Tietokonetomografia on hyvä kuvausmenetelmä nilkan tekonivelen pysyvyyttä uhkaavan osteolyysin havaitsemisessa (Väitös: LL Ia Kohonen, 17.2.2017, radiologia)

08.02.2017

Tekonivelen ympärille ilmaantuva osteolyysi on merkittävimpiä nilkan tekonivelleikkauksen myöhäisvaiheen komplikaatioita. Osteolyysi on etenevä prosessi, joka pahimmillaan johtaa tekonivelen irtoamiseen. Lääketieteen lisensiaatti Ia Kohonen todensi väitöstutkimuksessaan, että tietokonetomografiakuvaus (TT-kuvaus) on luotettava menetelmä nilkan tekonivelen ympärillä olevien osteolyysionteloiden koon ja sijainnin määrittämisessä.

​Turun yliopiston tiedote 8.2.2016

– Tutkimuksessa todettiin, että nilkan tekonivelkomponenttien ympärille ilmaantuva osteolyysi oli huomattavan yleistä ja sen muodostuminen alkoi suhteellisen varhain tekonivelleikkauksen jälkeen. Tekonivelleikkauksen läpikäyneitä nilkkoja on perinteisesti kuvannettu ainoastaan röntgenkuvilla. Tämä tutkimus osoitti, että TT-kuvaus havaitsi enemmän ja kookkaampia osteolyysimuutoksia nilkan tekonivelen ympärillä kuin röntgenkuvaus, Turun yliopistossa väittelevä Kohonen kertoo.

Kaikista metalliesineistä tulee häiriötä TT-kuviin. Nykyisillä TT-laitteilla metallin aiheuttamia häiriöitä pystytään tehokkaasti vähentämään sekä kuvaushetkellä että kuvien jälkikäsittely vaiheessa.

– Selvitin tutkimuksessani parasta mahdollisinta nilkan tekonivelen kuvausasentoa ja kuvausparametreja TT-kuvauksen aikana tekonivelen metallikomponenttien aiheuttamien häiriöiden minimoimiseksi, Kohonen sanoo.

Syytä osteolyysin syntymiseen ei täysin tunneta, eikä sen sen hoidosta ole yksimielisyyttä. Koska osteolyysi on etenevä prosessi, kookkaita tai seurannassa kasvavia osteolyysimuutoksia on usein hoidettu täyttämällä tekonivelkomponenttien ympärillä olevat ontelot luulla tai sementillä. Leikkauksen yhteydessä metallisten tekonivelkomponenttien välissä oleva muovikomponentti on myös usein vaihdettu.

– Tutkimuksessa seurattiin uusintaleikattuja nilkkoja. Uusintaleikkauksissa nilkan tekonivelen ympärillä olevat osteolyysimuutokset täytettiin luusiirteellä. Vajaa neljän vuoden pituisessa seurannassa todettiin, että osteolyysimuutosten radiologinen eteneminen luusiirretäytön jälkeen oli yleistä. Vajaa kolmasosassa luusiirteellä täytetyistä osteolyysionteloista ei radiologista etenemistä tapahtunut, Kohonen toteaa.

Toistaiseksi nilkan tekonivelen pitkäaikaistulokset eivät ole yhtä hyvät kuin lonkan ja polven. Sen vuoksi on tärkeää, että käytössä on tarkka kuvausmenetelmä mahdollisten komplikaatioiden selvittämiseksi. TT-kuvaus on osoittautunut hyväksi menetelmäksi arvioida nilkan tekonivelen ympärillä olevaa luurakennetta.

***

LL Ia Kohonen esittää väitöskirjansa Computed Tomography and Radiography in the Diagnosis and Follow-up of Periprosthetic Osteolysis after Total Ankle Arthroplasty julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 17.2.2017 klo 12.00 (Tyks, T-sairaala, Johan Haartman -luentosali, Hämeentie 11, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Jaakko Niinimäki (Oulun yliopisto) ja kustoksena professori Riitta Parkkola (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen.

LL Ia Kohonen on syntynyt vuonna 1969 ja kirjoittanut ylioppilaaksi Tuureporin lukiossa Turussa 1988. Korkeakoulututkintonsa (LL) Kohonen suoritti Turun yliopistossa vuonna 1996. Väitöksen alana on diagnostinen radiologia. Kohonen työskentelee TYKSissä radiologian erikoislääkärinä.

Väittelijän yhteystiedot: p. 040 5340485, ia.kohonen(at)gmail.com

Väittelijän kuva: https://apps.utu.fi/media/vaittelijat/kohonen_ia.jpg