Matemaattinen malli helpottaa arvopaperisalkun valintaa (Väitös: MSc Vladimir Korotkov, 20.2.2015, matematiikka)

11.02.2015

Sijoittaja voi minimoida riskejä hajauttamalla sijoituksensa useisiin eri kohteisiin. Turun yliopistossa väittelevä Vladimir Korotkov loi tutkimuksessaan matemaattisen mallin, joka ehdottaa parasta salkkua huomioiden riskit ja tuottavuuden.

​Sijoittajan tavoitteena on muodostaa mahdollisimman vakaa ja tuottoisa arvopaperisalkku. Korotkov tarkasteli väitöstutkimuksessaan, kuinka paljon salkun sijoituskohteita voidaan muuttaa siten, että valittu arvopaperisalkku pysyy edelleen tuottavimpana.

– Kyse on siis siitä, miten voidaan ehkäistä tilanteita, joissa parhaasta arvopaperisalkusta tulee vähemmän suotuisa sijoituskohteiden muuttuessa, Korotkov kertoo.

Korotkov loi väitöstutkimuksessaan salkun valintaa kuvailevan mallin, joka huomioi erilaiset riskit ja salkun tuottavuuden. Malli ehdottaa sijoittajalle parasta salkkua, jonka valinnassa on huomioitu useita tavoitteita.

– Sijoittajalla on kaksi vaihtoehtoa. Joko hän kasvattaa tuotto-odotustaan annetulla riskitasolla tai valitsee sellaisen salkun, jolla on matalin riskitaso annetulla odotetulla tuottotasolla, Korotkov sanoo.

Matemaattisesti paras arvopaperisalkku ei välttämättä ole tuottavin

Sijoittajalla on yleensä paljon mahdollisia sijoituskohteita, joiden joukosta hän valitsee itselleen parhaat kohteet. Tärkeimpänä tavoitteena on tietenkin mahdollisimman suuri tuotto.

– Jos arvopaperilla on matala riskitaso, sillä on yleensä myös matala tuotto. Kun sijoittaja kaipaa suurempaa tuottoa, hänen on hyväksyttävä mukana tuleva suurempi riski, Korotkov toteaa.

Kun sijoittaja siirtää pääomansa toiseen kohteeseen, voivat tuotto ja riski pysyä ennallaan, kasvaa tai pienentyä. Riskitasoa voi madaltaa hajauttamalla sijoitukset useisiin eri kohteisiin, mutta riskistä ei koskaan pääse kokonaan eroon.

– On myös mahdollista, että matemaattisesti paras salkku ei ole suotuisa reaalimaailmassa. Syynä tähän voi olla esimerkiksi se, että sijoituskohteet ovat muuttuneet epävarmemmiksi. Tämä taas johtaa tuottojen menettämiseen, Korotkov kertoo.

***

Perjantaina 20. helmikuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Publicum, Pub3-auditorio, Assistentinkatu 7, Turku) julkisesti tarkastettavaksi MSc Vladimir Korotkovin väitöskirja ”Stability Analysis in Multicriteria Discrete Portfolio Optimization” (Stabiilisuusanalyysi monitavoitteisessa diskreetissä sijoitussalkun optimoinnissa). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Frank Werner Otto-von-Guericke-yliopistosta Saksasta ja kustoksena dosentti Yury Nikulin Turun yliopistosta.

MSc Vladimir Korotkov on syntynyt 1986 Minskissä Valko-Venäjällä ja kirjoittanut siellä ylioppilaaksi vuonna 2004. Master of Science -tutkinnon Korotkov suoritti 2009 Valko-Venäjän valtion yliopistossa. Väitös kuuluu matematiikan alaan.

Väitöskirjan myynti: Turun yliopiston verkkokauppa UTUshop, https://utushop.utu.fi/c/2-annales-universitatis-turkuensis/

Luotu 11.02.2015 | Muokattu 29.07.2021