Opettajaopiskelijoiden valmiuksia kohdata kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisia oppilasryhmiä tulisi parantaa (Väitös: MA, MSc Emmanuel Acquah, 11.12.2015, kasvatustiede)

09.12.2015

Mitä tietoisempia opettajat ovat monikulttuurisuuteen liittyvistä asioista, sitä paremmat tiedot heillä on menetelmistä, joita voidaan käyttää työskentelyssä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kanssa.

​Turun yliopiston tiedote 9.12.2015

Emmanuel Acquah tutki väitöstutkimuksessaan opettajien monikulttuurisuustietoisuutta ja -taitoja. Tutkimus tuo merkittävää lisätietoa nykyisessä tilanteessa, jossa maahanmuutto on kasvanut huomattavasti Suomessa ja koko Euroopassa. Tutkimuksen mukaan opettajankoulutus voi antaa opettajille tarvittavia asenteita, taitoja ja tietoja, jotta he voivat jatkossa työskennellä tehokkaasti eri kieli- ja kulttuuritaustaisten opiskelijoiden kanssa.

Tutkimus perustui kyselyihin, jotka tehtiin neljän vuoden aikana kahdelle opettajaryhmälle: 83 opettajaopiskelijalle 25 eri maasta ja 380 suomalaiselle opettajalle tai opettajaopiskelijalle.

Tutkimuksessa opettajien tiedot kielellisestä ja kulttuurisesta moninaisuudesta luokiteltiin kolmeen kategoriaan: hyvä tietämys, keskinkertainen tietämys ja heikko tietämys.

Tutkimus osoitti, että se monikulttuurisuuden tietoisuuden taso, jolla opettajat olivat, ennakoi heidän tietojaan opetusmenetelmistä, joilla he opettivat kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisia oppilaita. Mitä tietoisempia opettajat olivat, sitä paremmat strategiat heillä oli työskentelyyn maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kanssa.

– Tieto kielellisestä ja kulttuurisesta moninaisuudesta oli keskeistä siinä, miten opettajat ottivat oppilaiden lähtökielet ja -kulttuurit huomioon oppiaineiden sisällön opettamisessa, miten he muokkasivat opetustaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tarpeisiin ja miten he tekivät yhteistyötä oppilaiden huoltajien kanssa, Acquah kertoo.

Lisäksi tutkimuksen mukaan sekä suomalaisilla opettajaopiskelijoilla että Suomessa vaihto-oppilaina opiskelleilla opettajaopiskelijoilla on rajalliset kokemukset tilanteista, joissa on maahanmuuttajataustaisia oppilaita.

Acquahin mukaan keskeistä olisi parantaa opettajaopiskelijoiden valmiuksia opettaa kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisia oppilasryhmiä. Esimerkiksi opettajankoulutuksen monikulttuurisuuskurssi, jossa keskitytään muun muassa identiteetin kehittymiseen, voisi vaikuttaa positiivisesti opettajaopiskelijoiden tietoihin ja asenteisiin erilaisuutta kohtaan.

– Oppisisällöt ja opiskelijoiden aktivoiminen monin erilaisin oppimisharjoituksin, kuten pienryhmätehtävin ja -keskusteluin, kriittisin pohdinnoin ja vierailukäynnein, voivat auttaa opettajaopiskelijoiden kulttuurisen kompetenssin kehittymisessä, Acquah sanoo.

**

Perjantaina 11. joulukuuta 2015 kello 12.00 esitetään Turun yliopistossa (Educarium, Edu1-sali, Assistentinkatu 5, Turku) julkisesti tarkastettavaksi MA, MSc Emmanuel Acquahin väitöskirja Responding to Changing Student Demographics in Finland: A Study of Teachers' Developing Cultural Competence. Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Ngoc-Diep T. Nguyen (Northeastern Ilinois University, USA) ja kustoksena professori Nancy L. Commins (University of Colorado, USA).

MA, MSc. Emmanuel Acquah on syntynyt vuonna 1976 Ghanassa. MSc-tutkintonsa hän suoritti 2011 Turun yliopistossa. Acquah työskentelee tutkijana Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella ja oppimistutkimuskeskuksessa. Väitös kuuluu kasvatustieteen alaan.

Luotu 09.12.2015 | Muokattu 10.08.2021