Mitä sitten kun kilpailuttamissääntöjä rikkova sopimus ei sido? (Väitös: OTK Kirsi-Maria Halonen, 14.8.2015, velvoiteoikeus)

06.08.2015

Jos julkisista hankinnoista annetussa laissa asetettuja kilpailuttamissääntöjä rikotaan, markkinaoikeus voi määrätä lainsäädäntöä rikkovan hankintasopimuksen tehottomaksi. Hankintalainsäädäntö ei kuitenkaan ota kantaa siihen, mihin sopimuksen tehottomuus johtaa sopijapuolten välillä. Oikeustieteen kandidaatti Kirsi-Maria Halosen vastavalmistuneessa väitöskirjassa todetaan, että sopimuksen sitomattomuus saa aikaan julkisyhteisön korvausvastuun. Hankintayksiköllä on kuitenkin tutkijan mukaan mahdollisuus varautua mahdollisiin ongelmiin jo etukäteen.

​Turun yliopiston tiedote 6.8.2015

Julkisten hankintojen arvon on arvioitu Suomessa yltävän 17 prosenttiin bruttokansantuotteesta. Siitä huolimatta alati monimutkaistuvaa hankintalainsäädäntöä on käsitelty vielä verraten vähän oikeustieteellisessä tutkimuksessa. Halonen tekee monia tärkeitä julkisten hankintojen oikeussuojajärjestelmää koskevia havaintoja sekä tarkastelee erityisesti sopimuksen tehottomuuden seurauksia sopijapuolten välillä.

Sopimuksen tehottomuus tarkoittaa käytännössä sopimuksen vaikutusten lakkauttamista. Tehoton sopimus ei enää sido sopijapuolia. Onko hankintayksikön sopimuskumppanilla oikeutta luottaa viranomaisen toiminnan lainmukaisuuteen ja oikeutta vahingonkorvaukseen sopimuksen ennenaikaisesta päättymisestä aiheutuneista vahingoista?

– Sopimus voidaan määrätä tehottomaksi, jos hankintayksikkö rikkoo hankintalakia vakavalla tavalla. Näin on erityisesti silloin, jos sopimusta ei kilpailuteta lainkaan. Vaikka hankintalaki mahdollistaa kilpailuttamatta jättämisen tiettyjen edellytysten vallitessa, hankintaa suunnittelevien viranomaisten ja muiden hankintayksiköiden tulisi pitää mielessä myös sopimuksen tehottomuudesta seuraava mahdollinen vahingonkorvausvastuu sopimuskumppanille, Turun yliopistosta oikeustieteen tohtoriksi väittelevä Kirsi-Maria Halonen sanoo.

Oikeustilan epäselvyys luo epävarmuutta

Sopimuksen tehottomuudessa on kyse ankarasta, sopijapuolten väliseen sopimusvapauteen puuttuvasta seuraamuksesta. Halosen väitöstutkimuksessa arvioidaan myös eri riskienhallintatoimenpiteiden tehokkuutta. Hän esittääkin tulkintaohjeita, joiden avulla hankintojen kilpailutuksista vastaavat tahot voivat paremmin pyrkiä varautumaan mahdolliseen vahingonkorvausvastuuseen.

Jos sopimus määrätään tehottomaksi, mahdolliset vastuunrajoitusehdot menettävät Halosen mukaan merkityksensä. Näin ollen hankintayksikkö ei voi välttää korvausvastuutaan entiselle sopimuskumppanilleen tehottomaksi määrättyyn hankintasopimukseen sisältyvillä vastuuta rajoittavilla ehdoilla.
Väitöstutkimuksessa kuitenkin todetaan, että esimerkiksi molempien osapuolten hyväksymiin neuvottelupöytäkirjoihin kirjatuilla seikoilla hankintaan liittyvistä riskeistä on näyttöarvoa silloin, kun yleisessä tuomioistuimessa arvioidaan hankintayksikön korvausvastuuta tai sen laajuutta.

EU-oikeuden ja kansallisen oikeuden yhteisvaikutus tekee markkinaoikeuden määräämän sopimuksen tehottomuuden seurausten ennakoimisen vaikeaksi. Halosen mukaan hankintasopimuksen tehottomuus on hyvä esimerkki monimutkaisesta, usean eri lainsäädännön piiriin kuuluvasta soveltamistilanteesta. Hän toteaa väitöstutkimuksessaan, että hankintamenettelyn tulkintaan vaikuttavat sekä EU:n sääntely että kansalliseen oikeuteen perustuvat sopimus- ja vahingonkorvausoikeudelliset säännöt.

– Oikeustilan epäselvyys luo epävarmuutta sekä viranomaisten että yritysten toimintaan. Kokonaisuuden hahmottaminen edellyttää lakia soveltavilta hankintayksiköiltä monipuolista osaamista. Tämän vuoksi pidin hankintayksikön korvausvastuun edellytysten ja tehokkaiden riskienhallintakeinojen selventämistä tärkeänä, Halonen sanoo.

Oikeus luottaa hankintayksiköiden toimien oikeellisuuteen

EU:n hankintadirektiiveihin perustuva hankintalaki velvoittaa vain laissa nimettyjä hankintayksiköitä. Viranomaisten tai muiden hankintayksiköiden sopimuskumppaneilla tulisi Halosen mukaan siksi olla oikeus luottaa menettelyn lainmukaisuuteen. Vaikka EU-oikeus ei suojaa hankintalainsäädäntöä vakavalla tavalla rikkovien sopimusten tai hankintapäätösten pysyvyyttä, hankintayksiköiden toiminnan oikeellisuuteen kohdistuva erityinen luottamuksensuoja voi luoda perustan niiden korvausvastuulle. Hankintayksikön korvausvastuuseen ja sen laajuuteen vaikuttaa kuitenkin lukuisat seikat.

– Luottamuksensuojaa ei voida pitää absoluuttisena, vaan käytännössä hankintayksikön korvausvastuu on riippuvainen siitä, olisiko sopimuksen toisena osapuolena olevan yrityksen osaamisensa, hankinnoista saamansa kokemuksen tai käytössä olleiden tietojen perusteella tullut epäillä sopimuksen lainmukaisuutta, Halonen sanoo.

----

Perjantaina 14. elokuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Calonia, Cal1-auditorio, Caloniankuja 3, Turku) julkisesti tarkastettavaksi oikeustieteen kandidaatiksi Kirsi-Maria Halosen väitöskirja Hankintasopimuksen tehottomuus. Hankinta- ja velvoiteoikeudellinen tutkimus hankintasopimuksen tehottomuudesta ja hankintayksikön vahingonkorvausvastuusta sen entiselle sopimuskumppanille. (Contractual ineffectiveness of a public contract). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Mika Hemmo Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori Ari Saarnilehto Turun yliopistosta.

OTK Kirsi-Maria Halonen on syntynyt vuonna 1982 Turussa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 2001 Kaurialan lukiosta Hämeenlinnasta. Oikeustieteen kandidaatiksi Halonen valmistui 2006 Turun yliopistosta. Hän toimii Hansel Oy:ssä lakimiehenä. Väitös kuuluu velvoiteoikeuden alaan.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 06.08.2015 | Muokattu 05.08.2021