Sairauden luonne ja pärjääminen arjessa huolestuttavat terveyskeskuspotilaita (Väitös PsL Virpi Laakso, 13.4.2013)

05.04.2013

PsL Virpi Laakson väitöstutkimuksessa haastateltiin ruumiillisen vaivan vuoksi terveyskeskukseen hakeutuneita potilaita ennen ja jälkeen vastaanoton. Tutkimuksen tuloksista on hyötyä lääkäreiden vastaanottokäytäntöjen kehittämisessä.

Turun yliopiston väitöstiedote 5.4.2013

Terveyskeskuslääkärin vastaanotolle saapuva potilas voi olla hyvin huolissaan vaivastaan, vaikka vaiva ei olisikaan lääketieteellisesti arvioiden vakava. Vastaanotolle tulee usein potilaita, jotka potevat vaivaansa – esimerkiksi kipua – ensimmäistä kertaa. Heitä vaivaa epätietoisuus siitä, mistä sairaudessa on kysymys, paraneeko vaiva vai tuleeko se vaikuttamaan vakavasti heidän elämäänsä. Selitys vaivalle huojentaa epätietoisia potilaita, mutta ennakkoon he saattavat kärsiä myös ahdistusoireista.

– Joidenkin potilaiden epävarmuuteen liittyy ahdistuneisuutta. Nämä potilaat kokevat vastaanotolle tullessaan vaivan hermostuttavan, masentavan tai vaikeuttavan keskittymistä, Virpi Laakso kuvaa.

Toimintakykyyn liittyvä huoli usein pysyvää

Jotkut potilaat ovat huolissaan erityisesti toimintakyvystään. Tällaiset potilaat yleensä tietävät, mikä heitä vaivaa, mutta heitä huolestuttaa pärjääminen arjessa kuten työssä tai kotiaskareissa.

– Toimintakykyyn liittyvä huoli on luonteeltaan pysyvää eli se on usein ennallaan lääkärin vastaanoton jälkeen. Nämä potilaat huojentuvat vain, jos saavat vaivaansa sellaista hoitoa, jonka uskovat tehoavan tai palauttavan toimintakyvyn, Laakso sanoo.

Tuloksista apua vastaanottotyön kehittämisessä

– Lääkärin tulisi ottaa potilaan huoli huomioon vastaanotolla ja selvittää, mikä potilasta huolestuttaa. Tämä tieto auttaisi lääkäriä kohdentamaan toimintaansa oikein. Lääkärikoulutuksessa tulisi huomioida potilaiden oman sairauskäsityksen ja huolen merkitys hoidon onnistumiselle, Laakso sanoo.

Tutkimus suoritettiin Forssan seudun terveydenhuollon kuntayhtymän terveyskeskuksessa. Potilaat olivat varanneet ajan lääkärin vastaanotolle jonkin ruumiillisen vaivan vuoksi. Tutkija haastatteli potilaat ennen ja jälkeen vastaanoton. Kenelläkään tutkituista ei todettu lääkärin vastaanotolla sellaista sairautta, joka olisi hoidettunakin vakavasti uhannut potilaan henkeä tai toimintakykyä.

***

Lauantaina 13. huhtikuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Publicum, auditorio Pub1, Assistentinkatu 7) julkisesti tarkastettavaksi psykologian lisensiaatti, erikoispsykologi Virpi Helinä Laakson väitöskirja ”Relieved after doctor’s consultation? Primary health care patients’ complaint-related worries” (Huojentuko potilas lääkärin vastaanotolla? Perusterveydenhuollon potilaiden vaivaan liittyvä huoli). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Raimo Lappalainen Jyväskylän yliopistosta ja kustoksena professori Päivi Niemi.

PsL Virpi Laakso on syntynyt 1956 Vihdissä ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1975 Lohjan yhteislyseosta. Hän on valmistunut filosofian maisteriksi 1983 Åbo Akademista ja psykologian lisensiaatiksi ja terveyspsykologian erikoispsykologiksi 2001 Turun yliopistosta. Laakso toimii terveyskeskuspsykologina Forssan seudun terveydenhuollon ky:ssä. Väitös kuuluu psykologian alaan.

Luotu 05.04.2013 | Muokattu 11.11.2020