Merkkiainemäärityksellä saavutetaan tarkempaa munasarjasyövän diagnostiikkaa (Väitös: LL Marianne Hallamaa, 12.5.2017, synnytys- ja naistentautioppi)

04.05.2017

Uuden, jo käyttöön hyväksytyn munasarjasyövän kasvainmerkkiaine HE4:n on osoitettu helpottavat erityisesti hedelmällisessä iässä olevien naisten syöpäepäilyjen tutkimista. Lääketieteen lisensiaatti Marianne Hallamaa osoitti Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa, ettei erilaisilla hormonaalisilla tekijöillä, kuten kuukautiskierrolla, yleisesti käytetyillä hormonilääkityksillä sekä lapsettomuuden koeputkihoidossa käytettävillä hormonistimulaatioilla, ei ollut merkittävää vaikutusta seerumin HE4-pitoisuuksiin. Aiemmat merkkiaineet eivät ole toimineet yhtä hyvin hedelmällisessä iässä olevia naisia tutkittaessa.

​Turun yliopiston tiedote 4.5.2017

– Munasarjasyövän merkkiaine HE4 eli Human epididymis secretory protein 4:n seerumipitoisuudet eivät vaihtele merkittävästi hormonaalisten lääkitysten tai elimistön oman hormonitasapainon vaihtelun seurauksena. Tämä lisää HE4-merkkiaineen käytettävyyttä munasarjakasvainten erotusdiagnostiikassa. Etenkin hedelmällisessä iässä olevilla naisilla on kuitenkin muistettava myös harvinaisempien munasarjasyöpätyyppien mahdollisuus ja harkittava useamman kasvainmerkkiaineen määritystä diagnostiikassa, Hallamaa sanoo.

Munasarjasyövän diagnostiikan haasteena on taudin alkuvaiheen vähäoireisuus, minkä vuoksi tauti todetaan yleensä vasta levinneessä, huonoennusteisessa vaiheessa. Potilaan kliinisen tutkimisen lisäksi erotusdiagnostiikassa käytetään kuvantamistutkimuksia sekä verestä mitattavia kasvainmerkkiaineita.

– Pisimpään merkkiaineista on kliinisessä käytössä ollut CA125, jonka määritykseen liittyy kuitenkin useita virhelähteitä. Osuvuudeltaan hyvä merkkiaine on luonnollisesti olennainen varhaisen diagnoosin saavuttamiseksi. Myös virheellisesti positiivisen merkkiainelöydöksen seuraukset voivat olla merkittäviä johtaen turhiin leikkauksiin ja lisääntyneeseen sairastuvuuteen, Hallamaa kertoo.

Noin 90 prosenttia munasarjasyövistä saa alkunsa munasarjan tai munanjohtimen pintakerroksesta.

– Sekä CA125 että HE4-merkkiaineiden osuvuus on hyvä tämän epiteliaalisen munasarjasyövän diagnostiikassa. Hedelmällisessä iässä olevilla naisilla todetaan kuitenkin suhteellisesti enemmän harvinaisempia munasarjasyöpätyyppejä, kuten sukupiena- ja itusolukasvaimia. HE4- tai CA125- määritys eivät tutkimuksessamme tuoneet lisäarvoa kliinisessä käytössä olevien Inhibiini B ja AMH (anti-müllerian hormone) -merkkiaineiden määritykseen sukupienakasvaimiin kuuluviin munasarjan granuloosasolukasvainten diagnostiikassa ja seurannassa. Löydös painottaa sitä, että etenkin nuorilla naisilla normaalit epiteliaalisen syövän merkkiaineet eivät poissulje kaikkia syöpätyyppejä, Hallamaa sanoo.

Määritettäessä seerumin HE4-pitoisuuksia erilaisissa alkuraskauteen liittyvissä tiloissa tutkimusryhmä totesi, että seerumin HE4-pitoisuudet olivat koholla munanjohdinraskauksissa. Munanjohdinraskauden vaurioittamissa munanjohtimissa immunohistokemiallinen HE4-värjäytyvyys oli vastaavasti lisääntynyt verrattuna terveisiin munanjohtimiin.

– Löydös on siksikin kiinnostava, että viime vuosina esitettyjen teorioiden mukaan suuri osa epiteliaalisista munasarjasyövistä saisikin alkunsa munanjohtimesta eikä munasarjan pinnasta, kuten vuosikymmeniä on ajateltu, Hallamaa sanoo.

***

LL Marianne Hallamaa esittää väitöskirjansa Ovarian cancer marker HE4 in hormone-related gynecological conditions and diagnosis of ovarian granulosa cell tumors julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 12.5.2017 klo 10 (Tyks, U-sairaala, Naistenklinikan luentosali, Hämeentie 11, Turku).
Vastaväittäjänä toimii professori Johanna Mäenpää (Tampereen yliopisto) ja kustoksena professori Juha Mäkinen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen.

LL Marianne Hallamaa on syntynyt vuonna 1978 ja kirjoittanut ylioppilaaksi Rauman lyseon lukiossa 1998. Hallamaa suoritti korkeakoulututkintonsa (LL) Turun yliopistossa vuonna 2004. Väitöksen alana on synnytys- ja naistentautioppi. Hallamaa työskentelee TYKSin Naistenklinikalla erikoislääkärinä.

Väittelijän yhteystiedot: p. 050-5337801, makantt(a)utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/hallamaa_marianne.png