Rinovirusinfektiot aiheuttavat suuren tautitaakan pienille lapsille (Väitös: LL Laura Toivonen, 28.10.2016, lastentautioppi)

20.10.2016

Turun yliopistossa väittelevä Laura Toivonen osoitti tutkimuksessaan, että rinovirukset aiheuttavat yli puolet äkillisistä hengitystieinfektioista alle 2-vuotiailla lapsilla. Rinovirukset liittyvät merkittävään osaan äkillisistä välikorvatulehduksista ja hengitystieinfektioihin määrätyistä antibiooteista.

​Turun yliopiston tiedote 20.10.2016

Väitöstutkimuksessaan Toivonen seurasi hengitystieinfektioita 1570 lapsella syntymästä kahden vuoden ikään osana Hyvän kasvun avaimet -tutkimusta. Lapset sairastivat keskimäärin 5,9 hengitystieinfektiota vuodessa, ja rinovirus todettiin yli puolessa hengitystieinfektioista.

Toivonen arvioi tutkimuksessaan rinovirusten aiheuttavan keskimäärin 3,5 hengitystieinfektiota lasta kohden vuodessa. Puolet äkillisistä välikorvatulehduksista ja hengitystieinfektioihin liittyvistä antibioottihoidoista ja lääkärikäynneistä liittyivät rinovirusinfektioihin. Myös puolet tapauksista, joissa vanhemmat olivat poissa töistä lapsen hengitystieinfektion vuoksi, liittyivät rinovirusinfektioihin.

– Rinovirusten aiheuttama tautitaakka pienillä lapsilla on huomattava, eikä sitä ole aiemmin tutkittu tässä laajuudessa. On mahdollista, että ehkäisemällä tai hoitamalla rinovirusinfektioita huomattava osa välikorvatulehduksista ja antibioottikuureista olisi vältettävissä. Tällä hetkellä rinovirusinfektioihin ei kuitenkaan vielä ole tehokasta hoitoa tai rokotetta käytettävissä, Toivonen sanoo.

Suurin osa rinovirusinfektioista on lieviä hengitystieinfektioita, mutta niiden yleisyyden vuoksi rinovirusten aiheuttama tautitaakka pienillä lapsilla on suurempi kuin minkään muun viruksen.

– Vastaanotolla otettavien näytteiden lisäksi käytimme tutkimuksessa kotinäytteenottoa, jonka avulla saimme tietoa myös lievistä hengitystieinfektioista. Ne kuormittavat perheitä ja yhteiskuntaa muun muassa siksi, että vanhemmat joutuvat jäämään töistä pois hoitaakseen sairasta lasta, Toivonen toteaa.

Geneettiset tekijät altistavat lapsia hengitystieinfektioille

Osa lapsista sairastaa toistuvia hengitystieinfektioita, jotka aiheuttavat huomattavaa kuormitusta koko perheelle. Tunnetut riskitekijät, kuten vanhemmat sisarukset tai päivähoito suuressa lapsiryhmässä, eivät selitä infektioalttiutta kokonaan.

Toivonen havaitsi väitöstutkimuksessaan, että geneettiset vaihtelut tietyissä luontaisen immuniteetin tekijöissä liittyivät lasten alttiuteen sairastaa hengitystieinfektioita ja äkillisiä välikorvatulehduksia.

– Geneettiset vaihtelut luontaisen immuniteetin tekijöissä voivat olla erityisen merkittäviä ensimmäisten ikävuosien aikana, jolloin hankittu immuniteetti on vasta kehittymässä ja lapset altistuvat taudinaiheuttajille huomattavan paljon, Toivonen sanoo.

Veren MxA-proteiinin avulla voidaan tunnistaa viruksen aiheuttama hengitystieinfektio

Lisäksi Toivonen osoitti väitöskirjassaan, että veren MxA- eli myksovirusresistenssiproteiini A -pitoisuus nousi lasten hengitystieinfektioissa.

– Aiemmin on osoitettu, että veren MxA-proteiinin avulla voidaan erottaa virusinfektio bakteeri-infektiosta kuumeisilla lapsilla, mutta tutkittujen virusten määrä on ollut pieni. Tässä tutkimuksessa osoitimme ensimmäisen kerran, että veren MxA-proteiini nousee myös rinovirusinfektioissa. Tulos on olennainen, koska rinovirukset aiheuttavat noin puolet pienten lasten kuumeisista hengitystieinfektioista. Veren MxA-proteiinin avulla voidaan tunnistaa virusinfektio ja siten mahdollisesti vähentää turhaa antibioottien käyttöä kuumeisilla lapsilla, Toivonen toteaa.

***

LL Laura Toivonen esittää väitöskirjansa Rinovirusinfektiot pienillä lapsilla: kliininen kuva, alttius ja immunologinen vaste julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 28.10.2016 klo 12.00 (Tyks, T-sairaala, Risto Lahesmaa-sali, Hämeentie 11, Turku).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Marjo Renko (Oulun yliopisto) ja kustoksena professori Erika Isolauri (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen.

LL Laura Toivonen on syntynyt vuonna 1983 ja kirjoittanut ylioppilaaksi Turun Klassikon lukiossa vuonna 2002. Korkeakoulututkintonsa (LL) Toivonen suoritti Turun yliopistossa vuonna 2009. Väittelijä on erikoistumassa lastentauteihin Lasten ja nuorten klinikalla Tyksissa. Väitöksen alana on lastentautioppi.

Väittelijän yhteystiedot: p. 040 7020350, laura.j.toivonen(at)utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/toivonen_laura.jpg