Kuwaitin koululaistutkimuksissa ksylitoli alensi merkittävästi suun haitallisten bakteerien määrää (Väitös: BMD, MSc Mohamed ElSalhy, 24.4.2015, sosiaalihammaslääketiede)

17.04.2015

Ksylitolin käyttö alensi merkittävästi hampaiden reikiintymisen kannalta tärkeiden bakteerien, mutans streptokokkien määrää syljessä kahdessa interventiotutkimuksessa. Suun muihin mikrobeihin ksylitolilla ei kuitenkaan ollut vaikutusta, toisin sanoen ksylitoli ei häiritse terveen suun mikrobistoa. Tämä käy ilmi Turun yliopistossa väittelevän BDM, MSc Mohamed ElSalhyn väitöstutkimuksesta, joka toteutettiin Kuwaitissa 10–12-vuotialla lapsilla.

​Turun yliopiston tiedote 17.4.2015

ElSalhyn tutkimus toteutettiin kahdessa eri koulussa ja yhdessä nuorisokeskuksessa 10–12-vuotiaden poikien keskuudessa. Kaikilla interventioon osallistuvilla lapsilla syljen MS-määrät olivat korkeat tutkimuksia aloitettaessa.
Koululaiset pureskelivat ksylitolilla makeutettua purukumia kaksi palaa kolmesti päivässä viisi viikkoa. Nuorisokeskusten pojat käyttivät ksylitolilla makeutettua suuhuuhdetta viisi kertaa päivässä kuukauden ajan.

– Tutkimuksessa selvisi, että ksylitolin käyttö alentaa merkittävästi karieksen eli hampaiden reikiintymisen kannalta tärkeiden mutans streptokokkien (MS) määrää syljessä jo 4-5 viikon säännöllisen käytön jälkeen, ElSalhy kertoo.

Vähemmän sokeria, enemmän ksylitolia

Kariesta esiintyy kuwaitilaisilla lapsilla huomattavasti yleisemmin kuin Suomessa.

– Pienten lasten systemaattista ehkäisevää hammashoitoa ei ole järjestetty. Esikouluikäisten lasten hampaat käsitellään fluorilakalla kahdesti vuodessa ja alakoulun ensimmäisestä luokasta eteenpäin fluorikäsittelyjen lisäksi pysyvien poskihampaiden purupintoja pinnoitetaan tarvittaessa. Lasten hampaiden reikiintymisen ehkäisemiseksi Kuwaitissa tarvittaisiin lisämenetelmiä, selventää ElSalhy taustaa tutkimukselleen.

Kuwaitissa ruokakaupoissa myydään joitakin ksylitolipastilleja ja -purukumeja, mutta niiden ksylitolipitoisuus on liian alhainen karieksen ehkäisyyn. ElSalhy toivoi tutkimustensa avulla voivansa osoittaa, että ksylitolin kariesta ehkäisevä vaikutus toimii myös kuwaitilaisilla lapsilla.

– Valtaosa tutkituista lapsista nautti makeisia ja sokeripitoisia virvoitusjuomia päivittäin ja heillä esiintyi kariesta enemmän kuin satunnaisesti makeaa nauttivilla. Jos edes osa lapsista vaihtaisi sokeripitoiset makeat ksylitolilla makeutettuihin, karies vähenisi, ElSalhy pohtii.

– Tiedottaminen lasten vanhemmille olisi äärimmäisen tärkeää ja päättäjien suuntaan viesti on, että markkinoille tarvittaisiin tuotteita, joiden ksylitolipitoisuus on riittävä, hän lisää.

Miksi väitöskirja Suomeen?

Hammaslääketieteen koulutus aloitettiin Kuwaitin yliopistossa vuonna 1998. Erikoistumis- tai jatkokoulutusohjelmia ei tiedekunnassa vielä ole. Tehdessään perustutkintoon liittyvää syventävien opintojen tutkimusta ksylitolista ElSalhy kiinnostui kuitenkin tutkimuksesta ja hakeutui Kuwaitin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan mikrobiologian maisteriohjelmaan.

– Maisteriohjelmassa kiinnostukseni tutkimukseen kasvoi entisestään. Koska linkki Suomeen ja ksylitoliin oli jo valmiina, väitöskirjatutkimukseni rekisteröinti Turun yliopistoon oli luontevaa, ElSalhy kertoo.

ElSalhy on ensimmäinen Kuwaitin yliopistosta maisteriksi valmistunut hammaslääkäri ja nyt myös ensimmäinen, joka väittelee.

**

Perjantaina 24. huhtikuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Dentalia Arje Scheinin-Sali, Lemminkäisenkatu 2) julkisesti tarkastettavaksi hammaslääkäri (BMD) Mohamed ElSalhyn väitöskirja ”Relationship between oral microbiota, caries and daily habits, with special reference to xylitol” (Suun mikrobiston, karieksen, päivittäisten suun terveystottumusten ja ksylitolinkäytön keskinäiset suhteet). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Peter Lingström Göteborgin yliopistosta ja kustoksena professori Satu Lahti.

BMD Mohamed ElSalhy on syntynyt 1982 Kuwaitissa. Hän on valmistunut hammaslääketieteen lisensiaatiksi 2007 Kuwaitin yliopistosta. Parhaillaan hän toimii assistenttina Albertan yliopistossa Kanadassa. Väitös kuuluu sosiaalihammaslääketieteen alaan.

Väitöskirjan myynti: Turun yliopiston verkkokauppa UTUshop, https://utushop.utu.fi/c/2-annales-universitatis-turkuensis/

Luotu 17.04.2015 | Muokattu 02.08.2021