Rinta- ja eturauhassyövän leviämisen säätelymekanismeista saatiin uutta tietoa (Väitös: FM Reetta Virtakoivu, 4.12.2015, lääketieteellinen biokemia ja genetiikka)

26.11.2015

Syövän leviäminen, eli metastasointi ja etäpesäkkeiden muodostuminen, on syöpäpotilaiden yleisin kuolinsyy. Eturauhas- ja rintasyöpäsolujen liikkumista ja syövän leviämistä tutkinut Reetta Virtakoivu havaitsi väitöstutkimuksessaan uusia mekanismeja, jotka säätelevät syöpäsolujen liikkumista.

Turun yliopiston tiedote 26.11.2015​

Tutkimuksessaan Virtakoivu tarkasteli syöpäsolujen liikkumista ja sen säätelyä eräässä rintasyövän aggressiivisessa muodossa, tripla-negatiivisessa rintasyövässä.

– Jotta monivaiheinen metastasointiprosessi voi alkaa, syöpäsolujen on käytävä läpi epiteeli-mesenkyymimuutos (EMT). Tämän prosessin aikana epiteelisolut menettävät solujen väliset kontaktinsa ja muuttuvat pahanlaatuisiksi mesenkyymisoluiksi. Tutkimuksessani osoitin, että tälle muutokselle ominaiset piirteet ovat lisääntyneet tarkastelemassani rintasyöpätyypissä, kertoo Virtakoivu.

Tutkimuksessaan Virtakoivu havaitsi, että tripla-negatiivisten rintasyöpäsolujen liikkumista säätelevien proteiinien ilmentyminen lisääntyy kyseisen rintasyöpätyypin syöpäkudoksissa. Lisätutkimusten avulla Virtakoivu löysi tarkempaa tietoa näiden proteiinien välisistä säätelymekanismeista.

– Tulokseni näyttävät, että syöpäkudoksissa ilmentyi tavallista enemmän syövän leviämistä sääteleviä proteiineja. Havaitsemani lisääntyneet proteiinit olivat solun tukirangan säieproteiini vimentiini, ERK2-proteiini sekä transkriptiotekijä Slug. Kahden ensimmäisen proteiinin välinen vuorovaikutus johtaa Slugin fosforylaatioon. Tämä puolestaan aiheuttaa EMT-muutosta ja säätelee positiivisesti syöpäsolujen liikkumista, Virtakoivu sanoo.

Integriinien aktiivisuus lisää eturauhassyöpäsolujen liikkumista

Tutkimuksessaan Virtakoivu tarkasteli lisäksi eturauhassyöpäsolujen liikkumisen säätelyä.

Virtakoivun mukaan aikaisempien tutkimusten perusteella on tiedetty, että AKT-proteiinit ovat useasti yliaktivoituneita eri syövissä, mutta näiden proteiinien eri isomuotojen spesifisistä vaikutuksista syöpäsolujen liikkumiseen ei tiedetä paljoa.

– Integriinit ovat ikään kuin solun sormet, jotka tunnustelevat solujen ympäristöä. Siksi niiden aktivoitumisen tiedetäänkin olevan tärkeää solujen liikkumiselle ja syövän leviämiselle. Tulokseni osoittavat kahden proteiinin, AKT1 ja AKT2, isomuotojen toiminnan estämisen lisäävän solun tarttumisreseptorien integriinien aktiivisuutta ja edelleen johtavan eturauhassyöpäsolujen lisääntyneeseen liikkumiseen. Sen sijaan AKT3-proteiinin toiminnan estäminen ei vaikuta näihin toimintoihin, sanoo Virtakoivu.

Virtakoivun löydösten avulla saatiin uutta yksityiskohtaista tietoa mekanismeista, jotka säätelevät eturauhas- ja rintasyöpäsolujen liikkumista ja metastasointia.

**

Perjantaina 4. joulukuuta 2015 kello 12.00 esitetään Turun yliopistossa (ICT-talo, beta-sali, Joukahaisenkatu 3-5, Turku) julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Reetta Virtakoivun väitöskirja From epithelial to mesenchymal: regulation of invasive cancer cell motility. Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Elly M. Hol (University Medical Center Utrecht, Hollanti) ja kustoksena professori Johanna Ivaska Turun yliopistosta.

FM Reetta Virtakoivu on syntynyt vuonna 1984. Ylioppilastutkintonsa hän suoritti 2003 Lohjan lukiossa ja filosofian maisterin tutkintonsa 2011 Turun yliopistossa. Väitös kuuluu lääketieteellisen biokemian ja genetiikan alaan.

Luotu 26.11.2015 | Muokattu 09.08.2021