Lonkkamurtumariskiä voi ennustaa helposti saatavien tietojen avulla (Väitös: TtM Maarit Kauppi, 13.3.2015, sisätautioppi)

06.03.2015

TtM Maarit Kaupin väitöstutkimuksen mukaan 55 vuotta täyttäneiden suomalaisten lonkkamurtumariskiä voidaan hyvin ennustaa yksinkertaisella mallilla.

​Turun yliopiston tiedote 6.3.2015

Suomessa todetaan vuosittain noin 7000 lonkkamurtumaa. Lonkkamurtumien määrä tulee todennäköisesti kasvamaan, kun iäkkäiden määrä väestössämme entisestään kasvaa. Lonkkamurtumien ehkäisyn kannalta olisi tärkeää tunnistaa ne henkilöt, joilla murtumariski on erityisen suuri.

- Tutkimuksessani lonkkamurtumariskiä pystyttiin ennustamaan mallilla, joka sisälsi tiedot henkilön iästä, sukupuolesta, kehon koosta sekä kaatumisriskiin liittyvistä tekijöistä, kuten kävelynopeudesta, käytössä olevien keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden määrästä ja Parkinsonin taudista, Kauppi kertoo.

Kaatumisalttiutta lisäävät tekijät keskeisiä lonkkamurtumariskiä arvioitaessa

Kaupin tutkimuksessa lonkkamurtumia itsenäisesti ennustavia tekijöitä olivat lisäksi ultraäänimittauksella arvioitu luun lujuus sekä seerumin D-vitamiinipitoisuus. Vaihdevuosi-iän ohittaneilla naisilla myös synnyttäneisyys oli yhteydessä alhaisempaan lonkkamurtumariskiin.

- Lonkkamurtumien ehkäisyn kannalta optimaalinen D-vitamiinitaso näytti olevan vähintään 60 nmol/l. Kun kaatumisen riskitekijät otettiin huomioon, kantaluun ultraäänimittaus toi väestötasolla lonkkamurtumariskin ennustamiseen vain vähäistä lisäarvoa. Toisin sanoen tutkimuksessani käytetyn mallin avulla riskiryhmään kuuluvat voitiin tunnistaa melko luotettavasti ilman luun lujuuden tutkimistakin, Kauppi tarkentaa.

Tutkittavien henkilöiden luun lujuutta väitöstutkimuksessa arvioitiin kantaluun ultraäänimittauksella. Tunnetut osteoporoosin riskitekijät, kuten korkea ikä, alhainen kehon paino, alhainen seerumin D-vitamiinipitoisuus, vähäinen liikunta-aktiivisuus, tupakointi ja runsas alkoholin käyttö olivat yhteydessä alhaisempaan luun lujuuteen.

Väitöstutkimus koostui kahdesta suomalaista aikuisväestöä edustavasta aineistosta, Terveys 2000 -tutkimukseen vuosina 2000–2001 osallistuneista 30 vuotta täyttäneistä miehistä ja naisista (n=6035) sekä Mini-Suomi -terveystutkimukseen vuosina 1978–1980 osallistuneista 45 vuotta täyttäneistä naisista (n=2039).

***

Perjantaina 13. maaliskuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Kuntoutuskeskus Petrea, iso luentosali, Peltolantie 3, 20720 Turku) julkisesti tarkastettavaksi TtM Maarit Kaupin väitöskirja ”Luun lujuutta määrittävät ja lonkkamurtumia ennustavat tekijät suomalaisilla aikuisilla. Tuloksia Terveys 2000- ja Mini-Suomi -terveystutkimuksista”. Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Kaisu Pitkälä Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori Hannu Järveläinen Turun yliopistosta.

TtM Maarit Kauppi on syntynyt 1975 Helsingissä ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1994 Linikkalan lukiosta Forssasta. Terveystieteiden maisteriksi Kauppi valmistui 2006 Jyväskylän yliopistosta. Väitös kuuluu sisätautiopin alaan.

Luotu 06.03.2015 | Muokattu 29.07.2021