RNA-molekyyleistä voi olla apua kasvainten lääkeherkkyyden ennustamisessa (Väitös: FM Sofia Aakko, 24.11.2017, fysiologia)

16.11.2017

Syövän lääkehoidon vaikutus ei aina ole paras mahdollinen. Osalla potilaista hoitovaste on huono esimerkiksi siksi, että syöpäsolut kykenevät vastustamaan lääkkeen vaikutusta tai lääke aiheuttaa sivuvaikutuksia, jotka estävät hoidon jatkamisen. Tilanne voi pahimmillaan johtaa syövän etenemiseen ja potilaan kuolemaan. Potilaiden lääkevasteen ennustamiseen tarvitaankin nykyistä parempia työkaluja. FM Sofia Aakko tunnisti Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassaan mikroRNA-molekyylejä, jotka säätelevät solujen jakautumista ja ennustavat kasvainten herkkyyttä taksaani-lääkeaineille. Tämän havainnon avulla voitaisiin tulevaisuudessa valita oikea syövän lääkehoito.

​Turun yliopiston tiedote 16.11.2017

Syöpäsolujen jakautuminen on hallitsematonta ja altista virheille, jotka voivat edistää solujen pahanlaatuista kasvua. Sofia Aakko tunnisti väitöskirjassaan uusia solujen jakautumista sääteleviä mikroRNA-molekyylejä, joiden ylimäärä viljellyissä syöpäsoluissa aiheutti solujaon häiriöitä ja perimältään epänormaalien tytärsolujen syntymistä.

MikroRNA-molekyyli auttaa tappamaan syöpäsolut

Lisäksi Aakko havaitsi kahden tunnistetun mikroRNA-molekyylin, miR-493-3p:n ja let-7b-5p:n, tasojen muuttuneen merkittävästi aggressiivisissa rinta- ja munasarjasyöpäkasvaimissa normaaleihin kudoksiin verrattuna.

– Havainnosta voi olla apua kasvainten luokittelussa. Tunnistetut mikroRNA-molekyylit myös ennustivat potilaiden hoitovastetta taksaani-lääkeaineelle, joka on yleisesti käytetty hoitomuoto rinta- ja munasarjasyövissä, Aakko kertoo.

Taksaani-lääkeaine tappaa syöpäsoluja estämällä niiden normaalin jakautumisen. Väitöstutkimuksessa tunnistetun mikroRNA-molekyylin, miR-203b-3p:n, havaittiin lisäävän syöpäsolujen kuolemaa taksaanihoidon yhteydessä vaikuttamalla solukuolemaa estävän proteiinin ilmentymiseen syöpäsoluissa. Aakko myös havaitsi kyseisen mikroRNA:n määrän olevan korkea niiden rinta- ja munasarjasyöpäpotilaiden kasvaimissa, joiden hoitovaste oli hyvä.

Tulokset voivat edesauttaa oikeiden hoitojen yksilöllistä valintaa

Aakon tutkimuksen tulokset osoittavat tiettyjen mikroRNA-molekyylien osallistuvan syöpäsolujen jakautumisen säätelyyn.

– Säätelemällä solujen jakautumista ja solukuolemaa ohjaavia tekijöitä, tutkimuksessa tunnistetut mikroRNA-molekyylit vaikuttavat myös kasvainten herkkyyteen taksaani-lääkkeille. Näiden ja vastaavien mikroRNA-molekyylien tasojen määrittäminen syöpäpotilaiden kasvaimista, jo ennen hoidon aloittamista, voi tulevaisuudessa avustaa syöpädiagnostiikan ohella myös lääkehoidon tehon määrittämisessä, ja siten edesauttaa oikeiden hoitojen yksilöllistä valintaa syöpäklinikoilla, Aakko tiivistää.

***
FM Sofia Aakko esittää väitöskirjansa MicroRNA-mediated regulation of mitosis and taxane sensitivity in breast and ovarian cancer julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 24.11.2017 kello 12.00 (Turun yliopisto, ICT-talo, Beta-luentosali, Joukahaisenkatu 3-5, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Duane A. Compton (Geisel School of Medicine at Dartmouth, Yhdysvallat) ja kustoksena professori Jorma Toppari (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen.

FM Sofia Aakko on syntynyt vuonna 1989 ja kirjoittanut ylioppilaaksi Tornion yhteislyseon lukiossa vuonna 2008. Aakko suoritti korkeakoulututkintonsa (FM) vuonna 2013 Turun yliopistossa. Väitöksen alana on fysiologia. Aakko työskentelee Turun yliopistossa tohtorikoulutettavana.

Väittelijän yhteystiedot: p. 0407726436, smprui@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/aakko_sofia.jpg