaille merkittävää haittaa työkykyyn. Alaselkäkipupotilailla nimenomaan kipu laski merkittävästi työtehoa. Psoriaasissa myös esimerkiksi sosiaalinen leimautuminen näkyvien ihomuutosten vuoksi nousi selkeästi esille työtä haittaavana tekijänä. Nivelreumapotilaista kaksi kolmasosaa koki sairaudestaan haittaa työelämässä ja lähes kolme neljästä eläköityi ennen suunniteltua eläkeikää, Mattila kertoo.

Merkittävimmät yhteiskunnalliset kustannukset muodostuivat kaikissa tutkituissa maissa ennenaikaisesta eläköitymisestä. Tutkimuksessa selvitettiin myös eri Euroopan maiden välisiä kustannuseroja.

Potilaan näkökulmasta tehty tutkimus hyödyttää kaikkia

– Aiemmin potilas oli hoidon kohde, mutta nykyään etenkin kroonisten sairauksien hoidot suunnitellaan potilaan kanssa yhteistyössä. Siksi myös tieteellisessä tutkimusmaailmassa tarvitaan jatkossa enemmän potilaan näkökulmasta tehtyjä tutkimuksia, Mattila huomauttaa.

Krooniset sairaudet voivat vaikuttaa potilaan työntekoon usein eri tavoin. Muut potilaaseen liittyvät tekijät, kuten työn luonne, vallitsevat sosiaaliturvajärjestelmät ja työlainsäädäntö, vaikuttavat myös suuresti siihen, mihin työnteon osa-alueisiin sairaudet vaikuttavat ja miten paljon.

Kroonisten sairauksien aiheuttama haitta työkykyyn on tärkeää niin potilaalle kuin yhteiskunnallekin.

– Sairauksien aiheuttaman haitan kattava arvioiminen on tärkeää, kun kehitetään potilaiden hoitoa sekä sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Tietämällä mitkä tekijät potilaiden työtä haittaavat, voidaan paremmin myös auttaa potilaita pysymään työkykyisinä.  Kokonaisvaltaisempi lähestymistapa hyödyttää niin potilasta kuin yhteiskuntaakin, Mattila toteaa.

***

Lääketieteen lisensiaatti Kalle Mattila esittää väitöskirjansa Influence of chronic diseases on working life julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 29.1.2015 klo 12.00 (Sanitas, Salus -sali, Lemminkäisenkatu 1, Turku). Vastaväittäjänä toimii professori Clas-Håkan Nygård (Tampereen yliopisto)ja kustoksena dosentti Risto Tuominen. Tilaisuus on suomenkielinen.

LL Kalle Mattila on syntynyt vuonna 1987 ja kirjoittanut ylioppilaaksi 2005 (Rauman Yhteislyseon lukio). Korkeakoulututkintonsa (LL) Mattila suoritti 2012 Turun yliopistossa. Nykyisin hän toimii erikoistuvana lääkärinä Keski-Suomen Keskussairaalassa Jyväskylässä. Väitöksen alana on kansanterveystiede.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet
Luotu 21.01.2016 | Muokattu 10.08.2021