Tehokas kasvontunnistusmenetelmä sopii matkapuhelimeen tai älykelloon (Väitös: FM Olli Lahdenoja, 6.6.2015, elektroniikka)

28.05.2015

Turun yliopistossa väittelevä Olli Lahdenoja kehitti yhdelle elektroniselle piirille mahtuvan kasvontunnistusjärjestelmän, jota voitaisiin käyttää esimerkiksi älykelloissa tai kännyköissä.

​Turun yliopiston tiedote 28.5.2015

Väittelijän luoma kasvontunnistusjärjestelmä kuluttaa vähän tehoa ja sopii pieneen fyysiseen kokoon. Olli Lahdenoja kehitti väitöstutkimuksessaan myös menetelmän, jolla kasvontunnistusjärjestelmän piirteiden kokonaismäärää vähennettiin ilman merkittävää tunnistustarkkuuden huononemista.

– Menetelmää voisi hyödyntää vaikka älykelloissa. Kello voisi esimerkiksi mennä päälle, kun käyttäjä katsoo siihen. Lisäksi tunnistusta voisi hyödyntää, kun ihminen kirjautuu sisään johonkin verkkopalveluun, Lahdenoja sanoo.

Lahdenojan luoma järjestelmä pohjautuu Suomessa kehitettyyn Local Binary Pattern (LBP) -menetelmään, joka on laajasti käytössä oleva kuva-analyysin menetelmä. Piiriratkaisuna toimii kuvatasossa laskentaa tekevä prosessori, jolle voidaan luoda lisäominaisuuksia, jotka mahdollistavat tehokkaan piirteiden laskennan. LBP-menetelmää ei ole aikaisemmin sovellettu kuvatasoprosessorille.

– Lisäksi tutkin kasvon alueen löytämistä ja rajaamista ympäristöstä, sekä muita LBP-menetelmän sovelluksia kuva-tasossa laskentaa tekeville prosessoreille, Lahdenoja kertoo.

Menetelmää voi hyödyntää myös liikkeen tunnistukseen

Lahdenoja tarkasteli väitöstutkimuksessaan myös liikkeen tunnistusta LBP-menetelmän avulla. Esimerkkitapauksena hän käytti laserhitsausta, jonka laatua voitaisiin parantaa menetelmän avulla.

– Menetelmä voisi esimerkiksi tunnistaa sen, jos hitsaamisessa käytetään liikaa tehoa, jolloin prosessia voisi säätää reaaliaikaisesti. Toisaalta menetelmät mahdollistavat myös laserhitsauksen railonseurannan, jolloin robottia pystyttäisiin siirtämään, jos lasersäde osuu väärään kohtaan, Lahdenoja havainnollistaa.

Tulevaisuudessa Lahdenojan kehittämiä menetelmiä voitaisiin käyttää monenlaisiin eri sovelluksiin, mikä kasvattaisi kuva-tasossa laskentaa tekevien prosessorien hyödyntämistä erilaisissa konenäkötehtävissä.

***

Lauantaina 6. kesäkuuta 2015 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (PharmaCity, Pha1-auditorio, Itäinen Pitkäkatu 4, Turku) julkisesti tarkastettavaksi FM Olli Lahdenojan väitöskirja ”Local Binary Patterns in Focal-Plane Processing - Analysis and Applications” (Paikallisten binäärikuvioiden laskentaa ja sovelluksia kuvatasoprosessoreilla). Virallisena vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Victor Manuel Brea Sánchez Santiago de Compostelan yliopistosta Espanjasta ja kustoksena professori Ari Paasio Turun yliopistosta.

FM Olli Lahdenoja on syntynyt vuonna 1978 Turussa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1997 Klassikon lukiosta. Filosofian maisteriksi Lahdenoja valmistui 2003 Turun yliopistosta, jossa hän parhaillaan toimii projektitutkijan tehtävässä. Väitös kuuluu elektroniikan alaan.

Luotu 28.05.2015 | Muokattu 03.08.2021