Metalliliukupintaiset tekonivelet varoittava esimerkki ‒ lonkan tekonivelleikkausten tuloksia seurattava aktiivisesti (Väitös: LL Inari Kostensalo, 19.9.2014, ortopedia ja traumatologia)

11.09.2014

LL Inari Kostensalo suosittelee väitöskirjatyössään, että uusia tekoniveltyyppejä seurataan tulevaisuudessa entistä aktiivisemmin. Tekonivelrekisterit ovat tässä avainasemassa.

​Turun yliopiston tiedote 11.9.2014

Lääketieteen lisensiaatti Inari Kostensalo tutki Turun yliopistossa tekemässään väitöstutkimuksessa ensi vaiheen ja uusintaleikattuja lonkan tekoniveliä Turun yliopistollisen keskussairaalan ja proteesirekisterin aineistoon perustuen.

Lonkan tekonivelleikkaus on yksi kustannustehokkaimmista lääketieteellisistä toimenpiteistä. Oikein valituilla potilailla se nostaa selvästi elämänlaatua. Tekonivelleikkauksiin liittyy kuitenkin mahdollisia komplikaatioita.

Erityisesti viime aikoina puhuttaneisiin metalliliukupintaisiin lonkkatekoniveliin liittyy ongelmia.

‒ Tutkimuksemme alkuvaiheessa metalliliukupintaisten lonkan tekonivelten tulokset vaikuttivat hyviltä. Potilaat olivat tyytyväisiä ja tekonivelen sijoiltaanmenoriski laski selvästi. Tutkimuksen edetessä on kuitenkin käynyt selväksi, että metalli-metalliniveltymiseen liittyy kasvanut uusintaleikkausriski ja lukuisia komplikaatioita, Kostensalo toteaa.

Metalli-ionien vapautumiseen liittyvien komplikaatioiden vuoksi näiden tekonivelten käyttöä ei suositella Suomessa ja suurimmassa osassa muita länsimaita. Kostensalon väitöskirjatyö tukee tätä päätöstä.

Mahdollisten komplikaatioiden vähentämiseksi pyritään jatkuvasti kehittämään uusia, parempia tekoniveliä.

‒ Näiden uusien tekonivelten pitkäaikaistulokset eivät kuitenkaan välttämättä laajassa käytössä ole yhtä hyvällä tasolla kuin klinikoilla, joilla ne on kehitetty. Tekonivelleikkausten tulosten seuranta proteesirekisterien avulla onkin ensiarvoisen tärkeää, jotta mahdolliset ongelmat huomataan aikaisessa vaiheessa.

***

Perjantaina 19. syyskuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Arje Scheinin -sali, Dentalia, Lemminkäisenkatu 2) julkisesti tarkastettavaksi lääketieteen lisensiaatti Inari Kostensalon väitöskirja ”Primary and Revision Hip Replacement: a University Hospital Database and Registry Study” (Ensivaiheen ja uusintaleikattujen lonkan tekonivelten tulokset: yliopistosairaalan ja proteesirekisterin aineistoon perustuva tutkimus). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Teemu Moilanen Tampereen yliopistosta ja Tekonivelsairaala Coxasta, kustoksena professori Hannu Aro Turun yliopistosta.

LL Inari Kostensalo on syntynyt 1986 Lahdessa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 2005 Espoon Etelä-Tapiolan lukiosta. Lääketieteen lisensiaatiksi hän valmistui 2012 Turun yliopistosta. Tällä hetkellä Kostensalo toimii erikoistuvana lääkärinä Kainuun keskussairaalan kirurgian klinikassa. Väitös kuuluu ortopedian ja traumatologian alaan.

Luotu 11.09.2014 | Muokattu 26.07.2021