Monoliittinen zirkonia lupaava vaihtoehto hammasproteettiseen hoitoon (Väitös: HLL Taiseer Sulaiman, 9.10.2015, hammasprotetiikka)

05.10.2015

HLL Taiseer Sulaiman tutki väitöskirjatyössään uusien zirkoniamateriaalien optisia ja mekaanisia ominaisuuksia laboratorio-olosuhteissa.

​Turun yliopiston tiedote 5.10.2015

Hammasproteettisessa hoidossa käytettävien materiaalien kosmeettiset vaatimukset ovat kasvaneet viime vuosina, minkä johdosta proteettisissa rakenteissa käytettäviä materiaaleja on pyritty kehittämään hammaskudoksen optisia ominaisuuksia toistaviksi.

Erityisen suureen suosioon ovat tulleet monoliittiset zirkoniamateriaalit. Tutkimuksen mukaan zirkoniamateriaalien pintakiilto ja läpikuultavuus riippuvat materiaalityypistä. Läpikuultavuus on kaikilla materiaaleilla kääntäen verrannollinen materiaalin kerrospaksuuteen. Materiaalin värjäys vähentää zirkonian läpikuultavuutta, mutta parantaa kokonaan stabiloitujen zirkoniamateraalien pintakiiltoa ja mekaanista lujuutta. Vastaavaa vaikutusta ei todettu osittain stabiloiduilla zirkoniamateriaaleilla.

Väitöstutkimuksessa selvitettiin myös simuloidun vatsahappoaltistuksen vaikutusta materiaalien käyttäytymiseen. Hammasproteettiset materiaalit ovat suun olosuhteissa alttiina happovaikutuksille, mikä saattaa muuttaa materiaalien ominaisuuksia. Tutkimuksessa zirkoniamateriaalien altistaminen simuloidulle vatsahapolle lisäsi joidenkin tutkittavien materiaalien pinnan kiiltoa, mutta vähensi niiden läpikuultavuutta.

Sulaimanin väitöstutkimuksen perusteella nykyiset monoliittiset zirkoniamateriaalit voidaan katsoa osittain läpikuultaviksi materiaaleiksi, mikä saattaa rajoittaa niiden käyttöä esteettisesti vaativilla alueilla, kuten yksittäisissä etuhampaiden kruunuissa.

‒ Hyvien mekaanisten ominaisuuksiensa ansiosta monoliittiset zirkoniamateriaalit ovat kuitenkin lupaava vaihtoehto voimakkaaseen purentarasitukseen joutuvien hammaskruunujen ja kiinteiden siltarakenteiden materiaalina. Kontrolloituja kliinisiä tutkimuksia kuitenkin tarvitaan zirkoniamateriaalien pitkäaikaisen käyttäytymisen selvittämiseksi suuolosuhteissa, Sulaiman sanoo.

***

Perjantaina 9. lokakuuta 2015 kello 12.10 esitetään Turun yliopistossa (Dentalia, Arje Scheinin -sali, Lemminkäisenkatu 2) julkisesti tarkastettavaksi HLL Taiseer Sulaimanin väitöskirja Monoilithic zirconium dioxide as a full contour restorative material. With special emphasis on the optical and mechanical properties.
Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Bernd Wöstmann (University of Giessen, Saksa) ja kustoksena professori Timo Närhi Turun yliopistosta.

HLL Taiseer Sulaiman on syntynyt 1980 Yhdysvalloissa. Taiseer on valmistunut 2003 Mosulin yliopistosta Irakista. Väitös kuuluu hammasprotetiikan alaan.

Väitöskirjan myynti: Turun yliopiston verkkokauppa UTUshop, https://utushop.utu.fi/c/2-annales-universitatis-turkuensis/

Luotu 05.10.2015 | Muokattu 06.08.2021