Papilloomavirus uhkaa myös miesten terveyttä (Väitös: LL Katja Kero, 16.5.2014, suupatologia sekä synnytys- ja naistentautioppi)

13.05.2014

Miestä on aiemmin pidetty lähinnä HPV-tulehduksen tartuttajana partneriinsa. LL Katja Kero osoittaa väitöstutkimuksessaan, että HPV on riski sekä naisten että miesten terveydelle. Myös nainen voi olla tulehduksen tartuttaja parisuhteessa.

​Turun yliopiston tiedote 13.5.2014

LL Katja Keron väitöstutkimuksen mukaan miehen oireeton HPV-tulehdus on yleinen suussa ja sukuelinten alueella. Lisäksi tutkimuksen mukaan vakaa parisuhde suojaa uusilta HPV-tulehduksilta ja tupakointi lisää vaaraa suun HPV-infektion kroonistumiseen.

Tähän mennessä tunnistettu 150 ihmisen papilloomavirustyyppiä

Valtaosa väestöstä altistuu ihmisen papilloomaviruksen (human papillomavirus = HPV) aiheuttamille tulehduksille jossain elämänsä vaiheessa. Yleensä nämä infektiot ovat täysin oireettomia ja vain pienellä osalla ne jäävät iholle tai limakalvoille pitkiksi ajoiksi ja aiheuttavat näkyviä muutoksia kuten syyliä, syövän esiastemuutoksia ja edelleen syöpää.

Tutkimuksissa on tunnistettu lähes 150 HPV-tyyppiä. HPV-tyypit voidaan jakaa esiintymispaikan mukaan iho- ja limakalvomuutoksia aiheuttaviin ryhmiin sekä lisäksi syöpää aiheuttavan kyvyn mukaan joko matalan tai korkean riskin tyyppeihin. HPV-tulehdus voi tarttua iho- tai limakalvokosketuksessa. Seksuaaliteitse tapahtuvan tarttumisen lisäksi viruksen voi saada raskauden, synnytyksen tai varhaislapsuuden aikana, minkä vuoksi papilloomavirustulehdusta ei voida pitää yksinomaan seksitautina.

Naisten HPV:tä on tutkittu paljon, sillä HPV:n yhteys kohdunkaulan syöpään on kiistaton. Nykyään tiedetään, että HPV-perintöainesta esiintyy myös suuressa osassa sukuelinalueen syövistä sekä lisäksi pään ja kaulan alueen syövissä, erityisesti suunielun alueella.

– Laajasta tutkimuskentästä huolimatta miehen HPV-infektion luonnollista taudinkulkua ei tunneta vielä riittävästi. Myös HPV:n merkitys eri anatomisten alueiden sairauksien synnyssä on osittain tuntematon, LL, erikoislääkäri Katja Kero sanoo.

Suun HPV-tulehdus on yleinen miehillä – tupakointi lisää riskiä tulehduksen kroonistumiseen

Seitsemän vuoden aikana suun HPV-tulehduksen esiintyvyys vaihteli eri seuranta-aikoina 15 ja 33 prosentin välillä.

– Tämä osoitti, että HPV-tulehdus on yhtä yleinen miesten suun limakalvoilla kuin aikaisemmin raportoimassamme tutkimuksessa heidän puolisoillaan, Kero kertoo.

Valtaosa miesten suun HPV-tulehduksista parani seurannan aikana. Suun krooninen HPV-infektio todettiin 14 prosentilla miehistä. Tupakointi lisäsi korkean riskin HPV-tyyppien aiheuttamien suutulehdusten kroonistumista, kun taas aikaisemmin sairastetut sukuelinten syylät suojasivat siltä.

– Suun HPV-tulehduksen ja suuseksin välillä ei löytynyt yhteyttä, Kero toteaa.

Sukuelinalueen HPV-tulehdus todettiin tutkimuksessa 36 prosentilla miehistä tutkimuksen alussa ja 33 prosentilla lopussa.

Krooninen tulehdus löytyi ainoastaan yhdeltä mieheltä, jolla sama HPV-tyyppi esiintyi sekä tutkimuksen alussa että seitsemän vuoden seurannan päättyessä. Uusi infektio ilmaantui noin viidennekselle miehistä seurannan aikana.

Vakaa parisuhde suojaa papilloomavirustartunnoilta

Miestä on aiemmin pidetty lähinnä vain HPV-tulehduksen tartuttajana partneriinsa. Tutkimus selvitti myös pitkäaikaisessa parisuhteessa elävien partnerien HPV-tyyppien vastaavuutta ja tähän liittyviä mahdollisia riskitekijöitä.

– Oireettomat HPV infektiot olivat alkutilanteessa yleisiä molemmilla sukupuolilla, mutta HPV:n tyyppien vastaavuus partnereiden välillä oli vähäinen. Naisen, mutta ei miehen, seksuaalinen riskikäyttäytyminen oli yhteydessä pariskunnan HPV-tyyppien vastaavuuteen, Kero sanoo.

Tutkimuksen perusteella myös naisen rooli miehen tartuttajana korostui. Partnerin ja siviilisäädyn vaihtaminen (eroaminen) lisäsivät miehen riskiä saada uusia HPV infektioita.

Seitsemän vuoden seurantatutkimus

Väitöskirjatyö on osa suomalaista seurantatutkimusta, jossa tutkitaan HPV-infektioiden tartuntareittejä 329 perheessä. Tutkimuksessa keskityttiin tutkimukseen osallistuneiden 131 miehen aineistoon.

HPV-tyypitystä varten suun limakalvonäytteitä otettiin seitsemän vuoden aikana seitsemässä aikapisteessä sekä sukuelinalueen näytteitä tutkimuksen alussa ja lopussa. Samoilla käynneillä tehtiin vaaratekijöitä kartoittava kyselytutkimus.

***

Perjantaina 16. toukokuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Tyks, Risto Lahesmaa -sali, T-sairaala, Hämeentie 11, Turku) julkisesti tarkastettavaksi LL, erikoislääkäri Katja Keron väitöskirja ”Outcome of human papillomavirus infection among men in the Finnish Family HPV Study” (Ihmisen papilloomaviruksen taudinkuva suomalaisperheiden seurantatutkimuksen mieskohortissa). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Christine Clavel-Cravoisier (Reims, Laboratoire Pol Bouin, Hôpital Maison Blanche Reims, Ranska) ja kustoksena professori Stina Syrjänen.

LL, el Katja Kero on syntynyt 1972 Turussa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1992 Turun Klassikon lukiosta. Lääketieteen lisensiaatiksi Kero valmistui vuonna 2000 ja erikoislääkäriksi 2009 Turun yliopistosta. Parhaillaan hän toimii erikoislääkärinä Turun yliopistollisessa keskussairaalassa ja kliinisenä opettajana Turun yliopistossa. Väitös kuuluu suupatologian sekä synnytys- ja naistentautiopin alaan.

Luotu 13.05.2014 | Muokattu 20.07.2021