RNA-molekyylit voivat ennustaa syövän kasvua ja kasvaimen lääkeainevastetta (Väitös: FM Mahesh Tambe, 16.9.2016, fysiologia)

08.09.2016

Syöpäsolut jakautuvat hallitsemattomasti, mikä voi johtaa kasvaimen muodostumiseen. Turun yliopistossa väittelevä Mahesh Tambe on tutkimuksessaan tunnistanut uusia solujakoa sääteleviä mikroRNA-molekyylejä, joista oletetaan olevan hyötyä syövän diagnostiikan kehittämisessä. Lisäksi nämä molekyylit voivat tulevaisuudessa auttaa valitsemaan potilaalle mahdollisimman tehokkaan syöpälääkkeen ennen hoidon aloittamista.

Turun yliopiston tiedote 8.9.2016

Poikkeamat kromosomien lukumäärässä ovat yksi syövän syntymiseen ja leviämiseen vaikuttavista tekijöistä. FM Mahesh Tamben väitöstutkimuksen ensimmäisessä osassa tunnistettiin kaksi uutta syöpäsolujen kasvua säätelevää mikroRNA-molekyyliä, joiden yli-ilmentyminen viljellyissä syöpäsoluissa aiheutti muutoksia kromosomien lukumäärässä ja alensi syöpäsolujen herkkyyttä paklitakseli-lääkeaineelle. Lisäksi munasarja- ja rintasyöpäpotilaiden eriasteisissa kasvaimissa miR-378a-5p:n ja miR-493-3p:n ilmentymisen havaittiin muuttuneen terveeseen kudokseen verrattuna.

Väitöskirjatutkimuksen toisessa osassa tarkasteltiin Dusp3-fosfataasin toimintaa jakautuvissa syöpäsoluissa. Fosfataasin havaittiin säätelevän ERK1/2-kinaasin toimintaa ja sen alentuneen määrän todettiin aiheuttavan jakautuvissa soluissa rakennevaurion, joka johti virheelliseen solujakoon.

Tuloksia voidaan hyödyntää diagnostiikan ja lääkehoidon kehittämisessä

Uuden molekyylibiologisen tiedon lisäksi merkittäväksi Tamben väitöstutkimuksen tekee munasarja- ja rintasyöpäpotilaiden kasvaimista saadut tutkimustulokset. Tutkimuksessa todettiin yhteys kohonneen mikroRNA:n määrän ja aggressiivista munasarja- tai rintasyöpää sairastavien potilaiden lyhentyneen elinajanodotteen välillä. Tämä havainto oli erityisen merkittävä paklitakseli-lääkeainetta saaneen potilasryhmän sisällä verrattuna ebirubisiini-terapiaryhmään. MikroRNA:n yhteys lääkevasteeseen pystyttiin vahvistamaan viljelyillä syöpäsoluilla tehdyillä kokeilla.

Tutkimustulokset vahvistavat käsitystä siitä, että syöpäsolut käyttävät mikroRNA-molekyylejä hyväkseen pyrkiessään lisääntymään ja leviämään. Tulevaisuudessa tutkimustuloksia pyritään hyödyntämään syöpäsolujen lääkeaineherkkyyksien ennustamisessa ja uusien syövän diagnostiikkamenetelmien kehitystyössä.

***

FM Mahesh Tambe esittää väitöskirjansa New roads to genomic imbalance: MicroRNA- and protein phosphatase-mediated regulation of mitosis julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 16.9.2016 klo 12.00 (Osmo Järvi -auditorio, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Liisa Kauppi (Helsingin yliopisto) ja kustoksena apulaisprofessori Noora Kotaja. Tilaisuus on englanninkielinen.
FM Mahesh Tambe on syntynyt vuonna 1985. Korkeakoulututkintonsa (FM) Tambe suoritti 2010 Upsalan yliopistossa. Väitöksen alana on fysiologia.

Väittelijän yhteystiedot: p. 044 970 1753, mahesh.tambe@utu.fi

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/tambe_mahesh.jpg