Pienyhdisteillä ja RNA-molekyyleillä voidaan säädellä syövän etenemistä (Väitös: FM Jenni Mäki-Jouppila, 27.3.2015, farmakologia, lääkekehitys ja lääkehoito)

19.03.2015

Turun yliopistossa väittelevä FM Jenni Mäki-Jouppila tunnisti väitöstutkimuksessaan uusia solunjakautumiseen vaikuttavia pienyhdisteitä, joita voidaan tulevaisuudessa käyttää syöpälääkkeiden kehityksessä. Lisäksi tutkimuksessa löydettiin solunjakautumista sääteleviä mikro-RNA-molekyylejä, joista voi olla hyötyä syövän diagnostiikassa.

Syöpäsolut jakautuvat hallitsemattomasti, mikä voi johtaa kasvaimen muodostumiseen. Jenni Mäki-Jouppilan väitöstutkimuksessa lääkeaineseulontojen avulla löytyi kaksi syöpäsolujen jakautumista salpaavaa yhdistettä, Centmitor-1 ja VTT-006. Yhdisteet pysäyttävät solut jakautumisvaiheeseen ja aiheuttavat syöpäsolujen kuolemaa.

– Centmitor-1 vaikuttaa solun tukirangan mikrotubulusputkien dynamiikkaan, ja VTT-006 sitoutuu proteiiniin Hec1 aiheuttaen häiriöitä kromosomien ja mikrotubulusputkien kiinnittymisessä toisiinsa, Mäki-Jouppila kertoo.

Väitöstutkimuksessa tunnistettiin lisäksi kaksi mikro-RNA-molekyyliä, miR-378a-5p ja let-7b, jotka vaikuttavat syöpäsolujen jakautumiseen. Molemmat mikro-RNA:t säätelevät Aurora B -proteiinia, joka kontrolloi solunjakautumisessa kromosomien jakaantumista uusiin soluihin.

Mikro-RNA-molekyylien aiheuttamat muutokset Aurora B:n määrässä johtivat häiriöihin kromosomien jakaantumisessa, mikä vaikuttaa syövän kehittymiseen.

Uusia vain syöpäsoluihin vaikuttavia terapiamuotoja kaivataan

Osa nykyisin käytetyistä syöpälääkkeistä estää solunjakautumista vaikuttamalla suoraan solun tukirangan mikrotubulusputkiin, joiden avulla kromosomit ohjautuvat uusiin soluihin solunjakautumisessa. Nämä lääkkeet ovat suhteellisen tehokkaita, mutta aiheuttavat valitettavasti sivuvaikutuksia ja vaikuttavat epäsuotuisasti esimerkiksi hermosolujen toimintaan.

Mäki-Jouppilan tutkimuksessa etsittiin Hec1:n salpaajia, jotka vaikuttaisivat mikrotubulusputkien toimintaan epäsuorasti aiheuttaen näin vähemmän haittaa normaaleille soluille.

– On tärkeää kehittää uusia lääkkeitä, jotka vaikuttavat vain syöpäsoluihin. Näin voidaan vähentää sivuvaikutuksia, Mäki-Jouppila toteaa.

Mikro-RNA-molekyylien tutkiminen tärkeää tulevaisuuden syöpädiagnostiikan kehitykselle

Mikro-RNA:t ovat pieniä RNA-molekyylejä, jotka osallistuvat monien elimistön prosessien säätelyyn. Niiden on todettu myös vaikuttavan syövän syntyyn ja etenemiseen.

Mäki-Jouppila havaitsi tutkimuksessaan, että tiettyjen mikro-RNA-molekyylien määrät vaihtelevat syövän kehitysasteen mukaisesti. MiR-378a-5p:n tasojen havaittiin olevan koholla aggressiivista rintasyöpää sairastavilla potilailla, mikä tukee molekyylin syövän etenemistä edistävää vaikutusta. Toisaalta let-7b-tasot olivat alhaiset aggressiivisessa rintasyövässä, mikä osoittaa, että tämä mikro-RNA estää syövän kehittymistä.

– Tutkimustulokset vahvistavat käsitystä siitä, että mikro-RNA-molekyylit osallistuvat syövän säätelyyn, Mäki-Jouppila sanoo.

Tulevaisuudessa tutkimustuloksia voidaan hyödyntää syövän diagnostiikkamenetelmien kehitystyössä ja esimerkiksi syövän asteen ja sopivan terapiamuodon määrityksessä.

***

Perjantaina 27. maaliskuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (PharmaCity, Pha1-auditorio, Itäinen Pitkäkatu 4,Turku) julkisesti tarkastettavaksi FM Jenni Mäki-Jouppilan väitöskirja "To divide or not to divide; MicroRNAs and small compounds as modulators of mitosis" (Mikro-RNA-molekyylit ja pienyhdisteet mitoosin säätelijöinä). Virallisena vastaväittäjänä toimii tohtori Jakob Nilsson Kööpenhaminan yliopistosta ja kustoksena professori Mika Scheinin Turun yliopistosta.

FM Jenni Mäki-Jouppila on syntynyt 1985 Laitilassa ja kirjoittanut ylioppilaaksi Laitilan lukiosta 2004. Filosofian maisteriksi Mäki-Jouppila valmistui 2009 Turun yliopistosta, jossa hän parhaillaan toimii tohtorikoulutettavana. Väitös kuuluu farmakologian, lääkekehityksen ja lääkehoidon alaan.

Väitöskirjan myynti: Turun yliopiston verkkokauppa UTUshop, https://utushop.utu.fi/c/2-annales-universitatis-turkuensis/
Luotu 19.03.2015 | Muokattu 30.07.2021