Skotlantilainen suun terveyden edistämisohjelma vähensi merkitsevästi lapsen kariesriskiä (Väitös: BDS Brett Duane, 18.9.2015, sosiaalihammaslääketiede)

11.09.2015

Brett Duane tarkasteli Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa Skotlantilaisen Childsmile-ohjelman vaikutusta pikkulasten suuterveyteen sekä hammaslääkärivastaanottojen ilmastopäästöjä. Suun terveyden edistämisohjelma Childsmile vähensi tehokkaasti kariesta aiheuttavan mutans streptokokki-bakteerin siirtymistä äidiltä lapselle.

​Turun yliopiston tiedote 11.9.2015

– Hammaslääketieteen pitää tuottaa kestävää näyttöön ja ennaltaehkäisyyn perustuvaa hoitoa. Skotlannissa lasten suun terveyttä hoidetaan nykyään Childsmile-ohjelmalla. Sen tehosta mutans streptokokki-bakteerin kolonisoitumiseen lasten hampaistoon ei ole tietoa. Verrattuna muihin maihin Skotlannissa tiedetään hyvin vähän ksylitolipreventiosta, Duane kertoo.

Tutkimukseen osallistui yhteensä 182 äitiä. Kaikki äidit osallistuivat Childsmile-ohjelmaan ja puolet äideistä käytti sen lisäksi ksylitolia lapsen ollessa 3-24 kuukautta vanha. Childsmile-ohjelma vähensi tehokkaasti mutans streptokokki-bakteerien siirtymistä äidiltä lapselle.

– Ohjelma oli niin tehokas, että ksylitolilla saatiin vain pientä lisähyötyä, Duane toteaa.

Hammaslääkäripalvelun uudelleenjärjestäminen vähensi ilmastopäästöjä

Duane tarkasteli väitöstutkimuksessaan myös hammaslääkärikäynneistä aiheutuneita ilmastopäästöjä. Suomessa on tutkittu vain lähinnä teollisuuden ja maatalouden ilmastopäästöjä. Englannin hallitus on asettanut tiukat päästörajoitukset, joita kaikkien Iso-Britannian valtakunnallisten terveydenhuoltopalvelujen (National Health Service) on noudatettava. Tutkimuksessaan Duane teki todennäköisyyslaskelmia hammaslääkärien vastaanotoilta saaduista tiedoista niiden kestävän kehityksen parantamiseksi.

Matkat (45 %), hankinnat (36 %) ja rakennusten lämmityskustannukset (18 %) tuottivat vastaanotoille yhteensä 1800 tonnin hiilipäästöt, joka oli neljä prosenttia valtakunnallisten terveydenhuoltopalvelujen kokonaispäästöistä.

– Käytettäessä niin sanottua Pollardin analyysimallia vastaanottojen käyttöaste parani 56 prosentilla ja potilaiden matkakustannukset puolittuivat, mikä vähensi hiilipäästöjä merkitsevästi. Hammaslääkärien hiilipäästöt ovat samaa luokkaa kuin valtakunnallisilla terveydenhuoltopalveluilla yleensä ja analyysimalli voi olla käyttökelpoinen päästöjen vähentämisessä, Duane toteaa.

***

Perjantaina 18. syyskuuta 2015 klo 12 esitetään Turun yliopistossa (Dentalia, Arje Scheinin -sali, Lemminkäisenkatu 2, Turku) julkisesti tarkastettavaksi BDS Brett Duanen väitöskirja Improving oral healthcare in Scotland with special reference to sustainability and caries prevention (Suuterveyden edistäminen kestävän kehityksen ja kariesprevention kannalta). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Liisa Suominen Itä-Suomen yliopistosta ja kustoksena dosentti Eva Söderling Turun yliopistosta.

BDS Brett Duane on syntynyt 1970 Uudessa Seelannissa ja valmistunut hammaslääkäriksi Otagon yliopistosta 1993. Hän työskentelee julkisen terveydenhuollon palveluksessa Englannissa. Väitös kuuluu sosiaalihammaslääketieteen alaan.

Väitöskirjan myynti: Turun yliopiston verkkokauppa UTUshop, https://utushop.utu.fi/c/2-annales-universitatis-turkuensis/

Luotu 11.09.2015 | Muokattu 05.08.2021