Samanaikaisten kivunlievitysmenetelmien käyttö edesauttaa päiväkirurgisista toimenpiteistä toipumista (Väitös: LL Riika Merivirta, 25.10.2014, anestesiologia ja tehohoito)

16.10.2014

Turun yliopistossa väittelevä Riika Merivirta on tutkinut ortopedisen päiväkirurgisen potilaan anestesiaa ja kivunhoitoa. Tulosten mukaan potilaiden kokema voimakas kipu ei ole niin yleistä kuin aiemmin on raportoitu.

​Turun yliopiston tiedote 16.10.2014

Jo yli puolet suunnitelluista leikkauksista Suomessa on päiväkirurgisia. Potilaat ovat yleisesti ottaen leikkauksiin erittäin tyytyväisiä, mutta kipu on edelleen merkittävä syy sairaalaan jäämiselle. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että noin viidennes suomalaisista päiväkirurgisista potilaista kokee kohtalaista tai voimakasta kipua. Kipu haitta toipumista ja hidastaa potilaan kuntoutumista.

Olkapäätähystykset tai esimerkiksi jalkateräleikkaukset ovat yleisiä päiväkirurgisia toimenpiteitä. Ortopediset toimenpiteet ovat usein kivuliaita, ja esimerkiksi kipua olkapäätähystyksen jälkeen on pidetty yleisesti kovana.

– Oma tutkimukseni ei vahvistanut käsityksiä, joiden mukaan operaatiot ovat erityisen kivuliaita. Lukuun ottamatta välitöntä leikkauksen jälkeistä aikaa puolet potilaista koki vain vähäistä kipua leikkauspäivänä, kun käytettiin multimodaalista kivunlievitystä eli useampaa eri mekanismeilla vaikuttavaa kipulääkettä tai kivunlievitysmenetelmää, Riika Merivirta kertoo.

Puuduteinfuusio ja fentanyylilaastari lievittävät olkapäätähystyksen jälkeistä kipua

Väitöstutkimuksessa tarkasteltiin myös olkalisäkkeenalaista puuduteinfuusiota, joka osoittautui turvalliseksi ja kipua lievittäväksi menetelmäksi olkapäätähystyspotilailla.

– Ero oli kuitenkin sen verran pieni verrattuna suun kautta otettuun kipulääkitykseen, että kustannukset ja tekniset ongelmat huomioiden tämän kivunhoitomenetelmän rutiininomaista käyttöä ei voi suositella.

Merivirta tutki myös pieniannoksisen fentanyylilaastarin tehoa vaihtoehtoisena kivunhoitomuotona.

– Olkapäätähystyksen jälkeen laastari tarjosi samantyyppisen jatkuvan kipua lievittävän vaikutuksen kuin puuduteinfuusio. Vaivaisenluu- ja jäykän isovarpaan leikkauksissa siitä ei ollut lisähyötyä verrattuna vain suun kautta otettaviin kipulääkkeisiin, Merivirta sanoo.

***
Lauantaina 25. lokakuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Tyks, T-sairaala, Johan Haartman -sali, Hämeentie 11, Turku) julkisesti tarkastettavaksi lääketieteen lisensiaatti Riika Merivirran väitöskirja ”Anaesthesia and pain management for use in orthopaedic day surgery” (Ortopedisen päiväkirurgisen potilaan anestesia ja kivunhoito). Virallisena vastaväittäjänä toimii dosentti Vesa Kontinen Helsingin yliopistosta ja Helsingin yliopistollisesta sairaalasta, kustoksena dosentti Kalevi Pihlajamäki Turun yliopistosta ja Savonlinnan keskussairaalasta.

LL Riika Merivirta on syntynyt 1970 Helsingissä ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1989 Riihikedon lukiosta Porista. Lääketieteen lisensiaatiksi Merivirta valmistui 1997 Turun yliopistosta. Hän toimii ensihoito- ja anestesialääkärinä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä. Väitös kuuluu anestesiologian ja tehohoidon alaan.

Luotu 16.10.2014 | Muokattu 27.07.2021