Suun bakteeri aistii isäntänsä tulehdustilaa (Väitös: FM Annamari Paino, 10.1.2014, biokemia)

02.01.2014

Turun yliopistoon väitöstutkimustaan tehnyt Annamari Paino on löytänyt ensimmäisenä maailmassa ihmisen tulehduksenvälittäjäainetta bakteerin sisältä. Tähän saakka on tiedetty, että bakteerit voivat sitoa tulehduksenvälittäjäainetta, mutta mekanismi on ollut tuntematon.

Turun yliopiston tiedote 2.1.2014

Filosofian maisteri Annamari Paino havaitsi väitöskirjatutkimuksessa, että ien-hammasliitosten infektioalueilla esiintyvä Aggregatibacter actinomycetemcomitans -bakteeri pystyy sitomaan tulehduksen kannalta keskeistä välittäjäainetta, interleukiini(IL)-1β:taa.

– Tutkimuksissa havaittiin ihmisen tulehduksenvälittäjäaine ensimmäistä kertaa bakteerisolun sisältä. Tulehdusvälittäjäaine aiheutti tutkitulla bakteerilajilla bakteerimassan kasvua ja laski sen aineenvaihduntaa. Lisäksi tutkimuksissa tunnistettiin IL-1β:n kanssa vuorovaikuttava bakteeriperäinen solukalvon proteiini, Paino sanoo.

Hän toteaakin tulosten viittaavan siihen, että suun bakteeri pystyy aistimaan isäntänsä tulehdustilaa.

– Tutkittu bakteerilaji saattaa puolustautua isäntänsä tuhoamismekanismeilta lisäämällä bakteeriyhdyskuntaa peittävän suojakerroksen määrää aistittuaan tulehdusperäisiä yhdisteitä.  Lisäksi bakteerin kyky sitoa IL-1β:taa saattaa häiritä isännän tulehdusreaktion aloitusta ja siten osaltaan selittää nopeiden kudostuhoaaltojen ja tulehduksettomien jaksojen vuorottelua vaikea-asteisessa parodontiitissa, Paino sanoo.

Hänellä on tiedossaan jo seuraava tutkittava aihe.

– Seuraavaksi bakteerin IL-1β aistimisen mekanismi pitää selvittää yksityiskohtaisesti, jotta uutta löydöstä voidaan hyödyntää parodontiitin hoidossa, Paino sanoo.

Tutkimus antaa eväitä etsiä hoitokeinoja

Bakteereilla on monia strategioita kukistaa isäntänsä puolustautumisyritykset taudinaiheuttajia vastaan.

Jotkut bakteerilajit esimerkiksi säätelevät virulenssi- eli taudinaiheuttamiskykyominaisuuksiaan ja voivat siten lisätä vastustuskykyisten bakteeriyhdyskuntien muodostumista. Säätelijöinä voivat toimia myös bakteerien elinympäristössä esiintyvät ihmisen tulehduksenvälittäjäaineet.

Parodontiitti eli hampaan kiinnityskudoksen tuhoutuminen on tyypillinen bakteeria kantavan ihmisen, isännän, tulehdusvasteen aiheuttama sairaus. Tulehdus alkaa bakteerimassan muodostumisella hampaan ja ikenen väliin. Kudostuhoalueella ja sitä ympäröivässä ientaskunesteessä esiintyvät tulehdusvälittäjäaineiden pitoisuudet kohoavat terveisiin ien-hammasliitosalueisiin verrattuna.

Painon väitöstyö on perustutkimusta, joka luo pohjan soveltavalla tutkimukselle.

– Paradontiitti on tautina hyvin yleinen. Sen lieviä muotoja on jopa 60 prosentilla ihmisistä. Aiemmissa väitöstutkimuksissa on osoitettu, että suun bakteereilla on yhteys sydän- ja verisuonitautien tautitiloihin, joten kun saamme perustutkimuksen tehtyä kunnolla, näiden löydösten perusteella saatetaan ryhtyä kehittämään hoitokeinoja, Paino kuvaa.

***

Perjantaina 10. tammikuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Arcanum, auditorio Arc1, Arcanuminkuja 4) julkisesti tarkastettavaksi filosofian maisteri Annamari Emilia Painon väitöskirja ”Virulence properties of Aggregatibacter actinomycetemcomitans biofilm and characterisation of its putative cytokine exploitation” (Aggregatibacter actinomycetemcomitans -bakteerin virulenssiominaisuudet ja sen mahdollinen kyky aistia sytokiinejä). Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Mikael Rhen Karoliinisesta Instituutista Ruotsista ja kustoksena professori Jyrki Heino.

FM Annamari Paino on syntynyt 1983 Noormarkussa ja kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 2003 Pomarkun lukiosta. Filosofian maisteriksi Paino valmistui 2009 Turun yliopistosta, jossa hän parhaillaan toimii tohtorikoulutettavana. Väitös kuuluu biokemian alaan.

Luotu 02.01.2014 | Muokattu 14.07.2021