Mustaherukan siemenöljyn käyttö raskauden aikana vähentää lapsen atooppisen ihottuman esiintyvyyttä (Väitös: LL Pia Linnamaa, 11.4.2014, iho- ja sukupuolitautioppi)

03.04.2014

Turun yliopistossa väittelevä Pia Linnamaa selvitti tutkimuksessaan mustaherukan siemenöljyn vaikutusta atooppisen ihottuman esiintyvyyteen. Tulokset osoittavat, että turvallinen ja hyvin siedetty siemenöljy vähentää raskauden aikana käytettynä lapsen atooppisen ihottuman esiintyvyyttä 12 kuukauden iässä.

​Turun yliopiston tiedote 3.4.2014

Yhdeksi syyksi atooppisten allergioiden lisääntymiseen on esitetty muutoksia ruokailutottumuksissamme, erityisesti välttämättömien rasvahappojen osuuteen on kiinnitetty huomiota. Välttämättömien rasvahappojen aineenvaihdunnan tuloksena syntyy elimistölle välttämättömiä säätelyaineita, joilla on tärkeä merkitys tulehdusreaktion ja immuunivasteen säätelyssä.

– Aikaisemmissa tutkimuksissa atooppista ihottumaa sairastavilla on todettu alhaisia välttämättömien rasvahappojen pitoisuuksia. Ensimmäinen vuosi ja jo sikiöaika ovat tärkeitä allergisen puolustusmekanismin kehittymisen kannalta. Mustaherukan siemenöljyn rasvahappokoostumus vastaa suositeltua n-3- ja n-6- rasvahappojen suhdetta ravinnossa (1/3-1/4) ja voi jo pieninä annoksina auttaa tasapainottamaan välttämättömien rasvahappojen osuutta elimistössä, Pia Linnamaa kertoo.

Tutkimuksessa mukana yli 300 raskaana olevaa äitiä

Mustaherukan siemenöljyn vaikutusta atooppisen ihottuman esiintyvyyteen tutkittiin Tyksin ihoklinikan, kliinisen allergologian ja Turun yliopiston biokemian ja elintarvikekemian laitoksen yhteistyöprojektissa. Käytännön osuus tutkimuksesta toteutettiin Salon ja Kaarinan-Piikkiön terveyskeskuksissa vuosina 2004–2008.

Tutkimuksessa 313 raskaana olevaa äitiä satunnaistettiin saamaan joko mustaherukan siemenöljyä tai lumeena toimivaa oliiviöljyä. Äidin öljykorvaus annettiin kapselien muodossa 3g päivässä. Se aloitettiin 8.–16. raskausviikolla ja sitä jatkettiin imetyksen loppuun asti. Lapsi alkoi saada samaa öljykorvausta 1g päivässä, kun yksinomainen rintamaitoruokinta päättyi, ja öljykorvausta jatkettiin, kunnes lapsi täytti kaksi vuotta.

– Raskauden aikainen mustaherukan siemenöljyn käyttö vähensi lasten atooppisen ihottuman esiintyvyyttä 12 kuukauden iässä. Myös ihottuman vaikeusaste oli lievempi, Linnamaa sanoo.

Vanhemman tupakointi haitallista lapsen puolustusjärjestelmälle

Raskauden aikaisella herukkaöljyinterventiolla todettiin myös vaikutuksia rintamaidon sytokiinituotantoon. Allergioiden kehittymistä vaimentavat sytokiinit lisääntyivät ja allergian kehittymistä edesauttavat sytokiinit vähenivät.

Lisäksi todettiin, että tupakoivien vanhempien lapsilla oli merkitsevästi enemmän allergiaa vahvistavia sytokiineja sekä tulehdusta, esimerkiksi reumaa, vahvistavaa sytokiinia.

– Tämä tulos vahvistaa tupakoinnin haitallisuuden lapsen puolustusjärjestelmälle. Neuvoloissa onkin erityisen tärkeää tukea perheitä tupakoinnin lopettamisessa, Pia Linnamaa korostaa.

***
Perjantaina 11. huhtikuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Tyks, T-sairaala, Risto Lahesmaan sali) julkisesti tarkastettavaksi LL Pia Linnamaan väitöskirja ”Blackcurrant seed oil for prevention of atopic dermatitis" (Atooppisen ihottuman ehkäisy mustaherukan siemenöljyvalmisteella). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Sakari Reitamo Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori Johannes Savolainen.

LL Pia Linnamaa on syntynyt 1964 Halikossa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1983 Hermannin lukiosta Salosta. Lääketieteen lisensiaatiksi Linnamaa valmistui 1993 ja ihotautien ja allergologian erikoislääkäriksi 2004 Helsingin yliopistosta. Parhaillaan hän toimii Tyksin ihoklinikassa ja Lääkärikeskus Mehiläisessä Salossa. Väitös kuuluu iho- ja sukupuolitautiopin alaan.

Luotu 03.04.2014 | Muokattu 19.07.2021