Mutatoitunut ErbB4-reseptori potentiaalinen uusi kohde syövän lääkehoidolle (Väitös: FM Kari Kurppa, 19.12.2014, lääketieteellinen biokemia ja genetiikka)

12.12.2014

Kari Kurpan väitöstutkimuksen kohteena olleen ErbB4-reseptorin mutaatioita on löydetty esimerkiksi keuhkosyövästä, melanoomasta sekä paksu- ja peräsuolisyövästä. Tulokset tarjoavat mahdollisuuden uusiin avauksiin syövän hoidossa.

​Turun yliopiston tiedote 12.12.2014

Kari Kurppa tutki Turun yliopiston lääketieteellisen biokemian ja genetiikan oppiaineessa tehdyssä väitöskirjatutkimuksessaan solun pinnan ErbB4-reseptorin mutaatioita, joita on löydetty syövästä ja amyotrofisesta lateraaliskleroosista (ALS), joka on vakava hermostosairaus.

Tutkimuksessa havaittiin, että syövässä esiintyvät ErbB4-reseptorin mutaatiot voivat johtaa epänormaaliin reseptorin toimintaan joko aktivoimalla reseptorin tai aiheuttamalla muutoksia reseptorin solunsisäisessä viestinvälityksessä. Nämä muutokset johtivat syöpäsoluille tyypillisten ominaisuuksien kehittymiseen solukokeissa.

– Monet sairaudet johtuvat spontaanisti syntyvistä tai periytyvistä geenimutaatioista. Tutkimalla potilaista löydettyjä geenimuutoksia voidaan ymmärtää tautien syntymekanismeja sekä kehittää uusia lääkehoitoja, väittelijä sanoo.

Mutaatioiden tunnistaminen edistää syövän lääkehoitoa

Syöpä johtuu soluihin syntyvistä mutaatioista, jotka sekoittavat solun normaalin säätelyjärjestelmän ja saavat solut jakaantumaan kontrolloimattomasti. Vaikka syöpäkasvaimen soluissa voi olla tuhansia mutaatioita, syövän kasvun kannalta merkityksellisiä mutaatioita on usein vain noin puoli tusinaa.

– Tunnistamalla nämä mutaatiot voidaan löytää syövän akilleen kantapää.

Tutkimuksen kohteena olleen ErbB4-reseptorin mutaatioita on löydetty monista syövistä kuten keuhkosyövästä, melanoomasta ja paksu- ja peräsuolisyövästä. Mutaatioiden vaikutuksista reseptorin toimintaan on kuitenkin vain vähän tietoa.

Tutkimuksessa havaitut mutaatioiden aiheuttamat muutokset reseptorin toiminnassa antavat ymmärtää, että mutatoitunut ErbB4-reseptori voisi olla mahdollinen lääkehoidon kohdemolekyyli syöpäsairauksissa.

ErbB4-reseptorin geenimutaatio yhteydessä huonoon ennusteeseen rintasyövässä

Kurppa näytti väitöstutkimuksessaan myös, että tietty väestössä esiintyvä ErbB4-reseptorin geenimutaatio on yhteydessä huonoon ennusteeseen rintasyöpäpotilailla.

‒ Tämä tarkoittaa, että noin prosentilla rintasyöpäpotilaista taudin ennuste on luontaisesti huonompi. Vaikka syövän aiheuttavat geenimutaatiot tyypillisesti syntyvät soluihin spontaanisti, myös geeniperimä voi vaikuttaa syöpäalttiuteen tai syövän ennusteeseen.

ErbB4-reseptorin mutaatiot mahdollisesti myös ALS:n taustalla

Osana väitöstyötään Kurppa tutki myös amyotrofista lateraaliskleroosia (ALS) yhteistyössä Tokion yliopiston tutkimusryhmän kanssa. Japanilainen tutkimusryhmä havaitsi, että tietyt harvinaiset ErbB4-reseptorin geenimutaatiot ovat yhteydessä ALS:n syntyyn.

‒ Omassa tutkimuksessani näytin, että kyseiset mutaatiot heikentävät ErbB4-reseptorin aktiivisuutta. Tämä antaa uutta tietoa ALS-taudin syntymekanismeista, jotka tunnetaan erittäin huonosti. Tuloksia voidaan lisäksi käyttää hyväksi kehitettäessä uusia lääkehoitoja ALS-tautiin.

***

Perjantaina 19. joulukuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Medisiina, Osmo Järvi -sali, Kiinamyllynkatu 10, Turku) julkisesti tarkastettavaksi FM Kari Kurpan väitöskirja ”ERBB4 mutations in cancer and amyotrophic lateral sclerosis” (ERBB4-geenin mutaatiot syövässä ja amyotrofisessa lateraaliskleroosissa). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Yosef Yarden Weizmann-instituutista Israelista ja kustoksena professori Klaus Elenius Turun yliopistosta.

FM Kari Kurppa on syntynyt 1981 Säkylässä ja kirjoittanut ylioppilaaksi 2000 Säkylän seudun lukiosta. Filosofian maisteriksi Kurppa valmistui 2008 Turun yliopistosta, jossa hän parhaillaan toimii tohtorikoulutettavana. Väitös kuuluu lääketieteellisen biokemian ja genetiikan alaan.

Luotu 12.12.2014 | Muokattu 29.07.2021