Ksylitoli voi korjata hammashoitopelon haittoja (Väitös Lic. Odont Jana Olak, 25.10.2013)

15.10.2013

Lic. Odont Jana Olakin väitöstutkimuksessa selvisi, että vanhempien kokema hammashoitopelko vaikuttaa lasten hammasterveyteen. Lasten kariesta pystytään kuitenkin ehkäisemään ohjelmalla, jossa äitejä opastetaan syömään ksylitolia. Ohjelma tehoaa, vaikka lapsen äiti kärsisikin vaikeasta hammashoitopelosta.

​Turun yliopiston tiedote 15.10.2013

Olak tutki väitöstyössään hammaskarieksen ja hammashoitopelon yhteyttä ja yleisyyttä virolaisilla esikoulu- ja kouluikäisillä lapsilla. Lisäksi hän tutki mahdollisuutta ehkäistä lasten karieksen kehittymistä hammashoitopelkoisille äideille suunnatulla ksylitoliperusteisella karieksen ehkäisyohjelmalla Virossa.

– Hammaskaries ja hammashoitopelko ovat yleisiä, toisiinsa liittyviä ongelmia, mutta aikaisemmin ei ole ollut paljoa tietoa näiden ongelmien ilmenemisestä lapsilla, Olak sanoo.

Hammashoitokokemuksien ja pelon välillä yhteys

Kariesta todettiin lähes puolella (42 %) 2-4-vuotiaista ja lähes kaikilla (93 %) 8-10-vuotiaista virolaislapsista. Kohtalaista tai voimakasta hammashoitopelkoa esiintyi 17 prosentilla lapsista. Lasten korjaavan hammashoidon ja hammashoitopelon välillä oli selkeä yhteys.

– Lasten hammashoitopelko liittyi aikaisempiin hammashoitokokemuksiin, äidin ja isän hammashoitopelkoon sekä varhaislapsuudessa koettuihin toistuviin lääkärikäynteihin, Olak kertoo.

Vaikka hammashoitopelkoisten virolaisäitien hammashoitotottumukset olivat puutteelliset, lasten hammaskarieksen kehittyminen voitiin estää ottamalla äidit mukaan ksylitoliohjelmaan. Ohjelma vähensi merkittävästi lasten kariesta silloinkin kun äidit kärsivät vakava-asteisesta hammashoitopelosta.

– Huomionarvoista on, että ohjelmassa ksylitolia käyttivät äidit eivätkä lapset, joiden hammasterveys kuitenkin parani, Olak korostaa.

--
Perjantaina 25. lokakuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Arcanum, ARC1, Vatselankatu 2) julkisesti tarkastettavaksi lääketieteen lisensiaatti Jana Olakin väitöskirja ” Dental Health in Preschool and Schoolchildren in Relation to Dental Fear and Fear-Related Factors, and the Outcome of a Caries Prevention Program in Offspring of Fearful Mothers” (Esikouluikäisten ja kouluikäisten lasten hammasterveyden yhteys hammashoitopelkoon ja joihinkin pelkoon liittyviin tekijöihin, sekä kariesprevention onnistuminen lapsilla, joiden äidit kärsivät hammashoitopelosta). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Heikki Murtomaa Helsingin yliopistosta ja kustoksena dosentti Sára Karjalainen.

Lic. Odont. Jana Olak on syntynyt vuonna 1966 Tartossa, Virossa ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1984 Tartu 1 Secondary School -koulusta. Hän on valmistunut lääketieteen lisensiaatiksi 1989 Tarton yliopistosta. Olak toimii luennoitsijana Tarton yliopistossa. Väitös kuuluu sosiaalihammaslääketieteen alaan.

Luotu 15.10.2013 | Muokattu 07.07.2021