Lihasvoimaharjoittelu menee luihin ja ytimiin (Väitös: LL Ville Huovinen, 13.5.2017, diagnostinen radiologia)

04.05.2017

Luun terveys määritetään nykyään lähinnä luuntiheysmittauksella, jolla voidaan diagnosoida muun muassa luun alentuneesta lujuudesta johtuva sairaus, osteoporoosi. Luun terveyttä voidaan kuitenkin mitata myös luun rasvamäärällä ja sokerinkäyttökyvyllä, missä modernit kuvantamismenetelmät ovat avainasemassa. Lääketieteen lisensiaatti Ville Huovinen totesi Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjatutkimuksessaan, että säännöllisellä lihasvoimaharjoittelulla on positiivinen vaikutus luuntiheyteen ja luuytimen sokeriaineenvaihduntaan.

​Turun yliopiston tiedote 4.5.2017

Sokerinkäyttökyky on huonontunut diabeteksessa ja luuntiheys osteoporoosissa. Lisäksi tiedetään, että luun rasvamäärä on lisääntynyt osteoporoosissa, jota on myös leikillisesti kutsuttu ”luun lihavuudeksi”. Ville Huovinen totesi väitöstutkimuksessaan, että vaikka lihasvoimaharjoittelu paransi luuntiheyttä ja luuytimen sokerinkäyttökykyä, ei sillä ollut vaikutusta luun rasvamäärään. Tutkimuksessa havaittiin myös, että luuytimen sokerinkäyttökyky on sitä huonompaa, mitä rasvoittuneempaa luu on. Rasvakudos siis mahdollisesti aiheuttaa luuytimessä insuliiniresistenssiä.

– Lihasvoimaharjoittelun positiivinen vaikutus luun terveyteen oli kuitenkin mielestäni kaikkein tärkein löydös, joka antaa taas yhden lisäsyyn harrastaa liikuntaa sen tuottamien muiden terveyshyötyjen lisäksi. Tutkittavien lihasvoimat olivat lähtötilanteessa alentuneet ja tämän takia lihaskunnon aloitustaso otettiin lihasvoimaharjoittelun alkaessa huomioon, ja vastusta lisättiin voimien kasvaessa. Lihasvoimaharjoittelu kesti tutkimuksessamme neljä kuukautta. Sitä tehtiin ohjatusti kolme kertaa viikossa aina tunti kerrallaan kuntopiiri-tyyppisesti, Turun yliopistossa väittelevä Ville Huovinen kertoo.

Luun terveyden määrittämisessä käytettiin moderneja kuvantamismenetelmiä. Luuntiheys mitattiin tietokonetomografialla (TT) ja luun rasvoittuminen magneettikuvauksella (MRI). Luuytimen sokeriaineenvaihdunta määritettiin positroniemissiotomografialla (PET), jolla voidaan kuvata biologisten molekyylien jakautumista elimistössä ja täten kajoamattomasti mitata eri elinten aineenvaihduntaa. Väitöskirjatutkimus tehtiin pääosin Valtakunnallisessa PET-keskuksessa Turussa.

Kohti yksilöllisempiä hoitoja

Tutkimuksessa todettiin myös, että lihavuudella ei ole vaikutusta luuntiheyteen, luun rasvoittumiseen tai luuytimen sokeriaineenvaihduntaan modernien kuvantamismenetelmien avulla tutkittuna.

– Tämä ei tietenkään sulje sitä pois, etteikö lihavuudesta olisi haittaa luun terveydelle. Viitteitä tällaisesta en kuitenkaan väitöskirjatutkimuksessani havainnut.

Tutkimustulokset voivat tuottaa uusia oivalluksia aineenvaihdunnallisiin häiriötiloihin liittyvässä luun terveyden määrittämisessä ja seurannassa muun muassa osteoporoosissa ja diabeteksessa.

– Lisäksi tuloksia soveltaen voidaan suunnitella aiempaa yksilöllisempiä ja kohdistetumpia elämäntapainterventioita lihavuuteen ja insuliiniresistenssiin liittyvien luun häiriötilojen ehkäisyssä ja hoidossa, Ville Huovinen sanoo.

***

LL Ville Huovinen esittää väitöskirjansa Effects of obesity and resistance exercise on bone health studied with modern imaging methods julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 13.5.2017 klo 12 (Turun yliopisto, Medisiina, Osmo Järvi -luentosali, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Kirsi Timonen (Keski-Suomen sairaanhoitopiiri) ja kustoksena professori Riitta Parkkola (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen.

LL Ville Huovinen on syntynyt vuonna 1985 ja kirjoittanut ylioppilaaksi Puolalanmäen lukiossa 2004. Huovinen suoritti korkeakoulututkintonsa (LL) Turun yliopistossa vuonna 2012. Väitöksen alana on diagnostinen radiologia. Huovinen työskentelee Turun yliopistollisessa keskussairaalassa erikoistuvana lääkärinä.

Väittelijän yhteystiedot: p. 040 735 7415, vkhuov@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/huovinen_ville.jpg