Oskillaatiotutkimukset kertovat auringon monipuolisesta aktiivisuudesta (Väitös TkL Juha Kallunki, 7.9.2013)

30.08.2013

Tekniikan lisensiaatti Juha Kallunki on tutkinut väitöskirjassaan ”Auringon aktiivisuus ja näennäisperiodiset oskillaatiot” auringon muuttuvaa aktiivisuutta ja erityisesti sen eri rakenteiden oskillaatiota. Oskillaatioilla tarkoitetaan jaksollisesti muuttuvia ilmiöitä.

​Kallunki havaitsi tutkimuksissaan, että auringonpilkkuihin ja radiopurkauksiin liittyy monipuolista jaksollista toimintaa. Näiden lisäksi myös rauhallisella auringon pinnalla on havaittavissa jaksollisuutta.

– Jaksollinen toiminta kertoo auringonpilkkuihin, radiopurkauksiin, rauhalliseen aurinkoon liittyvistä useista fysikaalisista prosesseista ja rakenteista. Nyt saadut havainnot vahvistavat myös sen, että oskillaatiot siirtyvät auringon pinnalta aina ylimpiin kerroksiin saakka, Kallunki sanoo.

Tulokset vahvistavat sen, että näennäisesti rauhallinen aurinko pitää sisällään runsaasti aktiivista toimintaa.

Tutkimustuloksista apua erityisesti auringonpilkkumalliin

Havaitut oskillaatiot tuovat lisätietoa esimerkiksi auringon magneettikenttien rakenteesta ja monipuolisesta auringon aktiivisuudesta. Vaikka auringonpilkkuja on tutkittu laajalti, niiden fysikaalista toimintaa ei vielä ymmärretä täydellisesti.

Kallungin työssä havaitut pitkäaikaiset, yli tunnin mittaiset oskillaatiot vahvistavat erityisesti uudempaa, vallalle nousevaa auringonpilkkumallia, Shallow Sunspot Modelia.

– Tämä malli vastaa muun muassa siihen, miten auringonpilkut muodostuvat ja selventää niiden fysikaalista käyttäytymistä. Auringonpilkut ovat eräs selvin merkki auringon aktiivisuudesta. Tutkimuksen avulla pystytään nyt ymmärtämään auringon aktiivista toimintaa entistä paremmin, kertoo Kallunki.

Oskillaatioilmiöitä tutkitaan useilla eri taajuusalueilla, erityisesti kuitenkin radioalueella. Osassa maanpäällisissä havainnoissa on ainutlaatuista se, että ne ovat poikkeuksellisen pitkiä; jopa 14 tunnin yhtämittaisia havaintosarjoja. Tämä osaltaan mahdollistaa pitkäaikaisten oskillaatioiden tutkimukset. Pitkät havainnot on tehty Aalto-yliopiston Metsähovin Radiotutkimusasemalla.

***

Lauantaina 7. syyskuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Publicum, Pub3-auditorio, Assistentinkatu 7) julkisesti tarkastettavaksi tekniikan lisensiaatti Juha Matti Kallungin väitöskirja ”Studies of solar activity with emphasis on quasi-periodic oscillations” (Auringon aktiivisuus ja näennäisjaksolliset oskillaatiot). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori emeritus Arnold Benz (EHT, Zürich, Sveitsi) ja kustoksena professori Esko Valtaoja.

TkL Juha Kallunki on syntynyt 1980 Kuopiossa ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1999 Kuopion Lyseon lukiosta. Hän on valmistunut tekniikan lisensiaatiksi 2009 Teknillisestä korkeakoulusta ja toimii laboratorioinsinöörinä Aalto-yliopistossa. Väitös kuuluu tähtitieteen alaan.

Luotu 30.08.2013 | Muokattu 06.07.2021