Masentuneita nuoria voidaan auttaa internetissä toimivalla tukiohjelmalla (Väitös: TtM Marjo Kurki, 22.8.2014, hoitotiede)

14.08.2014

Turun yliopiston hoitotieteen laitoksella on kehitetty internetissä toimiva tukiohjelma masentuneille nuorille. Ohjelman avulla nuoret voivat saada luotettavaa tietoa terveydestään ja tehdä arkea tukevia itsehoitotehtäviä. TtM Marjo Kurjen väitöstutkimuksen mukaan nuorisopsykiatrisen avohoidon sairaanhoitajat kokevat ohjelman myönteisenä lisävälineenä nuorten hoidossa, vaikka käytännössä henkilökunta ei ole liittänyt sitä osaksi hoitoa. Ohjelman käyttöönotossa on huomioitava, miten se saadaan yhdistettyä osaksi perinteisiä työtapoja.

​Turun yliopiston tiedote 14.8.2014

Masennus on nuorten yleisin mielenterveysongelma. Masennusoireiden tehokas tunnistaminen ja hoitaminen nuoruusiässä on tärkeää, koska sairaus vaikuttaa aikuisikäisenä hyvinvointiin ja työkykyyn. Puolet aikuisikäisten masennuksista on alkanut jo nuoruudessa ja masennus on yksi yleisimmistä työkyvyttömyyden aiheuttajista.

– Nuorten masennuksen onnistunut hoito on keskeinen haasteemme terveydenhuollossa sekä inhimilliseltä että kansantaloudellisesta näkökulmasta. Nuorten masennuksen hoitoon tarvitaan innovatiivisia, uusia menetelmiä. Internetin hyödyntäminen on hoitotyössä nyt ajankohtaista, TtM Marjo Kurki painottaa
Vain alle puolet nuorista saa tarvitsemaansa apua. Heillä voi olla erilaisia esteitä avun hakemiseen, kuten leimaantumisen pelkoa.

– Hoitojärjestelmän kehityksessä tulee ymmärtää, että internet on keskeinen osa nuorten arkea, kun halutaan tavoittaa apua tarvitsevat nuoret aikaisempaa paremmin, Kurki sanoo.

Ohjelmaan suhtauduttiin myönteisesti, mutta sen käyttö oli vähäistä

Kurki tutki väitöskirjassaan, miten sairaanhoitajat hyväksyivät Turun yliopistossa kehitetyn internetissä toimivan tukiohjelman osaksi hoitoa.

Nuorisopsykiatrisessa avohoidossa työskentelevät sairaanhoitajat suhtautuivat ohjelmaan myönteisesti.

– He arvostivat ohjelman systemaattisuutta, selkeyttä ja luotettavaa tietoa. Erityisesti nuorten itsenäinen työskentely kotona koettiin hyödyllisenä ja hoitoa edistävänä, Kurki kertoo.

Kurjen mukaan tottuneille teknologian käyttäjille tulisi tarjota enemmän mahdollisuuksia saada oma-aloitteisesti apua sähköisten välineiden kautta. Internetissä toimivan tukiohjelman kehittämisessä on kuitenkin tärkeä huomioida sekä eettiset että käytännölliset näkökohdat.

– Esimerkiksi nuorten ohjelmassa tekemiä sivustoja tulee seurata säännöllisesti, hoitovastuu tulee olla selkeästi määritelty eikä ketään saa jättää yksin ohjelman kanssa. Internetissä toimivan hoito-ohjelman käyttöönotossa tulee kiinnittää huomioita myös siihen, miten uusi menetelmä jäsentyy perinteisen psykiatrisen hoitotyön rinnalle.

Ohjelman tehokas hyödyntäminen vaatii sitoutumista

Kurjen mukaan mielenterveysalan ammattilaiset ovat uuden haasteen edessä, kun teknologia otetaan osaksi hoitoa perinteisten kasvokkain tapahtuvan hoidon rinnalle. Vaikka ohjelmaan suhtauduttiin positiivisesti, ei sen käyttöönotto ollut helppoa ja päävastuu ohjelman toteutuksesta jäi tutkijoille.

– Vielä tällä hetkellä teknologian joustava hyödyntäminen osana nuorten hoitoa on vähäistä. Sairaanhoitajakunnan myönteinen asenne teknologiaan pohjautuviin menetelmien hyödyntämiseen antaa kuitenkin hyvän pohjan menetelmien jatkokehittämiselle, Kurki sanoo ja jatkaa:

– Terveydenhuollossa tulee kiinnittää huomiota ohjelman systemaattisen käyttöönottosuunnitelmaan, jota hoitotyön esimiehet ja koko organisaatio ovat sitoutuneet toteuttamaan.

***

Perjantaina 22. elokuuta 2014 kello 12.15 esitetään Turun yliopistossa (Hoitotieteen laitos, Pharmacity Pha1-auditorio, Itäinen pitkäkatu 4, Turku) julkisesti tarkastettavaksi terveystieteiden maisteri Marjo Kurjen väitöskirja ” Nurses' acceptance of an Internet-based support system in the care of adolescents with depression” (Hoitajien Internet-perustaisen tukimuodon hyväksyntä masentuneiden nuorten hoidossa). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Hannele Turunen Itä-Suomen yliopistosta ja kustoksena professori Maritta Välimäki.

TtM Marjo Kurki on syntynyt 1968 ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1987 Lohjan lukiosta Lohjalta. Terveystieteiden maisteriksi Kurki valmistui vuonna 2008 Turun yliopistosta. Tällä hetkellä Kurki toimii Mielen avain -hankkeen hankejohtajana Vantaan kaupungilla.

Luotu 14.08.2014 | Muokattu 23.07.2021