Rahoitusmarkkinoiden kehittyneisyys parantaa talouden kasvua – mutta liian suuri velka voi vaimentaa sitä (Väitös: VTL Pasi Ikonen, 26.5.2017, kansantaloustiede)

22.05.2017

Rahoitusmarkkinoiden kehittyneisyydellä ja julkisen velan määrällä on vaikutusta talouskasvuun. Turun yliopistossa väittelevä Pasi Ikonen toi tutkimuksessaan uutta tietoa eräisiin kansantaloustieteen tärkeisiin kysymyksiin.

​Turun yliopiston tiedote 22.5.2017

Pasi Ikonen analysoi väitöskirjassaan rahoitusmarkkinoiden kehittyneisyyden, julkisen velan, rahamäärän ja talouskasvun yhteyksiä hyödyntäen laajaa kansainvälistä aineistoa eri tilastollisin menetelmin. Tutkimuksessa tarkastellaan julkisen kokonaisvelan lisäksi myös muita velkakäsitteitä, kuten yksityistä velkaa ja ulkoista julkista velkaa.

– Liian suuri julkinen velka voi hidastaa talouden kasvua. Julkisen velan talouskasvua pienentävästä vaikutuksesta on jonkin verran näyttöä, vaikka otettaisiin huomioon se, että talouskasvu vaikuttaa julkisen velan kehitykseen. Ulkoisen julkisen velan epäsuotuisasta kasvuvaikutuksesta on näyttöä kehittyneissä maissa, Ikonen sanoo.

Julkisella velkasuhteella ei näytä olevan yksittäistä kynnysarvoa, jota suurempi velka alkaisi vaimentaa kasvua. Lisäksi julkinen velka näyttää pienentävän yksityisten investointien BKT-suhdetta ja lisäävän yksityisen kulutuksen osuutta BKT:stä.

– Rahoitusmarkkinoiden kehittyneisyyttä arvioidaan tavallisesti sillä, miten paljon luottoja rahoitusjärjestelmä kykenee kanavoimaan yksityiselle sektorille. Rahoitusmarkkinoiden kehittyneisyys edistää talouden kasvua, mutta toisaalta yksityinen ylivelkaantuneisuus heikentää sitä, Ikonen sanoo.

Väitöstutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että rahoituksen innovaatiokanava todennäköisesti myötävaikuttaa kasvuun. Rahoituksen innovaatiokanavalla tarkoitetaan tässä sitä, että rahoitusmarkkinoiden kehittyneisyys voi vaikuttaa kasvuun teknisten innovaatioiden paremman tai tehokkaamman hyödyntämisen välityksellä.

– Lisäksi riskipääomasijoituksilla (venture capital) todennäköisesti on suotuisaa merkitystä kasvun kannalta, Ikonen sanoo.

***

VTL Pasi Ikonen esittää väitöskirjansa Financial Depth, debt, and growth julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 26.5.2017 klo 12 (Turun kauppakorkeakoulu, Elovena-sali, Rehtorinpellonkatu 3, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Hannu Piekkola (Vaasan yliopisto) ja kustoksena professori Matti Virén (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen.

VTL Pasi Ikonen on syntynyt vuonna 1974 ja kirjoittanut ylioppilaaksi Mäntsälän lukiossa vuonna 1993. Ikonen suoritti korkeakoulututkintonsa (VTL) Helsingin yliopistossa vuonna 2010. Väitöksen alana on kansantaloustiede. Ikonen työskentelee ekonomistina Suomen Pankissa.

Väittelijän yhteystiedot: p 045-6353467, pasi.ikonen(a)bof.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/ikonen_pasi.jpg

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: https://helda.helsinki.fi/bof/handle/123456789/14700

Luotu 22.05.2017 | Muokattu 22.05.2017