​Kuitulujitteinen komposiitti sopii hyvin hammasproteesin keinojuurijatkeen materiaaliksi (Väitös HLL Aous Abdulmajeed, 13.12.2013)

04.12.2013

Kuitulujitteisten materiaalien pinnalla olevat lasikuidut ohjaavat paranevaa ienkudosta kasvamaan materiaalin pinnalla haluttuun suuntaan, selvisi HLL Aous Abdulmajeedin hammasprotetiikan alan väitöstutkimuksessa.

Turun yliopiston tiedote 5.12.2013

Lasikuitulujitteiset muovit ovat suhteellisen uusia metallittomia biomateriaaleja. Kiinnostus kuitulujitteisten muovien käyttöön hammaslääketieteellisissä ja lääketieteellisissä hoidoissa on kasvanut viime vuosina.

Aiemmissa tutkimuksissa on selvitetty, että kuitulujitteisesta muovista valmistettu hammasimplantti on bioyhteensopiva luukudoksen kanssa. Kyseisestä materiaalista valmistettujen hammasimplanttiosien kiinnittymisestä pehmytkudoksiin ei kuitenkaan ole ollut tutkittua tietoa.

HLL Aous Abdulmajeed selvitti hammasprotetiikan alan väitöskirjatyössään Turun yliopistossa, miten yhdensuuntaisilla lasikuiduilla vahvistettu komposiitti soveltuu hammasimplanttien ienkudoksen läpäisevän keinojuurijatkeen materiaaliksi mekaanisten, kemiallisten ja biologisten ominaisuuksiensa puolesta.

Tutkimus osoitti, että kuituluijitteinen komposiitti on riittävän vahva kantamaan implantteihin kohdistuvan purennan aiheuttaman rasituksen. Komposiitin pinta osoittautui hyvin kosteutta sietäväksi. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että veri hyytyy kuitulujitteisen komposiitin pinnalla nopeasti.

‒ Tämä on tärkeä ominaisuus haavan paranemisen ja pehmytkudosten kiinnittymisen kannalta, väittelijä kertoo.

Lisäksi ienkudosta muodostavien ja ylläpitävien fibroblastisolujen todettiin kiinnittyvän ja jakautuvan hyvin kuitulujitteisen komposiitin pinnalla.

Väitöskirjaprojektissa kehitetty kudosviljelymalli osoittaa, että ienkudoksen epiteeli ja sidekudos kiinnittyvät suoraan sekä kuitulujitteisen komposiitin että pelkän komposiitin pinnalle. Kuitulujitteisten materiaalien pinnalla olevat lasikuidut kuitenkin ohjaavat paranevaa ienkudosta kasvamaan materiaalin pinnalla haluttuun suuntaan.

Tutkimustyö osoitti, että kuitulujitteinen komposiitti edesauttaa implantin pehmytkudosliitoksen muodostumiseen johtavia biologisia mekanismeja ja soveltuu siten hyvin pehmytkudosten kanssa kontaktissa olevien hammasimplanttijatkeiden materiaaliksi.

***

Perjantaina 13. joulukuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Arje Scheinin -sali, Dentalia, Lemminkäisenkatu 2) julkisesti tarkastettavaksi hammaslääkäri Aous Abdulhaq Abdulmajeedin väitöskirja ”Unidirectional fiber-reinforced composite as an oral implant abutment material: Experimental studies of E-glass fiber/BisGMA-TEGDMA polymer in vitro” (Yhdensuuntaisilla lasikuiduilla lujitettu komposiitti hammasimplantin abutmentin materiaalina: Kokeellisia tutkimuksia E-lasikuidulla vahvistetusta BisGMA-TEGDMA polymeeristä in vitro). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Ignace Naert (Catholic University of Leuven, Belgia) ja kustoksena professori Timo Närhi.

Aous Abdulhaq on syntynyt 1985 Irakissa. Hammaslääkäriksi Abdulmajeed valmistui 2007 Mosulin yliopistosta Irakista. Parhaillaan hän toimii tohtorikoulutettavana Turun yliopistossa. Väitös kuuluu hammasprotetiikan ja biomateriaalitieteen alaan.

Luotu 04.12.2013 | Muokattu 09.07.2021