Saaristomerelle kotiutunut liejutaskurapu aiheuttaa haittaa paikalliselle lajistolle (Väitös: FM Tiia Forsström, 1.12.2017, biologia)

21.11.2017

FM Tiia Forsström selvitti väitöstutkimuksessaan vieraslaji liejutaskuravun ekologiaa, populaatiorakennetta ja -genetiikkaa, vieraslajin havaitsemista genetiikan menetelmiä käyttäen sekä uudenlaisen lajin vaikutuksia Saaristomeren paikalliseen lajistoon. Turun yliopistossa tarkastettavan väitöstutkimuksen mukaan liejutaskurapu hyötyy ilmastonmuutoksen aiheuttamasta meriveden lämpenemisestä.

​Turun yliopiston tiedote 21.11.2017

Vieraslajit ovat maailmanlaajuinen ongelma. Ne kuitenkin mahdollistavat ainutlaatuisen tilaisuuden tutkia erilaisia ekologisia ja geneettisiä prosesseja, kuten vieraslajin populaatiorakenteen ja -koon vaihteluja, populaation geneettisen rakenteen ajallista ja alueellista muuntumista sekä vieraslajien vaikutuksia paikalliseen lajistoon

– Seurasin liejutaskurapupopulaation runsauden muutoksia pohjoisella Itämerellä vuosina 2011–2016. Seurannan alussa liejutaskurapujen runsaus kasvoi voimakkaasti, mutta viimeisenä vuotena rapujen runsaus oli vähentynyt huippuvuosista, Turun yliopistossa väittelevä Tiia Forsström toteaa.

Vaikka liejutaskurapumäärä näyttää vähentyneen seurantapaikoilla, taskurapu jatkaa leviämistä yhä laajemmalle alueelle pohjoisella Itämerellä. Rapumäärä todennäköisesti kasvaa alkuun voimakkaasti uusilla alueilla, mikä aiheuttaa haittaa paikalliselle lajistolle.

Väitöstutkimus osoitti myös, että liejutaskurapu hyötyy ilmastonmuutoksen aiheuttamasta meriveden lämpenemisestä. Lämpiminä kesinä liejutaskurapujen poikasia oli enemmän ja poikaset olivat suurempikokoisia kuin kylminä kesinä. Pohjoisella Itämerellä meriveden lämpötilan on ennustettu nousevan noin 4 °C seuraavan 80 vuoden aikana. Toteutuessaan tällainen meriveden lämpötilan nousu hyödyttäisi liejutaskurapuja lisäämällä poikastuottoa ja parantamalla poikasten laatua.

– Liejutaskuravuilla on vapaana uiva toukkavaihe ennen varsinaista rapuvaihetta. Lämpimässä merivedessä taskuravun poikaset säilyvät paremmin hengissä, toukkavaiheen kesto on lyhempi ja rapuvaiheen kuorenvaihtoväli tiuhempi. Tästä seuraa, että poikaset kasvavat nopeammin, Forsström kertoo.

Nimestään huolimatta liejutaskurapu viihtyy useissa eri elinympäristöissä

Ensimmäiset liejutaskurapuyksilöt havaittiin vuonna 2009 Naantalin edustalta. Saaristomerellä ja eteläisellä Selkämerellä esiintyvät liejutaskuravut ovat vakiinnuttaneet paikkansa osana paikallista yhteisöä.

– Toisin kuin lajin suomenkielinen nimi antaa ymmärtää, liejutaskurapuja löytyy monista eri elinympäristöistä – pehmeiltä pohjilta, kivikkoisilta rannikoilta sekä rakkoleväkasvustoista, Forsström toteaa.

Ymmärrys vieraslajin käyttämistä elinympäristöistä on tärkeää, koska eri elinympäristöissä eri paikalliset lajit ovat alttiina vieraslajin vaikutuksille. Väitöstutkimuksessa saadun tiedon mukaan liejutaskuravut esimerkiksi rakkoleväyhteisössä vähentävät ravinnokseen käyttämien lajien määrää ja alentavat rakkoleväyhteisön monimuotoisuutta. Rakkolevä on yksi Itämeren avainlajeista, sillä sen kasvustot tarjoavat elinympäristön ja ravintoa monille pienille kaloille sekä selkärangattomille mereneläville.