Lisääkö marjasoseiden pektiini ja ksylaani riskiä saada tyypin 1 diabetes? (Väitös: MSc Rohini Emani 9.9.2016, lääketiede)

05.09.2016

Altistuminen pektiinille ja ksylaanille heti imetyksen jälkeen lisäsi merkitsevästi diabeteksen ilmaantumista ykköstyypin diabeteksen eläinmallissa. Rohini Emanin väitöstutkimuksessa julkaistu havainto voi olla merkittävä, sillä tyypin 1 diabetes on tavallinen erityisesti Suomessa, jossa marjasoseet ovat yksi lasten yleisimmistä ensimmäisistä kiinteistä ruuista.

​Turun yliopiston tiedote 5.9.2016

Rohini Emani tutki Turun yliopistossa tekemässään väitöstutkimuksessa lehmänmaidon proteiinien, viljan gluteenin sekä täysin uutena ravintoaineena marjasoseiden pektiinin ja ksylaanin vaikutusta diabeteksen ilmaantuvuuteen tyypin 1 diabeteksen eläinmallissa.

– Toisin kuin altistuminen lehmänmaidon proteiineille tai viljan gluteiinille, altistuminen pektiinille ja ksylaanille lisäsi merkitsevästi diabeteksen ilmaantumista nuorissa hiirissä. Havaitsimme myös, että pektiini ja ksylaani aikaansaivat stressitekijöiden lisääntymistä suolistossa ja myötävaikuttivat immuunijärjestelmän toimintaan tavalla, joka edesauttoi haimasaarekkeiden tulehdusreaktion etenemistä, Emani kertoo.

Varhaisen mikrobiston tasapainon kannalta mielenkiintoista oli, että pektiini ja ksylaani aikaansaivat varhaisen mikrobiston vinoutumista ja lajikirjon supistumista tavalla, joka näytti selittävän suoliston stressireaktiota.

Monien allergioiden ja autoimmuunitautien ilmaantuvuus on nykyisin paljon yleisempää kuin 50 vuotta sitten. Tiedemaailma etsii tähän kuumeisesti syitä. Yksi autoimmuunitaudeista, jonka ilmaantuvuus on lisääntynyt ennen muuta Suomessa, on tyypin 1 diabetes.

Tiedemaailma on yksimielinen siitä, että sen lisääntynyt ilmaantuvuus johtuu tavalla tai toisella muuttuneista ympäristötekijöistä. Aiemmin tutkittujen lehmänmaidon ja viljan gluteenin jälkeen yhtenä kuumimmista tutkimuskohteista diabeteksessa samoin kuin monissa allergioissa ja muissa tulehdustaudeissa on nyttemmin lapsen varhainen mikrobisto, etenkin suolistomikrobisto, ja sen tasapainon vaikutus erilaisiin immuunivälitteisiin sairauksiin.

Emanin väitöstutkimukisessa saatiin näyttöä suoliston immuunijärjestelmän ja mikrobistotasapainon muutoksista tyypin 1 diabeteksen varhaisen kehityksen aikana ja osoitettiin, että käytetyssä eläinmallissa pektiinin ja ksylaanin varhainen liittäminen ruokavalioon edesauttoi diabeteksen kehittymistä.

– Mielenkiintoisena tätä havaintoa pidämme siitä syystä, että runsaasti pektiiniä sisältävät marjasoseet ovat ensimmäisten kiinteiden ravintovalmisteiden joukossa pikkulasten ruokavaliossa noin 4 kuukauden iästä lähtien, Emanin väitöskirjan ohjaaja, dosentti Arno Hänninen sanoo.

***

MSc Rohini Emani esittää väitöskirjansa: Diet, microbes and gut immune responses in the pathogenesis of experimental type 1 diabetes (Ruokavalion ja mikrobiston vaikutus suoliston immuunijärjestelmään ja tyypin 1 diabeteksen kehittymiseen) julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 9.9.2016 klo 12.00 (Turun yliopisto, ICT-talo, Lambda-auditorio, Joukahaisenkatu 3-5, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Ari Hinkkanen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Jaana Vuopio. Tilaisuus on englanninkielinen.

MSc Rohini Emani on syntynyt vuonna 1984 ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1998 Priyadarshini lukiossa, (Hanamkonda, Intia). Korkeakoulututkintonsa (MSc) Emani suoritti 2005 Abetay Dundeen yliopistossa Iso-Britanniassa. Väitöksen alana on lääketiede.

Väittelijän yhteystiedot: p. 044 979 0321, rohini.emani[at]utu.fi

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: https://www.doria.fi/handle/10024/124725