Probiooteista apua ientulehdukseen (Väitös: HLL Aino Toiviainen, 25.9.2015, hammaslääketiede)

18.09.2015

HLL Aino Toiviaisen väitöstutkimuksessa LGG- ja BB-12-probiootteja sisältävä yhdistelmätabletti vähensi plakin määrää ja ienverenvuotoa koehenkilöillä. Lyhytaikainen probioottialtistus ei toisaalta vaikuttanut plakin haponmuodostuskykyyn tai suun mikrobistoon. Probiootit vaikuttavat siten turvallisilta suun terveyden kannalta ja niillä näyttää olevan ienterveyttä parantava vaikutus.

Turun yliopiston tiedote 18.9.2015

Toiviainen tutki väitöstutkimuksessaan yleisterveyttä edistävien probioottien vaikutusta suun mikrobistoon, plakin hapontuottoon ja ienterveyteen laboratoriokokeiden ja kahden kliinisen tutkimuksen avulla.

Kliiniset tutkimukset olivat satunnaistettuja kaksoissokkotutkimuksia ja niissä käytetyt probiootit olivat Lactobacillus reuteri, Lactobacillus rhamnosus GG ja Bifidobacterium lactis BB-12.

– Tutkituilla probiooteilla ei ollut vaikutusta plakin hapontuottoon, vaikka teoriassa näin voisi käydä. Myöskään hampaiden reikiintymisen kannalta tärkeiden mutans streptokokkien määrässä tai suun mikrobikoostumuksessa ei havaittu muutoksia. Sen sijaan LGG- ja BB-12-probiootteja sisältävä yhdistelmätabletti vähensi plakin määrää ja ienverenvuotoa koehenkilöillä, kertoo Toiviainen havaitsemistaan probioottien hyödyistä.

– Väitöskirjatutkimuksessani saamani tulokset siis tukevat käsitystä siitä, että yleisterveydelle hyödyllisillä probiooteilla olisi edullisia vaikutuksia myös suun terveyteen. Tutkimukseni perusteella probiooteilla voitaisiin ehkäistä esimerkiksi ientulehdusta, Toiviainen jatkaa.

Laboratoriokokeissa ja kliinisissä tutkimuksissa Toiviainen havaitsi probioottien vaikuttavan suun terveyteen myönteisesti, mutta jatkotutkimuksissa on Toiviaisen mukaan keskeistä selvittää mekanismeja näiden myönteisten vaikutusten taustalla.

– Probioottien käyttö yleistyy jatkuvasti, joten on yhä tärkeämpää ymmärtää probioottien toimintaa ja vaikutusmekanismeja myös suuontelossa, toteaa Toiviainen.

**

Perjantaina 25. syyskuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Dentalia, Arje Scheinin-sali) julkisesti tarkastettavaksi hammaslääketieteen lisensiaatti Aino Toiviaisen väitöskirja ” Probiotics and oral health: in vitro and clinical studies” (Probiootit ja suun terveys: in vitro ja kliiniset tutkimukset). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Jukka Meurman Helsingin yliopistosta ja kustoksena dosentti Eva Söderling Turun yliopistosta.

HLL Aino Toiviainen on syntynyt vuonna 1987 Kotkassa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 2006 Olarin lukiosta Espoossa. Hammaslääketieteen lisensiaatiksi hän valmistui 2012 Turun yliopistosta. Väitös kuuluu hammaslääketieteen alaan.

Väitöskirjan myynti: Turun yliopiston verkkokauppa UTUshop, https://utushop.utu.fi/c/2-annales-universitatis-turkuensis/

Luotu 18.09.2015 | Muokattu 06.08.2021