Tavaramerkin saamaa tekijänoikeussuojaa on syytä tarkastella kriittisesti (Väitös: OTK, VT Anu Pitkänen, 27.2.2016, immateriaalioikeus)

19.02.2016

Väitöskirjatutkimuksessa tarkastellaan tavaramerkkioikeuden ja tekijänoikeuden kaksoissuojaustilanteita, joissa samaa kohdetta suojataan sekä tavaramerkki- että tekijänoikeudella. Tavaramerkin nauttima tekijänoikeussuoja laajentaa tunnusmerkin immateriaalioikeussuojausta, mikä on kiinnostavaa erityisesti oikeudenhaltijan kannalta. Suojamuotojen päällekkäisyyksien voidaan kuitenkin nähdä aiheuttavan muun muassa epävarmuutta immateriaalioikeussuojan laajuudesta. Tutkimuksessa pohditaankin tarvetta tavaramerkki- ja tekijänoikeuden päällekkäisyyksien rajoittamiseen.

​Turun yliopiston tiedote 19.2.2016

Tutkimuksessa tarkastelluissa tavaramerkki- ja tekijänoikeuden päällekkäisyystilanteissa tavaramerkkiä voidaan suojata sen saaman tavaramerkkisuojan lisäksi tekijänoikeudellisena kirjallisena tai taiteellisena teoksena. Tällöin suojan kohde täyttää tavaramerkki- ja tekijänoikeuslaissa säädetyt oikeussuojan kriteerit.

– Tavaramerkki syntyykin usein luovan työn tuloksena. Siten esimerkiksi tavaramerkiksi luotu kuvio tai sävelmä voi olla myös tekijänoikeussuojaa saava kuvataiteen tai sävellystaiteen teos, Turun yliopistossa väittelevä Anu Pitkänen havainnollistaa.

Päällekkäissuojaukseen liittyy useita käytännön soveltamistilanteissa huomioitavia seikkoja

Tavaramerkki- ja tekijänoikeuden päällekkäissuojaukseen liittyy käytännön oikeuselämässä ongelmallisia ja tärkeitä kysymyksiä, kuten millä edellytyksin ja tavoin merkinhaltijalla on oikeus käyttää teosta tavaramerkissä.

– Erityisesti tarkasteltavaksi tulee toisen teoksen sisältävän tavaramerkin rekisteröintiin sekä oikeudenluovutuksiin liittyvät kysymykset, kuten luovutuksensaajan oikeus muuttaa ja luovuttaa edelleen tekijänoikeudella suojattua tavaramerkkiä.

Lisäksi tutkimuksessa tuodaan esiin, mitä kaksoissuojan myöntämisestä käytännössä seuraa eli miten kaksoissuoja vaikuttaa merkinhaltijan oikeuksiin suhteessa kolmanteen. Tutkimus osoittaa myös, miten tavaramerkki- ja tekijänoikeusjärjestelmien samankaltaisuuksien ja erojen vertailu luo edellytyksiä immateriaalioikeusjärjestelmän ja sen osa-alueiden rakenteiden laajemmalle pohdinnalle.

Tavaramerkki- ja tekijänoikeuden päällekkäisyydet voivat johtaa ylisuojaamiseen

Pitkäsen tutkimus osoittaa, että tavaramerkki- ja tekijänoikeuden päällekkäisyyksien sallittavuuteen yleisesti vallitsevana sääntönä tulee suhtautua jokseenkin varauksella. Päällekkäissuojaustilanteissa ongelmat seuraavat siitä, kun eri immateriaalioikeuksien toisistaan eroavat säännökset soveltuessaan samaan immateriaalioikeudelliseen kohteeseen ovat yhteensopimattomia. Tämä johtaa ristiriitaiseen tulokseen ja toisinaan myös ylisuojaamiseen.

– On tärkeää kiinnittää huomiota siihen, mistä seikoista kulloisetkin päällekkäisyystilanteet johtuvat, sillä ne voivat paljastaa eri immateriaalioikeuksien suoja-alan laajentuneen epätarkoituksenmukaisella tavalla immateriaalioikeuslakien tarkoituksen vastaisesti. Toisaalta myöskään tavaramerkki- ja tekijänoikeuden päällekkäisyyksien kieltämistä ei tulisi pitää yleisenä sääntönä tai periaatteena, sillä lähtökohtaisesti nämä päällekkäisyydet sinänsä eivät ole ongelmallisia, Anu Pitkänen sanoo.

***

Oikeustieteen kandidaatti, varatuomari Anu Pitkänen esittää väitöskirjansa Tavaramerkkioikeuden ja tekijänoikeuden kaksoissuoja julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 27.2.2016 klo 12.00 (Turun yliopisto, Calonia, Cal1-luentosali, Caloniankuja 3, Turku).

Virallisena vastaväittäjänä toimii professori Taina Pihlajarinne Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori Tuomas Mylly. Tilaisuus on suomenkielinen. Väitös kuuluu immateriaalioikeuden alaan.

Väitöskirja on julkaistu painettuna.

Väitöskirjan myynti: http://www.lakimiesyhdistys.fi/

Luotu 19.02.2016 | Muokattu 11.08.2021