Rintakudosviljelmät valottavat vaihdevuosien hormonihoitojen turvallisuutta (Väitös LL Natalija Eigeliene, 3.5.2013)

26.04.2013

Lääketieteen lisensiaatti Natalija Eigeliene selvitti väitöstutkimuksessaan vaihdevuosien hormonihoidossa käytettävien hormonien ja siihen suunniteltujen uusien hoitojen vaikutusta ihmisen normaaliin rintakudokseen. Sekä androgeenit että tietyt selektiiviset estrogeenireseptorin muuntelijat eli SERM-yhdisteet estävät rintaepiteelisolujen jakautumista sekä siihen liittyvää rintasyöpäriskin lisääntymistä.

​Turun yliopiston tiedote 26.4.2013

Väitöstutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää uusia spesifisiä vaihdevuosien hormonihoitoja suunniteltaessa.

Kudosviljelymalli paljastaa hormonien vaikutukset

Eigelienen väitöstyössä tutkittiin estrogeenin, synteettisen keltarauhashormonin (medroksiprogesteroniasetaatti, MPA) ja androgeenin (testosteroni, T ja dihydrotestosteroni, DHT) vaikutuksia ihmisten rintarauhaskudokseen. Lisäksi tutkittiin kolmen SERM-yhdisteen, ospemifeenin (OSP), raloksifeenin (RAL) ja tamoksifeenin (TAM) rintakudosvaikutuksia. OSP on uusi postmenopausaalisen vagina-atrofian hoitoon tarkoitettu SERM-yhdiste, jonka vaikutuksia verrattiin osteoporoosin ehkäisyssä käytettävän RAL:n ja rintasyövän hoidossa käytettävän TAM:n rintavaikutuksiin.

Tutkimuksessa käytettiin kudosviljelymallia, joka validoitiin tähän tarkoitukseen sopivaksi. Työssä tutkitut rintakudosnäytteet saatiin premenopausaalisten ja postmenopausaalisten naisten rintojen pienennysleikkauksista tai postmenopausaalisten naisten rintasyöpäleikkauksen takia poistetusta, kasvainta ympäröivästä kudoksesta. Kudosviljelymalli tarjoaa helpon ja edullisen keinon tutkia rintakudoksen säätelyä.

Vaihdevuosien jälkeen rintakudos on herkempi

Eigelienen mukaan postmenopausaalisten naisten rintakudos oli yleisesti herkempi hormonihoidoille kuin premenopausaalisten naisten rintakudos.

Väitöstutkimuksen tulokset osoittivat, että estrogeeni ja/tai medroksiprogesteroniasetaatti(E2, MPA tai E2/MPA) stimuloivat rintaepiteelisolujen proliferaatiota eli jakautumista, johon liittyy rintasyöpäriskin lisääntyminen.

Androgeenit (T ja DHT) taas estivät rintaepiteelisolujen proliferaatiota sekä estrogeenin aiheuttamaa stimulaatiota ja siihen liittyvää rintasyöpäriskin lisääntymistä. Postmenopausaalisten naisten hoitoon äskettäin hyväksytty SERM-yhdiste OSP ja jo käytössä oleva RAL estivät normaalin rintaepiteelin proliferaatiota lähes rintasyöpälääkkeenä käytettävään tamoksifeeniin verrattavalla tavalla.

E2-, androgeeni- ja SERM-käsittelyihin liittyi voimakkaita muutoksia rintaepiteelien ER- ja AR-reseptorien tasoissa ja vaikutusta välittävissä tekijöissä, mitkä selittänevät osaltaan yhdisteitten erilaisia, kudosselektiivisiä vaikutuksia.

--

Perjantaina 3. toukokuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Medisiina, Externum-sali, Kiinamyllynkatu 10) julkisesti tarkastettavaksi lääketieteen lisensiaatti Natalija Eigelienen väitöskirja "The Effects of Estradiol, Androgens and  the Selective Estrogen Modulators: Ospemifene, Raloxifene and Tamoxifen on Explant Cultures of Human Breast Tissue" (Estradiolin, androgeenin ja selektiivisten estrogeenireseptorin muuntelijoiden (SERM), ospemifeenin, raloksifeenin ja tamoksifeenin vaikutus ihmisen rintakudokseen). Virallisena vastaväittäjänä toimii Theresa Hickey, Ph.D. (The University of Adelaide, Adelaide, Australia) ja kustoksena professori Pirkko Härkönen.

LL Natalija Eigeliene on syntynyt 1972 Kaunasissa Liettuassa ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1990. Hän on valmistunut lääketieteen lisensiaatiksi 1998 Kaunasin lääketieteellisestä akatemiasta ja naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriksi 2002 Kaunasin lääketieteellisessä yliopistossa (Liettua). Eigeliene toimii assistenttina Turun yliopiston biolääketieteen laitoksella solubiologian ja anatomian oppiaineessa. Väitös kuuluu solubiologian ja naistentautien alaan.

Luotu 26.04.2013 | Muokattu 12.11.2020