Rintasyövän aggressiivisuutta ja syöpäkuolleisuutta voidaan ennustaa solunjakaantumista säätelevillä proteiineilla (Väitös: LL Henna Karra, 28.8.2015, patologia)

21.08.2015

Lääketieteen lisensiaatti Henna Karra havaitsi väitöstutkimuksessaan, että syövän kehittymistä on mahdollista ennustaa solunjakautumista säätelevien proteiinien avulla. Karran tutkimuksen mukaan runsas Securin-säätelyproteiinin määrä syöpäsolukossa liittyy aggressiiviseen syöpätyyppiin, ennustaa epänormaalia syöpäsolukon DNA-määrää ja lisääntynyttä rintasyöpäkuolleisuutta.

​Turun yliopiston tiedote 21.8.2015

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä. Nykykäsityksen mukaan sitä pidetään monimuotoisena ryhmänä syöpäkasvaimia, joiden biologia ja käyttäytyminen eroavat huomattavasti toisistaan. Valtaosa rintasyövistä on parannettavissa nykyhoidoilla. Toisaalta rintasyöpä on edelleen suurin naisten syöpäkuolleisuuden aiheuttaja länsimaissa.

Hallitsematonta solunjakautumista pidetään keskeisenä syövän syntyyn ja käyttäytymiseen vaikuttavana tekijänä, ja solunjakautumista säätelevien proteiinien ilmentyminen on poikkeavaa rintasyövässä.

Karra tarkasteli väitöskirjassaan 600 rintasyöpäpotilaan kudosnäytteitä ja tutki näytteistä Securin-, Cdc20- ja Cdc27-proteiinien esiintymistä. Proteiinit osallistuvat solunjakautumista hallitsevaan monimutkaiseen solunsisäiseen säätelyverkostoon.

— Yhdistämällä Securin-, Cdc20- ja Cdc27-säätelyproteiineista saatava informaatio, oli tutkimusaineiston rintasyöpäpotilaiden joukosta mahdollista tunnistaa ennusteeltaan merkittävästi poikkeavia potilasryhmiä. Tutkimuksessani havaitsin myös Securin- ja Cdc20-säätelyproteiinien määrän voimakkaan yhteyden kolmoisnegatiiviseen rintasyöpään, joka on eräs rintasyövän aggressiivinen alalaji, ja jonka käyttäytymisen syitä selvitetään parhaillaan kiivaasti. Kyseinen syöpä onkin tällä hetkellä rintasyövän erityinen hoidollinen haaste, kertoo Karra.

Rintasyövän taudinkulun ennustaminen on tärkeää, jotta jokainen potilas voidaan ohjata yksilöllisesti tehokkaimpaan hoitoon. Rintasyövän syntyyn ja käyttäytymiseen vaikuttavien biologisten tekijöiden tarkempi tuntemus mahdollistaa myös uusien kohdennettujen lääkehoitojen kehittämisen.

Karran tutkimuksen kohteena olevat proteiinit, Securin, Cdc20 ja Cdc27 saattavat osoittautua hyödyllisiksi rintasyövän käyttäytymisen ennustamisessa. Solunjakautumisen säätelyyn osallistuvat proteiinit ovat myös kiinnostava tutkimuskohde syövän täsmähoitoja kehitettäessä.

**

Perjantaina 28. elokuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Salus-sali, Sanitas-rakennus, Lemminkäisenkatu 1) julkisesti tarkastettavaksi lääketieteen lisensiaatti Henna Karran väitöskirja Securin, Cdc20 and Cdc27 in predicting the outcome of breast cancer (Securin, Cdc20 ja Cdc27 rintasyövän ennusteen arvioinnissa). Virallisena vastaväittäjänä toimii dosentti Katri Vuopala Lapin keskussairaalasta Rovaniemeltä ja kustoksena professori Ilmo Leivo Turun yliopistosta.

Henna Karra on suorittanut ylioppilastutkinnon 1999 Porin Lyseon lukiossa ja lääketieteen lisensiaatin tutkinnon 2007 Turun yliopistossa. Karra työskentelee erikoislääkärinä Satakunnan keskussairaalassa. Väitös kuuluu patologian alaan.

Väitöskirjan myynti: Turun yliopiston verkkokauppa UTUshop, https://utushop.utu.fi/c/2-annales-universitatis-turkuensis/

Luotu 21.08.2015 | Muokattu 05.08.2021